پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تیتر20 بررسی می کند؛
اکنون فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد شرکت های بزرگ در سال گذشته است. عملکردی که نشان می دهد یکی از اصلی ترین بازیگران بخش معدن سال 99 را چگونه پشت سر گذاشته است؟
کد خبر: ۴۹۳۳۹
پرونده سال 99  "گل گهر" چگونه بسته شد؟
تیتر 20 - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که یکی از اصلی ترین بازیگران بخش معدن در تحقق چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد است، سال 99 را در حوزه مالی و معدنی با اتفاقات متفاوتی پشت سر گذاشت. 

افزایش سرمایه برای اجرای طرح های توسعه ای
این شرکت در اردیبهشت پارسال با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود، افزایش سرمایه برای تحقق اهداف توسعه ای را به تصویب رساند. 

ارزش گل گهر در اردیبهشت ۹۷، ۱۱ هزار میلیارد ریال و در اردیبهشت سال گذشته، ۳۳ هزار میلیارد ریال بود اما در اردیبهشت سال جاری این عدد به ۸۳ هزار میلیارد ریال رسید.

 از سال ۹۷  با وجود برنامه های توسعه ای موضوع افزایش سرمایه احساس شد، درنتیجه قرارشد بخشی از این عدد از طریق افزایش سرمایه و باقی آن از طریق تسهیلات و فروش اوراق تامین شود.

افزایش سرمایه ۵۲ هزار میلیارد ریالی برای رسیدن به سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در ۲  مرحله انجام می شود، درواقع از این میزان ۳۱ هزار میلیارد ریال در شرکت های سرمایه پذیر گل گهر، ۱۱ هزار میلیارد ریال  برای خریدکنسانتره مجموعه  و ۹۷۱۵ میلیارد ریال برای طرح هایی همچون پروژه انتقال آب خلیج فارس و بهبود کیفیت خط تولید  و… در نظر گرفته شده است.

ازسویی دیگر گزارش های منتشر شده از بورس نشان می دهد نماد «کگل» رشد 120درصدی در فروش را به ثبت رسانده است.

میزان فروش شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بهمن ماه ۹۹ برابر با ۳۴,۱۴۶,۹۴۳ میلیون ریال بوده است که تمامی آن از فروش محصولات در بازار داخلی بدست آمده و این شرکت در بهمن ماه صادراتی انجام نداده است. بیشترین محصول به فروش رفته نیز در بهمن ماه، گندله بود که از فروش یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۳۵۵ تن، رقم ۲۷,۱۶۸,۶۳۴ میلیون ریال حاصل شده است.

با نگاهی بر عملکرد ۱۰ماهه ۹۹ این شرکت صنعتی و معدنی، می‌توان گفت که از ابتدای فروردین ماه تا پایان دی ماه امسال، میزان فروش انجام شده به مقدار ۲۲۰,۰۲۹,۲۳۱ میلیون ریال بوده است که از این میزان فروش، سهم بازار داخلی ۲۱۴,۹۶۸,۱۹۲ میلیون ریال و سهم بازار صادراتی نیز ۵,۰۶۱,۰۳۹ میلیون ریال بوده است.

گل گهر وانتقال آب خلیج فارس
اما از دیگر اقداماتی که در کارنامه سال 99  این شرکت به ثبت رسیده است و می توان آن را یک موفقیت تاریخی دانست، رسیدن آب خلیج فارس به سیرجان در طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی است. 

به پشتوانه تامین زیرساخت آب، توسط شرکت گل‌گهر تنها در سال گذشته و امسال حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال طرح در منطقه گل‌گهر افتتاح شد و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح نیز آماده افتتاح است و بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان طرح نیز آماده کلنگ‌زنی است که این حجم عظیم توسعه و سرمایه‌گذاری به مدد تامین آب و زیرساخت‌های صنعت امکان‌پذیر شده است.

در نتیجه نقش گل گهر در سیراب شدن سیرجان نقشی مهم است که باید از آن به عنوان کاری بزرگ یاد کرد.

توسعه اکتشافات گل گهر
از دیگر موضوعاتی که گل گهر در سال جاری بر آن تاکید داشت موضوع توسعه اکتشافات است تا بتواند سهم خود در زنجیره فولاد را افزایش دهد. گل گهر يكى از نقش آفرينان مهم در زنجيره فولاد است و نگاه به آن نگاه ملى است. بايد اين مجموعه در زنجيره اقتصادى كشور اثر گذار باشد.  يكى از نكات بسيار مهم در رشد صنايع معدنى، بخش اكتشاف است كه در سال هاى گذشته اقدامات خوبى در این زمینه انجام شد و امروز گل گهر با جدیت تمام موضوع توسعه اکتشافات و استفاده از تجهیزات روز را در اولویت خود قرار داده است. 

هرچند سال 99 سال تغییرات مدیریتی برای این شرکت بود، اما مدیران دیروز و امروز متحد القول بر توسعه اکتشاف تاکید دارند و این موضوع حاکی از آن است که گل گهر برای سال 1400 خبرهای خوبی از حوزه اکتشافات خواهد داشت. 

حضور در زنجیره فولاد
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در کنار برنامه های یادشده برای افزایش نقش خود در زنجیره فولاد اقدام به اجرای طرح های توسعه ای بسیاری کرد. 

افزایش تولید نسبت به سال گذشته و ۲۰۰۰ میلیارد تومان برنامه کلنگ زنی پروژه ها، از اقداماتی است که نشان می دهد گل گهر به دنبال ایجاد ارزش افزوده در زنجیره فولاد است.  در این میان نیز تلاش برای بومی سازی تجهیزات و دانش تولید و همچنین ساخت قطعات های تک از موضوعاتی است که می تواند سهم گل گهر در تولید فولاد را افزایش دهد. 

خروجی پروژه کارخانه ۳ میلیون تنی فولاد و نورد ورق گرم پیوسته گل گهر که در حال احداث است، نویدی برای بازار مصرفی این محصولات خواهد بود. 

درواقع گل گهر امروز شعار از معدن تا محصول نهایی را محقق کرده است که علاوه بر ایفای نقش اقتصادی در توسعه اجتماعی و فرهنگی منطقه تاثیر بسزایی داشته است. 

 گل گهر وجهش تولید
شاید آخرین بخش و مهمترین موضوع در این گزارش تحقق شعار سال یعنی جهش تولید آن هم در سخت ترین شرایط یعنی همه گیری کرونا و وضع تحریم ها. 

گل گهر در سال جاری با ثبت رکوردهای پی در پی در تولید موفق به تحقق جهش تولید شد اما در بهمن ماه رکورد تاریخی این شرکت شد.
 
میزان تولید در بهمن‌ماه ۲/۷۲ میلیون تن بود که نسبت به میانگین ۱۰ ماه ابتدای سال ۱۲ درصد رشد و نسبت به میانگین سال ۹۸ از رشد ۱۶ درصدی برخوردار شده است.در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، بیشترین رکورد محقق شده تعداد ۳ رکورد بوده است اما در بهمن‌ماه شاهد کسب ۶ رکورد ماهیانه هستیم. 

درواقع برنامه ریزی این مجموعه نشان از تحقق شعار جهش تولید می دهد و به نوعی گل گهر پرونده سال 99  را با موفقیت بسته و به سراغ 1400 می رود. 








ارسال نظرات
موضوعات روز