پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا حالا دیگر از قالب خودروسازی که وابستگی زیادی به پراید داشت خارج شده و با محصول جدیدش می تواند ذهنیت افکار عمومی را درباره خود بهبود دهد.
کد خبر: ۴۹۳۸۴

سایپا مدل 1400؛ آغازی بر فصل جدید

تیتر20 - مرور کارنامه خودروساز بزرگ ایران در سال ۹۹ نشان می دهد نقاط عطف عملکرد این شرکت، کاهش تعهدات معوق در کنار رونمایی از محصولات جدید به خصوص شاهین است.

 البته که حذف پراید از چرخه تولید نیز اتفاقی بزرگ در سایپا بود و نشان داد این شرکت می خواهد فصلی جدید از زندگی خود را بدون این محصول قدیمی آغاز کند.

 با این حال اما سایپایی ها در بهبود روند تولید نتوانستند کارنامه مثبتی را خود به جا بگذارند و این موضوع تاوان جسارت بالای مدیران این شرکت مبنی بر حذف پراید بود. طبق آخرین آمار موجود، سایپا به کمک زیرمجموعه اش پارس خودرو، توانسته در سال گذشته نزدیک به 421 هزار دستگاه محصول را به تولید برساند. 

در مقایسه با سال گذشته، سایپا و پارس خودرو در مجموع نه تنها با افزایش تیراژ مواجه نشدند، بلکه تولید آنها کمی پایین نیز آمد.قطعا اگر پراید حذف نمی شد، اوضاع تولید سایپایی ها بهتر از این بود، با این حال مسوولان این شرکت جسارت به خرج داده این خودرو قدیمی را به موزه فرستادند. اواخر تیر ماه امسال بود که پراید سرانجام از خطوط تولید سایپایی ها حذف و پس از ۳۰ سال، از «جاده مخصوص» رفت. با رفتن پراید هرچند سایپایی ها در تولید و فروش با افت مواجه شدند، اما حذف این خودرو آغازی بود بر فصل جدید زندگی آنها.

پراید که حذف شد، سایپایی ها تصمیم گرفتند تیراژ از دست رفته این خودرو را با دیگر محصولات شان شامل تیبا، ساینا و کوئیک پر کنند، اتفاقی که به تدریج در حال رخ دادن است. سایپا اما در سالی که گذشت سرانجام شاهین محصول جدید خود را به تولید رسانده و حتی آن را پیش فروش کرد.

شاهین از دو جهت کلی اتفاق بزرگی در سایپا به شمار می‌رود.نخست اینکه این شرکت پس از سال ها تکیه بر پراید و خانواده اش، حالا محصول داخلی جدید دیگری دارد و می تواند به خصوص در دوران تحریم روی آن حساب باز کند. طبق آمار، سایپا در سال گذشته هزار و 728 دستگاه شاهین را به تولید رسانده که با رفع موانع و مشکلات، روند تحویل آنها به مشتریان آغاز شده است.

 نکته دیگر در مورد شاهین اینجاست که سایپا حالا دیگر از قالب خودروسازی که وابستگی زیادی به پراید داشت خارج شده و با محصول جدیدش می تواند ذهنیت افکار عمومی را درباره خود تغییر دهد. سایپایی ها امسال البته علاوه بر شاهین، از طراحی دو محصول دیگر یعنی آریا و اطلس نیز خبر دادند. در این بین، اطلس مدل کراس اور شاهین به شمار می رود و اطلس هم گویا نسل جدید کوئیک است. در مجموع امسال برای سایپا سال آغاز تغییر و تحول در سبد محصولات بود، هرچند البته برای تکمیل این پروسه باید تا سال آینده صبر کرد.

علاوه بر خودروهای جدید، سایپا در سال جاری خبر از بازطراحی پلت فرم x90 داد. در واقع سایپایی ها پلت فرم متعلق به خانواده ال۹۰ و ساندرو را بازطراحی کرده و قصد دارند محصولات متعلق به خود را روی آن بسازند. در کارنامه امسال سایپا، کاهش تعهدات معوق نیز به چشم می آید. این شرکت و زیرمجموعه اش پارس خودرو پس از آغاز تحریم در تابستان ۹۷، با کوهی از تعهدات معوق مواجه شدند و گفته می شود تعداد آن بالغ بر ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است. در این بین، خودروهایی مانند رنو به دلیل خروج خودروسازان خارجی از ایران امکان رفع کامل تعهدات شان نبود، با این حال سایپایی ها توانستند علاوه بر افزایش تیراژ، با روش های مختلف به ویژه طرح های جایگزینی، بخش زیادی از معوقات خود را رفع کنند.

در باب مسائل کیفی، سایپا سال نسبتا با ثباتی را طبق آنچه گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می گوید، سپری کرد. این شرکت حتی توانست به واسطه حذف پراید، کف کیفی محصولات خود را بالا بیاورد، به نحوی که در حال حاضر محصولات این شرکت حداقل سه ستاره کیفی را به خود می بینند.

ارسال نظرات
موضوعات روز