پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
تیتر20 بررسی می کند؛
اهمیت فعالیت های مرکز تحقیقات سایپا از جهات مختلف قابل بررسی است. نخست اینکه با گسترش فعالیت های این مرکز، سایپا وارد دوره ای جدید از عمر خود شده و حالا دیگر این شرکت را به عنوان صرفا یک پرایدساز نگاه نمی کنند.
کد خبر: ۴۹۳۳۸
نقش مرکز تحقیقات سایپا در توسعه محصول
تیتر20 - در جهان خودروسازی، مراکز تحقیق و توسعه اهیمت فراوانی برای شرکت ها دارند، زیرا با پایش نیازهای بازار، سبد آتی محصولاتی را که باید به تولید برسند، مشخص می کنند. در خودروسازی ایران نیز سال ها از تاسیس مراکز تحقیق و توسعه می گذرد، مراکزی که طی سال های گذشته بیشتر خود را نشان داده اند. در این بین، مرکز تحقیقات سایپا طی چند سال گذشته روزهای پر کاری را سپری کرده و نتیجه فعالیت های آن به تدریج در حال بروز و ظهور هستند.

هرچند سال ها از تاسیس مرکز تحقیقات سایپا می گذرد، اما به نظر می رسد تا اوایل دهه 80 کار چندان خاصی در این مرکز و در حوزه طراحی محصول صورت نگرفت. در ادامه اما با تعریف پروژه S81 یا همان تیبای امروزی، این مرکز عملا ابراز وجود کرد. تیبا لقب اولین خودرو ملی سایپا را یدک می کشد و بعدها مرکز تحقیقات این شرکت، مدل های تیبا2 و ساینا و کوئیک را نیز روی آن طراحی کرد.

با ورود نسل تیبا به بازار، سبد محصولات سایپا کمی تنوع پیدا کرد تا این شرکت دیگر قائم به پراید نباشد. پس از پروژه تیبا و ساینا، مرکز تحقیقات سایپا این بار به سراغ کوئیک رفت تا خودرو جوان پسند دیگری را در کنار تیبا۲ به سبد محصولات این شرکت اضافه کند. مرکز تحقیقات سایپا اما طی چند سال گذشته کار روی محصولی متفاوت را نیز آغاز کردند و ثمره آن شد خودرویی به نام شاهین. شاهین در واقع شروعی تازه برای سایپا به حساب می آید و این شرکت حسابی ویژه روی آنها باز کرده است. 

در کنار اینها اما اطلس، دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات سایپا به شمار می رود که نشان می دهد این مرکز نقش محوری را در توسعه محصول دومین خودروساز بزرگ ایران ایفا می کند. 

اهمیت فعالیت های مرکز تحقیقات سایپا  اما از جهات مختلف قابل بررسی است. نخست اینکه با گسترش فعالیت های این مرکز، سایپا وارد دوره ای جدید از عمر خود شده و حالا دیگر این شرکت را به عنوان صرفا یک پرایدساز نگاه نمی کنند.

سایپایی ها از هفته ها قبل از شروع سال 1400 تولید محصول جدید خود به نام شاهین را آغاز کرده اند، خودرویی که از دل مرکز تحقیقات این شرکت و البته احتمالا با همکاری های خارجی، بیرون آمده است. با تولید شاهین، سایپا تولید نسلی جدید را آغاز کرده، چه آنکه قرار است روی پلت فرم آن خودروهای دیگری هم ساخته شود، از جمله مدلی کراس اوور به نام آریا. 

از سوی دیگر اما مرکز تحقیقات سایپا از مدت ها پیش کار روی پلت فرم X90 را نیز آغاز کرده و قرار است آن را با نام P90 به نام خود کند. جدا از ابعاد این ماجرا، P90 می تواند زمینه ساز بروز نسلی دیگر از محصولات در سایپا باشد که کمک بزرگی به متنوع تر شدن سبد محصولات این شرکت خواهد کرد.

بنابراین مهمترین خدمت ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات سایپا، توسعه محصولات این شرکت است که می تواند در غیاب پراید افسانه ای، آینده نارنجی های جاده مخصوص را تضمین و مشتریان بیشتری را جذب این خودروساز کند. این را هم نباید فراموش کرد که مرکز تحقیقات سایپا با طراحی هایش زمینه کاهش وابستگی به خودروهای خارجی را فراهم آورده است. 

در واقع سایپایی ها حتی اگر شریکی خارجی نیز در آینده برای خود دست و پا نکنند، امکان ادامه فعالیت با محصولات داخلی شان از جمله، شاهین، آریا و اطلس را خواهند داشت. آنچه سبب شد سایپا و دیگر خودروسازان داخلی روزهای سختی را در دوران تحریم سپری کنند، وابستگی به خارجی ها بود، اما حالا با توجه به طراحی و تولید محصولات داخلی، سایپایی ها روزهای بهتر و کم دردسرتری را در پیش دارند. با توجه به اهمیت فعالیت های مرکز تحقیقات سایپا، نیاز است این بخش مورد حمایت مالی بیشتری قرار گیرد تا بتواند راهی را که از دو دهه پیش آغاز کرده، با سرعت بیشتری ادامه دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز