جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
در گفت‌وگو با مهدی کریمی تفرشی مطرح شد؛
تهیه‌کنندگی مثل کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه‌نویسی یک فن و تخصص است. متاسفانه در سینمای ایران تهیه‌کنندگی به سنتی‌ترین و آماتوری‌ترین شکل ممکن در حال اجراست.
کد خبر: ۴۹۰۹۸
تیتر20 - تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفتگو با  ایلنا، گفت: براساس قواعد و اصول فیلمسازی هزینه تولید یک فیلم در سینما به پارامترها و مسائل مختلفی بستگی دارد. از دستمزد بازیگران گرفته تا تعداد لوکیشن، جلوه‌های ویژه و…، اما میانگین پولی که یک تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای یک فیلم متوسط باید هزینه کند رقمی بین ۴ تا ۸ میلیارد تومان است. هرچند برای فیلم‌های اکشن، پربازیگر و خاص این هزینه گاه تا ۲۰ میلیارد تومان هم خواهد شد.

وی افزود: افزایش بی‌ضابطه دستمزد بازیگران گرفته تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل افزایش هزینه‌های تولید فیلم است اما مسئله اساسی اینجاست که با وجود بالا رفتن هزینه‌های تولید به جای اینکه مخاطبان بیشتری به سینمای ایران اضافه شود سرانه مخاطب روز به روز در حال کاهش است.

مهدی کریمی تفرشی گفت: این مسئله تنها به شیوع بحران کرونا در ایران و جهان برنمی‌گردد بلکه چند سالی است که سینمای ایران با این معضل دست به گریبان است. از ضعف کارگردانی و فیلنامه‌های ضعیف و بی‌کیفیت و ضعف بازیگری که بگذریم، نقش تهیه‌کننده به عنوان صاحب و تولیدکننده اثر از همه دلایل دیگر پررنگ‌تر و اثر گذاتر می‌شود.

وی ادامه داد: تهیه‌کنندگی مثل کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه‌نویسی یک فن و تخصص است. متاسفانه در سینمای ایران تهیه‌کنندگی به سنتی‌ترین و آماتوری‌ترین شکل ممکن در حال اجراست. تهیه‌کننده باید مولف و صاحب فکر و ایده باشد. تهیه‌کننده باید دارای مدیریتی قوی باشد که بتواند فیلم را از مرحله تولید تا روی پرده رفتن هدایت و حمایت کند.

کریمی افزود: تهیه‌کننده رکن اصلی ساخت فیلم است، بنابراین وجود ضعف در این حرفه که متاسفانه در ایران زیاد است، باعث شده فیلم‌های ایرانی در سراب بی‌کیفیتی دست و پا بزنند. همچنین دستمزد بالا و نجومی بازیگران از عوامل گران تمام شدن تولید یک اثر سینمایی محسوب می‌شود. بازیگرانی که متاسفانه عده‌ای از آنان اصلا به کیفیت اثر و ارزش هنری فیلم فکر نمی‌کنند و مسئله دستمزد در اولویت انتخاب آن‌هاست.

وی افزود: اما آیا با وجود این هزینه‌های نجومی امیدی به اکران عادلانه این فیلم‌های سینمایی هست؟ و آیا سرمایه‌گذار می‌تواند به بازگشت سرمایه‌اش امیدوار باشد؟ از طرفی تامین اجتماعی بازیگران و وضعیت معیشت و بیمه، به ویژه در خصوص پیشکسوتان سینما موضوعی است که همواره مغفول مانده است.

تفرشی ادامه داد: عدم برنامه‌ریزی بلندمدت و ضعف مدیریتی یکی دیگر از مشکلات سینمای ایران است که سالهاست مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. کمبود استراتژی یا تفکر درست اصولی در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه مسائل هنری و فرهنگی به معضلات امروز سینمای ایران منجر شده است.

وی در پایان گفت: ما باید ببینیم چه کالای فرهنگی را به مخاطب ارائه می‌دهیم که انتظار استقبال مخاطب از سینما را داریم. آیا سطح درک و تفکر بالای مخاطبان و انتظاراتی که از یک اثر هنری دارند را درنظر می‌گیریم؟ حضور در سینما و تماشای یک فیلم باید برای مخاطب دستاورد داشته باشد در غیر اینصورت‌عدم احترام به وقت و شعور مخاطب است.
ارسال نظرات
موضوعات روز