پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
شنیده‌ها این روز‌ها حکایت از حرکت نقدینگی از بورس به سمت خزانه‌های دولت با فروش اوراق دارند.
کد خبر: ۴۹۱۲۹
تیتر20 -  مدتی است که  از اجرا شدن طرح دامنه نامتقارن که توسط شورای عالی بورس به تصویب رسیده می‌گذرد، اما همچنان شاهد آن هستیم که این طرح هم نتوانست هماننده تصمیمات چند ماه گذشته این شورا نتیجه چندانی را به همراه خود  بیاورد.

در حالی که قرار بود طبق گفته محمد علی دهقان دهنوی از روز شنبه مورخ ۲۵ بهمن ۹۹ با عملی شدن طرح دامنه نامتقارن روند شاخص به طور جد مورد بررسی ناظران قرار گیرد، اما تا کنون اقدامی در این راستا از جانب مسئولان سازمان بورس به درستی دیده نشده و همچنان سهامداران در صف‌های فروش سهم قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است در بین تصمیم های مکرر شورای عالی بورس برای بهبود اوضاع شاخص بورس خبر هایی مبنی بر فشار فروش اوراق های دولتی به گوش می رسد این درحالی است که نوبخت رئیس سازمان  برنامه و بودجه این مسئله را تکذیب می کند.

نوبخت

حد قانونی فروش اوراق را هم نتوانستیم بفروشیم
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت و گو با خبرنگار بورس اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار اوراق ۱۷ هزار میلیارد‌ی از سوی دولت هم گفت: مگر می‌توانیم یک ریال اسناد مالی اوراق را بیش از آنکه مجوز مالی دارم به فروش برسانیم.

نوبخت یادآور شد: هر چه اوراق که در مجوز قانونی ما وجود دارد همان اندازه به فروش می‌رسد ضمن اینکه تمام اوراق موجود را هم نتوانسته ایم به فروش برسانیم.

این صحبت‌های رئیس برنامه و بودجه در حالی است  که  آمار‌های اعلام شده توسط فرابورس نشان از آن دارد که دولت از مبلغ ذکر شده  در بودجه نیز فراتر رقته و از ابتدای سال تا کنون ۱۸۰ هزار میلرد تومان  اوراق مرابحه فروخته است.

حال برای آنکه متوجه شویم مقصر چنین اوضاعی در بازار سرمایه چه کسانی هستند با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت وگو نشستیم.

نقدینگی مسیر خود را گم کرده است!
پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با منفی ماندن بازار سرمایه علی رغم تغییر دامنه، اظهار کرد: بعد از گذشت ۱۰ روز از اجرای ناموفق طرح دامنه نامتقارن برای اکثر اشخاص به خصوص افرادی که با این بازار سهام سر و کار دارند مشخص شد که هدف اصلی اجرای چنین طرحی از جانب مسئولان مربوط رای چه مسئله ای بوده  حال به همین منظور برای شفاف سازی بیشتر این مسئله نخست می توان به کاهش سطح نقدینگی در بورس و  دوم به کنترل ریزش بازار با دامنه نامتقارن منفی ۲ به منظور عملکرد بهتر در گزارش دهی برخی از شرکت‌ها اشاره کرد.

او افزود: نتیجه نهایی طرح مذکور این شد که نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و به سمت خرید اوراق خزانه و اوراق بدهی حرکت کند، در اصل باید گفت مهم ترین هدف رئیس جدید سازمان بورس که یک فرد بانکی است این بود که بتواند بازار را در صف‌های فروش قفل کند به گونه‌ای که سبب شود که سرمایه نه تنها به سمت بازار سرمایه نرود بلکه مسیر حرکت خود را به جهت اوراق‌ها تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طی ماه‌های اخیر کمتر روزی را ما شاهد بودیم که نماد‌های بزرگ و پرتراکنش حدود یک یا دو میلیارد تومان معامله شود این بحث به طور کامل نشان دهنده رکود در بازار سرمایه است، که عامل اصلی آن را تا حدودی میتوان اجرای دامنه نامتقارن دانست.

حدادی گفت: بعید می‌دانم علی رغم آسیب وارده دامنه نامتقارن به بازار سرمایه رئیس سازمان بورس بیاید و طی یک ماه آن را به حالت قبل باز گرداند یا حذفش کند به سبب آنکه از یک طرف نمی‌خواهد شکست را ببپذیرد و از جانب دیگر نیز اگز به حالت قبل بازگردانده شود ریزش بازار دو چندان خواهد شد.

علت بازار گردانی نشدن سهم ها چیست؟
او بیان کرد: طی دو هفته اخیر شاهدیم که بازار گردانان و اشخاص حقیقی نیز به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند ما منتظریم ببینیم آیا سازمان بورس با این متخلفان برخورد خواهد کرد یا خیر؟ اینکه بازار گردانی به درستی صورت نمی‌گیرد ربطی به منابع مالی ندارد به سبب آنکه بازار گردانان طی چند مدت اخیر آنقدری فروخته اند که اکنون منابع مالیشان پر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دخالت‌های وزیر اقتصاد در بازار سرمایه به طور کامل مشهوده به گونه‌ای که در این رابطه می‌توان به هدایت سرمایه‌ها از بازار سرمایه به سمت اوراق‌های دولتی اشاره کرد.

انتشار اوراق دولتی و خزانه عامل اصلی ریزش های اخیر بازار 
احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با دلایل عدم موفقیت سازمان بورس در بحث طرح دامنه نا متقارن، گفت: اینکه مسئولان پس از اجرا شدن طرح دامنه نامتقارن به طور ناگهانی بحث افزایش فروش اوراق‌های دولتی را پیش کشیدند و این امر نشان از آن دارد که اشخاص مربوط می‌دانستند که در پایان سال نیاز به فروش اوراق داند به همین دلیل طی بررسی‌هایی که انجام دادند بدین نتیجه رسیدند که اگر بیایند و با دامنه منفی پنج شروع به انتشار اوراق کنند قطع بازار بیش از پیش می‌ریزد به همین خاطر طرحی را اجرایی کردند که ریزش بازار زیاد به چشم سهامداران نیاید.

او تصریح کرد: دولت اکنون حجم زیادی از اوراق خود را به فروش گذاشته که این امر می‌تواند سبب کاهش نقدشوندگی بازار، ایجاد تنش در بین سهامداران و یک دوران رکود شود، در اصل باید گفت زمان و روشی که دولت برای فروش اوراق در نظر گرفته مناسب نیست.

یکسان نبودن حرف و عمل وزیر اقتصاد در رابطه با بازار سرمایه!
این کارشناس بازار سرمایه گفت: علی رغم انکه وزیر اقتصاد گفته است که من دخالت چندانی بازار سرمایه ندارم باید گفت یک سر فروش اوراق دولتی خود وزارت اقتصاد است پس نمی‌توان گفت که وزیر مربوط  در اوضاع کنونی بازار مقصر نیست.

جانجان در رابطه با دلایل عدم بازار گردانی در دو هفته اخیر گفت: در حال حاظر بازار گردانان منابع چندانی را به منظور بازار گردانی در اختیار ندارند که همین می‌تواند به ضرر سهامداران و بازار سرمایه تمام شود.

او گفت: تا پایان اسفندماه بازار تعادل خودش را حفظ می‌کند به سبب آنکه برخی از شرکت‌ها و نهاد‌ها در حال خرید سهام هستند، اما ما توقعمان بیشتر آن بود که دولت حمایت خود را با توجه آنکه در ماه‌های پایانی به سر می‌برد.

آیا مسئولان بازار سرمایه می دانستند که اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن کارایی ندارد؟
مهرداد عرب لو کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علت‌هایی که عامل‌هایی که سبب شد تا طرح دامنه نامتقارن در دوهفته اخیر تاثیر مبتی بر بازار سرمایه نداشته باشد، گفت: خود مسئولان بازار سرمایه می‌دانستند که طرح دامنه نوسان نامتقارن اثر چندانی بر فروش‌ها یا عرضه سهام در بازار سرمایه نخواهد گذاشت به سبب آنکه بازار سرمایه دچار یکسری تنش‌هایی از جمله نرخ ارز، بحث مذاکرات و دعوای بین دولت و مجلس است.

او تصریح کرد: در حال حاضر می توان گفت به دلایل گوناگون از جمله کمبود منابع مالی اراده‌ای بین سهامداران عمده و حقوقی‌های بازار برای جمع کردن صفوف فروش وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هرحال نمی‌شود با توجه به آنکه اکنون شاهد انتشار اوراق دولتی بعد از تصمیم اخذ شده در رابطه با دامنه نوسان نامتقارن هستیم منکر نقش دولت شویم به سبب آنکه دولت با این اقدامش می‌خواست از طریق دست‌های پنهان قدرت نقدینگی را در بازار سرمایه کاهش دهد تا بتواند جهت نقدینگی را به سمت اوراق تغییر دهد.

حرکت نقدینگی ها به سمت صندوق های با درآمد ثابت
عرب لو در پایان  تصریح کرد: اکنون با توجه به کاهش ارزش بعضی از سهم‌ها و منفی بودن هر روز بازار شاهدیم که سرمایه اشخاص به سمت صندوق‌هایی در آمد ثابت و اوراق‌ها حرکت کرده است.

انتشار  اوراق مالی بیش از مبلغ  ذکر شده در بودجه!
علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با انتشار اوراق مرابحه توسط دولت تصریح کرد: ماشاهدیم از اول سال تا کنون حدود ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه در اسناد خزانه اسلامی منتشر شده، ناگفته نماند که این اوراق بیشتر توسط بانک ها و صندوق های با درآمد ثابت خریداری می شود.

او بیان کرد: دولت باید با توجه به اُفت هایی که طی چند ماه اخیر در بورس رخ داد، به جای فشار فروش اوراق مرابحه به بانک ها و صندوق های با درآمد ثابت می آمد و آنها را تشویق به خرید سهام می کرد نه آنکه با این اقداماتش بیش تر بر بدنه بازار لطمه وارد کند.

عرضه بزرگ ترین اوراق دولتی در هفته آینده
مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با دلیل ریزش بازار سرمایه، گفت: به تازگی از جانب دولت یک اطلاعیه ای مبنی بر عرضه اوراق بهادار دولتی منتشر شده، به گونه ای که تمام کارشناسان اقتصادی می گویند این عرضه یکی از بزرگ ترین عرضه های اوراق دولتی است.

او تصریح کرد: مبلغ این اوراق بدهی به ۳۲ هزار میلیارد تومان می رسد که ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه و ۵ هزار میلیارد تومانش اوراق سلف نفتی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ما می دانیم که صندوق های با درآمد ثابت، بانک ها و فروش اوراق های بدهی یکی از بزرگ ترین رقیب های بازار سرمایه به حساب می آیند، اوراقی که دولت در هفته گذشته به فروش گذاشت نرخ بازدهی آن ۲۱ درصد بود که این امر نشان دهنده خروج نقدینگی از بازار سرمایه است.

تمام این ادعا ها درباره سیل نقدینگی از بازار بورس به سمت بازار اوراق، جای بسی تامل دارد، موضوعی که صدای مسئولان مختلفی را  در آورده است. رئیس سازمان بورس در این باره معتقد است که این سرمایه  گذار است که انتخاب می کند در کدام بازار سرمایه گذاری کنند و سیاست ها آنقدرها هم موثر  نیستند./باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: پول بورس خزانه دول
ارسال نظرات
موضوعات روز