جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
تیتر20 اقدامات بانک ملت را در 1399 خورشیدی بررسی می‌کند؛
حفظ جایگاه داراترین شرکت کشور، برند محبوب در ارائه خدمات بانکی، مشاور منتخب پروژه سامانه هوشمند وزارت اقتصاد و دومین بانک بزرگ جهان در وام‌دهی چند نمونه از برجسته‌ترین سرفصل‌های داستانی است که بانک ملت از آخرین سال دهه چهارم فعالیت خود به نگارش درآورده و در کنار اینها گام‌هایی را نیز در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی برداشته است.
کد خبر: ۴۹۳۸۳
بانک ملت را در 1399
تیتر20- در تیر ماه سالی که گذشت، بانک ملت 40 سالگی خود را آغاز کرد. گذری بر آنچه این نهاد ایرانی فعال در زمینه خدمات بانکداری و مالی در سال گذشته کسب کرده و اموری که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی‌ به انجام رسانده، موضوع گزارشی است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. داده‌های گزارش که از وب‌سایت بانک ملت منبع گرفته است، حکایت از توانمندی بانک ملت در سطح ملی و حتی بین‌المللی دارد و مفاهیمی چون رشد و بالندگی را به ذهن متبادر می‌کند. دستاوردهای حرفه‌ای که در سال گذشته به ایجاد این مفاهیم نسبت به مجموعه بانک ملت شده است، به شرح زیر فهرست می‌شود.   

حفظ جایگاه داراترین شرکت کشور و افزایش سرمایه: بانک ملت در 1399 خورشیدی موفق شد باز هم عنوان «داراترین شرکت کشور» را در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران به خود اختصاص دهد. این اتفاق در بیست و سومین همایش 100 شرکت برتر ایران رخ داد که در آن از میان 500 شرکت، 100 شرکت عنوان شرکت های برتر را به خود اختصاص می‌دهند و بانک ملت در سال گذشته با داشتن بیش از 4میلیون‌و504هزارمیلیارد ریال دارایی عنوان نخست را از آن خود کرد. همچنین به گفته مدیرعامل بانک ملت آخرین سرمایه نظارتی این بانک که در سال‌های پیشین مبلغ ۷۸هزارمیلیارد ریال بود، در سال گذشته با تایید بانک مرکزی افزایش ۲۴۰درصدی داشت و به مبلغ ۲۶۷هزارمیلیارد ریال رسید. 

رونمایی از سامیار: سامانه سامیار ( اعتبار در معاملات) که پروژه مشترک بانک ملت و هلدینگ فناوران هوشمند بهسازان فرداست و صفر‌تاصد آن در داخل بانک طراحی و عملیاتی شده، رونمایی شد. مدیرعامل بانک ملت، سامیار را نخستین گام در تامین مالی زنجیره تامین صنایع معرفی کرد و پوشش معاملات‌ فی‌مابین، کاهش واسطه‌گری و پیاده‌سازی نظام بهره‌وری در اقتصاد از جمله مزایای این اقدام دانست.  

اعطای تسهیلات از طریق سامانه اینترنتی: بانک ملت با ارائه تسهیلات هوشمند فرابانک این امکان را برای مشتریانش فراهم آورد که با مراجعه به سایت بانکداری اینترنتی بانک ملت و ورود به بخش تسهیلات فرابانک، تسهیلاتی که سامانه به آنها پیشنهاد می‌دهد را گزینش و تنها با یک بار حضور در شعبه آن را دریافت کنند. تا پایان نیمه نخست سال گذشته یک‌هزار فقره تسهیلات اعطایی از این سامانه اعطا شد. علاوه بر فرابانک سامانه وب‌اپلیکیشن همراه بانک ملت نیز با شباهت به سامانه همراه‌بانک و ارائه خدمات مشابه، بدون نیاز به پرداخت هزینه به بازارچه‌های اینترنتی آغاز به کار کرد.

اعطای تسهیلات به کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده از کرونا: بانک ملت براساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی به کسب‌و‌کارهای آسیب دیده از کرونا تسهیلات دوساله با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت دوساله اعطا کرد. این تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب‌و‌کار دارای مجوز کسب و تولید در رسته‌های معین‌شده از سوی هیات وزیران و کارگروه مقابله با پیامدهای ناشی از کرونا پرداخت شد. بر این اساس در مرحله نخست، واحدهای کسب‌و‌کار ی که در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی دارای لیست بیمه بوده و در سال 98 و 99 فعال بوده و پس از شیوع کرونا در کشور (ابتدای اسفند ۹۸) تعدیل نیرو نداشته اند، جهت پرداخت دستمزد نیروی کار و تامین بخشی از هزینه های عملیاتی خود، تسهیلات دریافت می کنند. مبلغ این تسهیلات برای واحدهای کسب‌و‌کار  به ازای هر شاغل ۱۲میلیون تومان، برای رسته‌هایی که براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند به ازای هر شاغل  ۱۶میلیون تومان و برای رانندگان مسافری درون و برون شهری ۶میلیون تومان بود.  

انعقاد تفاهم‌نامه با پتروشیمی بعثت و وزارت گردشگری: بانک ملت در سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با پروژه شرکت پتروشیمی بعثت را در استان کردستان منعقد کرد، وجه امتیاز این قرارداد با دیگر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده این بانک در سال گذشته حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم انعقاد بود. موضوع این تفاهم‌نامه، مشارکت صندوق توسعه ملی و بانک ها در تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز شرکت پتروشیمی بعثت برای احداث مجتمع تولید مواد پتروشیمی PTA/PET  با ظرفیت 500هزار تن در سال است.  همچنین در هفته هفته گردشگری سال 99 تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک ملت امضا شد و به صدور سفرکارت‌هایی تا سقف ۲۰۰میلیون ریال و نرخ سود ۴درصد انجامید. 
تغییر شعار بانک: در سالی که پشت سر گذاشته شد، شعار بانک ملت به "تجربه ای متمایز" تغییر کرد. به گفته علی‌اکبر صابریان، مدیرامور اداره کل دفتر مدیریت و روابط عمومی بانک ملت تمرکز شعار جدید بر دو عنصر اساسی تجربه و متمایز بودن است. 

برند محبوب در ارائه خدمات بانکی: در هفتمین دوره جشنواره برند محبوب مصرف‌کنندگان، بانک ملت به عنوان برند محبوب در ارائه خدمات بانکی شناخته شد. این ارزیابی از طریق آرای مردمی در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت و شرکت به‌پرداخت ملت، زیرمجموعه بـورسـی بانک ملت هم دراین دوره از جشنواره درگروه پایانه‌های فروشگاهی عنوان برند محبوب مشتریان و کاربران را به خود اختصاص داد.

هسته برتر گزینش شبکه بانکی برای پنجمین بار: براساس بازرسی‌های ادواری سالیانه هیات مرکزی گزینش بانک‌ها از هسته‌های گزینش شبکه بانکی، هسته گزینش بانک ملت در سال گذشته با کسب امتیاز کامل برای پنجمین سال پیاپی از سال 95 تاکنون به عنوان هسته برتر گزینش شبکه بانکی انتخاب شد. در این بازرسی هسته‌ها از ابعاد مختلف در حدود 52 بند از جمله رعایت دستورالعمل‌ها، ضوابط، قانون،آیین‌نامه، شیوه‌های تحقیق، مصاحبه و... ارزیابی می‌شوند و هسته گزینش بانک ملت در تمام محورها موفق به کسب نمره کامل شده است.

مشاور منتخب پروژه سامانه هوشمند وزارت اقتصاد: در سال 1399، بانک ملت به عنوان مشاور پروژه سامانه هوشمند وزارت اقتصاد برگزیده شد. به گفته عبدالهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بررسی سامانه‌های طراحی شده ازسوی دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه، سامانه‌های نظارتی بانک ملت به عنوان یکی از بهترین و جامع‌ترین برنامه‌های نظارتی ازسوی وزارت امور اقتصاد و دارایی انتخاب شده است.

دومین بانک بزرگ جهان در وام‌دهی: نشریه بانکی بین المللی بنکر (The Banker) در گزارشی درباره بانکداری اسلامی و منطبق با شریعت، بانک ملت را دومین بانک بزرگ جهان در وام‌دهی معرفی کرد. در گزارش ماه نوامبر این نشریه فهرستی از برترین بانک‌های جهان که فعالیت‌های منطبق با شریعت اسلام دارند ارائه شد که نام بانک ملت نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. بنکر در این گزارش، فهرستی از 10 بانک برتر اسلامی با دارایی های بیش از 500 میلیون دلار با بیشترین رشد دارایی در سال 2020 ارائه کرده که بانک ملت با 55.38درصد رشد در رتبه ششم قرار دارد. براساس گزارش یادشده بانک ملت رتبه نخست را در میان بانک‌های ایرانی از نظر رشد دارایی در اختیار دارد. همچنین بنا بر گزارش بنکر بانک ملت ایران با تحقق رشد 55.38درصدی در دارایی های منطبق با شریعت به دومین بانک بزرگ جهان از نظر وام‌دهی منطبق با شریعت تبدیل شده است. بنکر میزان دارایی‌های منطبق با شریعت بانک ملت ایران را 82.3‌میلیارد دلار اعلام کرده است، در واقع مجموع دارایی‌های منبطق بر شریعت در دو کشور ایران و عربستان سعودی به عنوان کشورهای پیشگام در بانک داری اسلامی 400میلیارد دلار است که از این عدد 82.3میلیارد دلار متعلق به بانک ملت است. همچنین نرخ بازده دارایی های بانک ملت ایران 4.6درصد اعلام شده است.

کسب تندیس بلورین جایزه بین‌المللی مدیریت دانشی: سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در سال گذشته با رویکرد رهبری دانشگران و با هدف توسعه مهارت‌های رهبری مدیریت دانشی و توانمندسازی دانشگران در ارزش‌آفرینی و تعالی سازمانی برگزار شد و بانک ملت در نخستین حضور خود در کنفرانس یادشده تندیس بلورین جایزه بین‌المللی مدیریت دانشی KM4D را کسب کرد. 

کسب تندیس دومین دوره جایزه ملی حسابرسی داخلی: تندیس نقره‌ای و لوح سپاس دومین دوره جایزه ملی حسابرسی داخلی از سوی دبیر انجمن حسابرسی داخلی ایران به مدیرعامل بانک ملت اهدا شد. این بانک در ارزیابی هیات داوران دومین دوره جایزه ملی حسابرسی داخلی که بر اساس رهنمودهای انجمن بین‌المللی حسابرسان داخلی طراحی شده است، با کسب امتیاز ۸۲۰ از ۱۰۰۰ موفق به کسب تندیس نقره‌ای در سطح آغازین (زیرساختی)، نهادینه سازی در استقرار نظام حسابرسی داخلی و تثبیت جایگاه سازمانی شد.

اجرای مسئولیت‌های اجتماعی
پس از شرح مبسوطی که از توفیقات حرفه‌ای بانک ملت در سال گذشته ارائه شد، نگاهی به اقدامات این نهاد در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی آن نیز خالی از لطف نیست. 

در سال گذشته، بانک ملت پنج روز از مرخصی مدیران و یک روز از مرخصی کارکنان این بانک را در قالب رزمایش کمک مومنانه بازخرید کرد و از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) برای کمک به هموطنان آسیب‌دیده از کرونا اختصاص داد. این بانک همچنین پنج کامیون اقلام خوراکی و بهداشتی به مردم زلزله‌زده سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد اهدا کرد؛ اقلام اهدایی بانک ملت شامل چادر و زیرانداز، برنج، چای، روغن، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، قند، شکر بودند. دو کامیون اقلام بهداشتی نیز به آسایشگاه کهریزک استان البرز اهدا شد. این اقلام  بهداشتی شامل دستکش، ماسک، گان پزشکی و محلول ضدعفونی‌کننده دست و سطوح با ارزشی بالغ بر دومیلیارد ریال که در محل موسسه خیریه کهریزک استان البرز به مسئولان این موسسه اهدا شد. علاوه بر اینها  کارکنان بانک ملت در پی وقوع سیل در استان کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان در سال گذشته، با کمک های خود برای ۱۳۷۰ خانواده سیل‌زده در ۲۳ شهر این استان یخچال فریزر خریداری کردند.

این بانک با رقمی بالغ بر 350میلیون دلار در تامین مالی پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس مشارکت داشت. به گفته مدیرعامل بانک ملت، در چند سال گذشته میلیاردها ریال و میلیون‌ها دلار و یورو از بانک به پروژه‌های نفتی کشور تخصیص یافته که پالایشگاه گازی بیدبلند، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندرعباس، آبادان، اصفهان، نفت و گاز صبای کنگان، نفت و گاز پارس و ... از آن جمله‌اند. 

امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۲ مدرسه در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان بین بانک ملت و سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس اقدامی دیگر بود. بر اساس این تفاهم‌نامه که به امضای محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت به عنوان متعهد به مشارکت در پروژه و مهراله رخشانی‌مهر مدیرعامل سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان مجری و ناظر پروژه رسیده است، این بانک از محل کمک جمع‌آوری شده از سوی کارکنان خود، در احداث و تکمیل واحدهای آموزشی آسیب‌دیده از سیل ابتدای سال ۱۳۹۸ در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان مشارکت خواهد کرد.

کارکنان بانک ملت همچنین در راستای کمک به ذخایر خون کشور و به مناسبت فرارسیدن نهم مرداد، روز اهدای خون اقدام به این کار کردند و در همین راستا بانک ملت در سال گذشته با اختصاص ۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض، در آزادسازی زندانیان نیازمند ناشی از جرایم غیرعمد با همکاری ستاد مردمی دیه شرکت کرد.

اضافه بر اینها در قالب تفاهم‌نامه‌ای که به امضای محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت و فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت گروه صنعتی ایران خودرو رسیده است، این بانک ۱۴ پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک را تامین مالی خواهد کرد. اعتبار زمانی این تفاهم‌نامه، سه سال شمسی تعیین شده و با توافق طرفین برای سال یا سال‌های بعد قابل تمدید خواهد بود. در فاز نخست، ۱۰۰۰میلیارد تومان در قالب تفاهم‌نامه به قطعه‌سازان پرداخت خواهد شد اما اگر پروژه‌ها با سرعت موردنظر بانک و به صورت مطلوب به پیش برود، بانک آمادگی دارد که این مبلغ را ۵۰۰میلیارد تومان دیگر نیز افزایش دهد.

و در نهایت بانک ملت برای قدردانی از تلاش های فعالان حوزه سلامت کشور، شرایط ویژه‌ای جهت تمدید مهلت پرداخت اقساط تسهیلات در نظر گرفت و در این راستا تمام تسهیلات گیرندگان بخش پزشکی در قالب بسته اعتباری متخصصین، پرستاران، بهیاران، کارشناسان و تکنسین‌های بخش‌های آزمایشگاهی و رادیولوژی و کارکنان خدماتی و بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی که به طور مستقیم درگیر مبارزه با کرونا بوده‌اند می‌توانند با ارائه درخواست کتبی به شعب پرداخت‌کننده تسهیلات، از مزایای تمدید مهلت در بازپرداخت تسهیلات بهره‌مند شوند. براین اساس تمدید سه‌ماهه قراردادهای مشارکت مدنی با بازپرداخت یکجا که سررسید آنها اول اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ بوده است، تمدید قراردادهای عقود مبادله‌ای با بازپرداخت یکجا با بخشودگی وجه التزام به میزان حداکثر ۶درصد، بدون اخذ پیش دریافت، تقسیط مجدد تمامی قراردادهای تقسیط شده قبلی با سررسید اشاره شده و انتقال اقساط سه‌ماهه اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ تسهیلاتی که در طبقه جاری قرار داشته‌اند و انتقال اقساط به پایان دوره از جمله شرایط ویژه‌ای است که بانک ملت با هدف قدردانی از خدمات ایثارگرانه حوزه بهداشت و درمان کشور در مبارزه با کرونا در نظر گرفته است.

تقدیرها 
در سالی که پشت سر گذاشته شد، بانک ملت تقدیرها و تحسین‌هایی را نیز از آن خود کرد.  
عباس معمارنژاد معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایجاد بیش از 7هزار میلیارد تومان سود خالص توسط بانک ملت در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته تقدیر کرد. 

رییس دفتر و معاون رییس جمهوری از مدیرعامل بانک ملت به دلیل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بانک ملت، از همراهی بانک با این سازمان قدردانی کردند. 

علی لاریجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی نیز در سال پیشین با ارسال لوح سپاسی از مدیرعامل بانک ملت به دلیل همکاری صمیمانه با این نهاد قانونگذار قدردانی کرد و فرمانده هیات رزمندگان اسلام غرب و شمال غرب کشور نیز با ارسال لوح سپاسی، از مدیرعامل بانک ملت به دلیل کمک به التیام درد محرومان در استان کردستان، سپاسگزاری کرد. این لوح به دلیل توجه مدیران و کارکنان این بانک به مدافعان امنیت و مجاهدان خاموش و محروم در استان کردستان و سایر مناطق کردنشین اعطا شد. 

علاوه بر اینها معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با ارسال لوح سپاسی از مدیرعامل بانک ملت بابت تلاش در راستای تامین کالاهای اساسی تشکر کرد و مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نامه‌ای از هوشمندی بانک ملت در تبلیغات محیطی در موضوع بیماری کرونا ابزر قدردانی کرد. 





ارسال نظرات
موضوعات روز