پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
صبح امروز مبین نت از شبکه 5G FWA خود با حضور وزیر ارتباطات رونمایی کرد. این سرویس در حال حاضر در محل خبرگزاری ایرنا و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران تعبیه شده است.
کد خبر: ۴۹۰۹۲
شبکه 5G خانگی مبین نت رونمایی شد
تیتر20 - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با اشاره به تجاری‌سازی 5G FWA شرکت ارتباطات مبین‌نت و ارائه 5G برای مشترکان خانگی و سازمانی گفت: هر تکنولوژی جدید در ابتدای حضور، قیمتش بالاست و ما به‌نوبه خود، تولید مودم 5G در ایران را تسهیل کردیم و اولین نمونه داخلی برای گرفتن تایید سازمان تنظیم مقررات و ارائه به بازار، ارسال شده است.

محمدجواد آذری جهرمی درباره انتقادها نسبت به سرعت اینترنت و عدم توسعه VDSL‌ در کشور، با بیان اینکه به جای توسعه VDSL، به سمت اینترنت خانگی 5G رفتیم، گفته بود: اولین شرکتی که این خدمات را عرضه می‌کند، مبین‌نت است. این شرکت اولین مجموعه کاری خود را در زمینه5G  خانگی در تهران افتتاح می‌کند و به تدریج در سال آینده نقاط بیشتری را پوشش می‌دهد تا ما از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نمانیم.

وی اظهار کرد: حرکت در مسیر جدید خدمت‌رسانی به مردم را در مجموعه شرکت مبین‌نت چه سهامداران و چه کارکنان که پا در عرصه ارائه خدمتی جدید به مردم گذاشتند، تبریک می‌گویم. شرکت‌های خدمات‌دهنده و وزارت ارتباطات به‌عنوان سیاست‌گذار و ناظر توسعه ارتباطات درکشور باید به نیاز مردم و بازار توجه کنند و متناسب با آن خدمات خود را گسترش دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین سایت 5G FWA در مبین‌نت، بیان کرد: اکنون دو چالش عمده در پیش دارید. اولین چالش قیمت مودم است. هر تکنولوژی جدید در ابتدای حضور، قیمتش بالاست. برای اینکه همیشه این قیمت بالا نماند و مصرف بالا رود و قیمت کاهش یابد،‌ ما به‌نوبه خود تولید مودم 5G در ایران را تسهیل کردیم و شرکت اتصال صنعت میانه تولید مودم 5G‌ را آغاز کرده است و اولین نمونه آن برای گرفتن تایید سازمان تنظیم مقررات و ارائه به بازار، ارسال شده است. بنابراین ما در این عرصه تولید داخل خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربر و مصرف‌کننده توان اقتصادی ندارد، افزود: وظیفه مبین‌نت فقط توسعه تکونولوژی نیست، بلکه باید برای مصرف‌کننده هم راه‌حل داشته باشد. همانطور که تامین‌کنننده تجهیزات توسعه شبکه از وندورها بودجه می‌گیرد، شما هم باید از اپراتورها بودجه بگیرید. سهام‌دار عمده مبین‌نت همراه اول است و این مجموعه سهامدار بخشی از بانک‌هاست. یک خط اعتباری بگیرید و از ظرفیت دولت الکترونیک هم استفاده کنید، هر مشتری که درخوست مودم می‌دهد، بتواند مودم را قسطی تحویل بگیرد و ۲۰ ماهه پرداخت کند هم به سود منابع بانکی است و هم به مصرف‌کننده برای تامین تجهیزات فشار نمی‌آید.

آذری جهرمی مشکل دوم را هزینه سرمایه‌گذاری و عمدتا در احداث سایت دانست و بیان کرد: البته همراه اول بزرگ‌ترین شبکه‌های کشور در حوزه ارتباطات از جمله دکل را در اختیار دارد و شما به تفاهم رسیدید و می‌توانید برای اشتراک سایت اقدام کنید. حوزه سوم جذب مشترک است. با FCPها برای شبکه 5G صحبت کنید. شرکت‌ها و مشترکان از خدمات مخابرات ناراضی‌اند و می‌توانید به یک مدل B2B برسید. همانطور که شرکت‌ها سیم مسی مخابرات را اجاره می‌کنند، می‌توانند ظرفیت شمارا اجاره کنند و برایتان مشتری بیاورند. همانطور که شما چون توسعه سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نبوده، از شبکه همراه اول استفاده می‌کنید. بنابراین تفاهمات را روی شبکه 5G FWA با FCP‌ها تامین کنید.

وی با اشاره به آغاز تجاری‌سازی ارائه خدمات 5G‌ اظهار کرد: از امروز خبرگزاری ایرنا و مجموعه شهرداری به‌صورت‌نمادین از این خدمات در مدل تجاری استفاده می‌کنند. انتقال تصاویر با پهنای باند و کیفیت بالا از درخواست‌هایی است که ما باید برایش در مدل تجاری زیرساخت فراهم کنیم، برای شهرداری، نیروی انتظامی، کسب‌وکارها و این کار را شما می‌توانند انجام دهید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تجهیزات 5G در لبه تکنولوژی هستند و ما هم در کشور توانمندی داریم، گفت: حرکتی در کشور شروع شده که تولیدکنندگان داخلی تولید اجزای مختلف مورد نیاز برای 5G را شروع کردند، چون هنوز زمان برای فراگیر شدن این فناوری هست و ما آزمایشگاه دایر کردیم و امکان آزمودن برای بخش تولید را به وجود آوردیم. بنابراین تلاش کنید در تجهیزاتتان از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کنید و سراغ مودم‌های خارجی نروید تا این صنعت هم در کشور توسعه پیدا کند.

«حسین طهرانی» مدیرعامل مبین‌نت نیز با اشاره به بیش از ۴۰۰ هزار مشترک و بیش از ۱۰۰ سازمان بزرگی که مشتریان آنها هستند تاکید کرد که آنها باید به دنبال توسعه 5G FWA در کشور باشند و این ماموریت اصلی آنهاست: «به هر دلیلی نتوانستیم در FFTH رشد مطلوب را داشته باشیم و این موضوع را باید جبران کنیم.» او با اشاره به مصوبه ده درصدی که مجلس اخیرا تصویب کرده تاکید کرد که در شرایط اقتصادی حاضر؛ این مصوبه نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد: «درآمدزایی در حال حاضر هم کار سختی است و سوددهی در این صنعت بسیار سخت است. این ده درصد اضافه شده نگرانی به وجود آورده که آیا می‌توانیم به سودهی کافی در مدت زمان درست برسیم یا نه.»

طهرانی در باره  عرضه عمومی این مودم دگفت: «مساله اصلی ما هزینه‌های مودم‌ها است. در حال حاضر ما مودم‌ها را چند صد دلار خریداری می‌کنیم و بالای یک میلیون تومان قیمت می‌خورند تا به دست مشتری برسند. اگر بتوانیم از ظرفیت تولید داخلی استفاده کنیم خیلی خوب است اما مشخص نیست که این مساله دقیقا چه زمانی اجرایی خواهد شد و هزینه آن چطور خواهد بود.»


طهرانی می‌گوید که آنها قصد دارند مانند عرضه مودم‌های 4G خود یا عرضه مودم‌های ADSL در سالهای دور، در نهایت از مشتریان هزینه مودم را به صورت ودیعه بگیرند تا بتوانند این سرویس را زودتر به دست آنان برسانند: «رقمی که شاید دقیقا قیمت مودم هم نباشد از مشتریان به عنوان ودیعه خواهیم گرفت و مودم‌ها را به آنها می‌دهیم تا از این سرویس همپا با کشورهای جهان اول استفاده کنند.»

مدیرعامل این شرکت دو چالش را پیش روی شرکت خود برای توسعه ۵G برشمرد و گفت: «چالش اول، جهش ارزی است و با توجه به این‌که این حوزه وابسته به سرمایه‌گذاری است، اکنون میان درآمدها و هزینه‌ها فاصله‌ای ایجاد شده است و با توجه به فشار اقصادی که به مردم وارد می‌شود، درآمد ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

طهرانی چالش دوم در توسعه ۵G را حق‌السهم دانست و گفت: «پیش از این و به درستی حق‌السهم اپراتورهای FWA مانند اپراتورهای ثابت، صفر در نظر گرفته شده بود؛ اما اگر ما ۵G را توسعه بدهیم از دو سال دیگر، حق‌السهم ما نیز مانند اپراتورهای همراه محاسبه می‌شود که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر توسعه شبکه بگذارد.»

ارسال نظرات
موضوعات روز