شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
کارشناس اقتصادی گفت: نظام مالیاتی باید پلکانی و با نرخ فزآینده باشد که در این قانون دیده نشده است و گفته شده خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات هستند.
کد خبر: ۴۹۲۳۷
تیتر20 - وحید شقاقی رئیس دانشکده علوم اقتصاد خوارزمی و کارشناس ارشد اقتصادی در گفت وگو یی، درباره مالیات بر خانه های خالی، خودرو لوکس و اینفلوئنسر‌ها گفت: مالیات سه هدف مهم دارد درآمد‌های دولت را افزایش می دهد، بازتوزیع ثروت انجام می دهد و از فعالیت‌های احتکار جلوگیری می کند. تاکنون ما عمدتا به مالیات به صورت تشریفاتی و صرفا برای پوشش ۳۵ درصدی درآمد‌های دولت  نگاه کرده ایم، دو هدف دیگر در نظام مالیاتی مغفول مانده بود.

این اقتصاددان ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس حرکت رو به جلو و به منظور تحقق دو هدف بعدی مالیات است. در همه جای دنیا پایه‌های مالیاتی به نام مالیات بر ثروت و دارایی، مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات برمجموع درآمد تعیین می شوند اما این پایه‌های مالیات سالیان سال است که در کشور ما به تصویب نرسیده است.

او ادامه داد: مجلس اخیرا دو پایه مالیاتی  به نام مالیات بر خانه و خودرو‌های لوکس و مالیات بر اینفلوئنسر‌ها تصویب کرد، درست است که این مالیات‌ها مستقیما پایه مالیاتی نیستند، اما مفهومش این است که از دارایی‌ها مالیات اخذ خواهد شد. مفهوم این اقدام از نظر اقتصاددانان مالیات از ثروت است.

شقاقی افزود: دارایی‌های متفاوتی مانند ارز، طلا، خودرو وجود دارد و در کشور‌های توسعه یافته همچون کانادا بیت کوین هم جز ثروت محسوب می شود و از آن هم مالیات اخذ می شود. اخیرا خبر‌هایی مبنی بر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه داشته ایم که به منظور جلوگیری از احتکار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته هدف این دو پایه مالیاتی قطعا افزایش درآمد‌های دولت و بازتوزیع ثروت است. موضوع مهم دیگر این است که نظام مالیاتی باید پلکانی و با نرخ فزآینده باشد که در این قانون دیده نشده است  و گفته شده خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات هستند.

کارشناس مالیاتی تاکید کرد: این به عدالت نزدیک و معقولانه است تا اینکه عدد اعلام کنند. در کشور‌های اروپایی همچون فرانسه نرخ مالیات بر ثروت از از ۲۵ صدم تا یک ونیم درصد به این معنا که اگر ثروت به این عدد برسد مالیات آن به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

شقاقی تاکید کرد: اینکه باید این نکته را در نظر بگیریم، که نقدینگی میان دارایی‌های مختلف سیال است. به این معنا که اگر از مسکن مالیات اخذ کنیم، در حالی که بر سایر دارایی‌ها مالیات اخذ نشود جریان نقدینگی از یک دارایی به دارایی دیگری اتقاق می‌افتد.

او تاکید کرد: به عنوان مثال صاحب واحد مسکونی ترجیح میدهد خانه را فروخته و متراژ کوچکتر و با رقمی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان خریداری کند و با نقدینگی آزاد شده به سمت خرید دارایی‌هایی همچون خودرو طلا و ارز می رود. نیاز است این طرح به عنوان یک بسته کامل در نظر گرفته شود تا اثرات مخرب آن را به حداقل برساند.

این کارشناس اقتصادی افزود: موضوع دیگر اینکه ممکن است فردی که دارای خودرویی دارای یک میلیارد هم قیمت را کاهش دهد و درنتیجه تقاضا برای خودرو‌هایی با قیمت کمتر از یک میلیارد افزایش پیدا میکند؛ و اگر نتوانیم عرضه را افزایش دهیم خودرور‌های بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیونن به یکباره به بالای یک میلیارد خواهند رسید؛ و عرضه و تقاضا را به هم می زند.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع تورم در کشور هم افزود: اگر می خواهیم به سمت اخذ مالیات بر ثروت برویم باید تورم را لحاظ کنیم. به عنوان مثال فردی خودرویی را خریداری کرده و ۶ ماه بعد قصد فروش دارد. باید افزایش قیمت خودروی یک میلیاردی که به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان رسیده و در مدت ۶ ماه رقمی نزدیک به پانصد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

شقاقی گفت: باید این رقم را خالص زدایی و تعدیل شده به تورم در نظر بگیریم. تورم را باید در این شش ماه محاسبه شود و اگر نرخ تورم پانصد میلیون را لحاظ کنیم که به رقمی حدود ۴۰۰ میلیون می رسد. پس باید هم در مالیات بر ثروت و هم در مالیات بر عایدی سرمایه به تورم قیمت‌ها را تعدیل کنیم و سپس مالیات را اخذ کنیم./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز