جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
از جمله مواد غذایی بسیار مفید برای سلامتی بدن انسان لبنیات‌ها هستند که کمک فراوانی برای رشد و تامین مواد غذایی مورد نیاز ما دارند. فرآورده‌های مواد لبنی مثل کشک همه مانند خود شیر بسیار مفیداند.
کد خبر: ۴۹۳۴۴
تیتر20 -  کشک اسیدهای آلی سرشاری دارد؛ از این رو می‌‌توان به عنوان یک ضد عفونی‌‌کننده برای دستگاه هاضمه و همچنین سلامت روده کوچک و بزرگ از آن استفاده کرد.

کشک بسیار مغذی و دربردارنده کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و نیاسین (ویتامین ب۳) است. این خوراکی خوش‌طعم به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک می‌کند، هر صد گرم کشک حدود ۱۰۵تا ۱۲۰ کیلو کالری انرژی تولید می‌کند. مقدار مواد مغذی موجود در کشک به نحوه فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد و هر چه کشک بافت متراکم‌تری داشته باشد، دارای پروتئین بیشتری است. همچنین، هر چه کشک دارای درصد رطوبت پایین‌تری باشد و فراوری کمتری روی آن صورت گرفته باشد، موادمغذی مخصوصا کلسیم بیشتری دارد.

فواید و خواص کشک
درمان پوکی استخوان:
یکی دیگر از خواص کشک، درمان پوکی استخوان است. کشک با کلسیم فراوانش با شیر برابری می‌کند؛ مهمترین مصرف درمانی کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است؛ میزان مناسب کلسیم، فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک موجب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

لاغری:
یکی از خواص کشک، لاغری است. در کشک هیچ گونه مواد قندی وجود ندارد؛ بنابراین مصرف این ماده برای رژیم لاغری مفید است. استفاده از مقداری کشک قبل از غذا، موجب کاهش اشتها می‌شود و از آنجا که محتوای مواد سفید کلسیم دار آن نیروبخش است و هیچ گونه مواد قندی در آن نیست، از اضافه وزن و چاقی مفرط جلوگیری می‌کند. در واقع کشک با دارابودن مقدار زیادی پروتئین به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند و از این طریق سبب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

پیشگیری از بروز فشار خون بارداری:
حفظ فشار خون طبیعی نیز یکی دیگر از خواص کشک در بارداری است. کشک حاوی پتاسیم، ماده‌ای معدنی، است که انقباضات ماهیچه‌ها را در بدن کنترل می‌کند؛ از جمله ماهیچه‌ی قلب. مصرف کافی پتاسیم به قلب کمک می‌کند بتواند خون را به طور موثر و با ریتم صحیح در بدن به گردش در آورد و به این ترتیب، کشک فشار خون را در سطوح طبیعی، حفظ می‌کند.

حفظ سلامت جنین:
در صورتی که از نوع کم‌نمک کشک استفاده شود، دارای فواید و مزایای زیادی است. برای خانم‌های باردار مفید است که به‌منظور حفظ سلامت جنین خود از کشک در حجم کم و میزان نمک کم استفاده کنند.

بدنسازی و تناسب اندام:
کشک علاوه بر کلسیم حاوی تمام اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن است و به میزان قابل توجهی پروتئین دارد. قطعا می‌دانید که مهم‌ترین نقش پروتئین ها در بدن حفظ بافت‌ها و تولید آن‌ها است؛ چون بدنسازان به پرورش اندام و تقویت عضلات خود علاقه دارند؛ باید بدانند که با ورزش‌های سنگین نیاز به پروتئین در بدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه ورزشکاران و بدنسازان باید کشک را در وعده غذایی یا میان‌ وعده‌های خود همراه آجیل و تخم‌مرغ میل کنند.

کاهش احساس گرسنگی:
همان‌طور که گفته شد، کشک به مقدار قابل توجهی کلسیم و پروتئین دارد. بنابراین بهتر است که افراد به جای مصرف خوراکی‌‌های غیرمغذی و غیر مفید از این خوراکی مفید و خوش‌طعم استفاده کنند. این خوراکی علاوه بر اینکه حجم کمی از معده را اشغال می‌کند، سبب کاهش احساس گرسنگی در افراد می‌شود.

ضد پیری و افزایش طول عمر:
نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان داده است که کشک دارای مقادیر فراوان پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شوند. خواص مهم گلوتاتیون در کنترل رادیکال‌های آزاد موجب پیشگیری از سرطان‌ها، کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلول‌ها می‌شود. به بیماران سرطانی بعد از هر وعده غذا ۲تا ۳ قاشق کشک پاستوریزه بخورانید.

توصیه‌های بهداشتی:
با توجه به اینکه کشک سرشا از منابع پروتئین حیوانی است، بنابراین محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیزم‌های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت حتی مرگ می‌شود. بنابراین توجه به موارد زیر ضروری است:

از کشک‌‌های بسته بندی (پاستوریزه) شده که دارای برچسب و مجوز بهداشتی هستند، استفاده کنید.

کشک را در یخچال نگه‌داری کنید و از فروشندگان هم بخواهید همین کار را در مغازه‌های خود انجام دهند.

افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، کشک بی ‌نمک استفاده کنند./ روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)
ارسال نظرات
موضوعات روز