پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
تیتر 20 بررسی می کند؛
شرکت فولاد هرمزگان جنوب در یک سال اخیر تلاش کرد تا خود را بیش از گذشته به هدف تعیین شده یعنی تبدیل به قطب دوم تولید فولاد کشور، نزدیک کند.
کد خبر: ۴۹۳۸۶
بیم و امیدهای فولاد هرمزگان در مسیر توسعه
تیتر20 - فولاد هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود نقش مهمی در توسعه صادرات فولاد کشور ایفا می کند. در نتیجه این موضوع برنامه اصلی شرکت باید بر مدار کاهش هزینه های تولید در حرکت باشد تا توان رقابتی این مجموعه بیش از گذشته شود. 

هرچند فولاد هرمزگان با انجام اقداماتی در حوزه تحقیق و توسعه به دنبال افزایش بهره وری بیشتر در تولید است اما در این میان نگرانی برای تامین مواد اولیه وجود دارد. نگرانی هایی که می تواند برنامه های توسعه ای را تحت تاثیر قرار دهد. 

با این حال فولاد هرمزگان در سال 99، اتفاقات مهمی را در کارنامه خود به ثبت رساند که شاید مهم ترین آن ثبت رکوردهای پی در پی در تولید باشد. 

در ادامه گزارش نگاهی به عملکرد سال جاری شرکت فولاد هرمزگان خواهیم داشت:

رشد فروش «هرمز» در  11 ماهه سال 99
بدون شک اولین آیتم برای بررسی یک شرکت بورسی میزان فروش آن خواهد بود. فولاد هرمزگان با نماد «هرمز» در 11  ماهه سال 99  موفق به رشد 98.5 درصد در فروش خود شده است. 

درآمد شرکت فولاد هرمزگان در مدت یک ماهه بهمن ماه برابر با ۱۶,۰۵۳,۴۶۹ میلیون ریال بوده است و بالاترین سهم فروش نیز از اسلب بدست آمده؛ به این شکل که از فروش ۱۳۰هزارو۳۳۹ تن محصول، رقم ۱۶,۰۵۲,۳۲۱میلیون ریال حاصل شده است.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب از ابتدای سال مالی جدید تا انتهای بهمن ماه (۱۱ ماهه ۹۹) موفق شده است فروشی بالغ بر ۱۰۸,۷۹۷,۳۶۹ میلیون ریال داشته باشد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹، که رقم فروش ۵۴,۷۸۷,۹۱۹میلیون ریال بوده است، با رشد فروش ۹۸.۵ درصدی همراه شده است.

لازم به ذکر است با فروش یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۱ تن اسلب در ۱۱ ماهه ۹۹ بخش عمده ای از فروش این شرکت به مقدار ۱۰۸,۳۴۷,۰۶۸ میلیون ریال حاصل شده و مابقی درآمد از فروش سایر محصولات کسب شده است.

همچنین  فولاد هرمزگان در سال جاری و با حضور در همایش صد شرکت برتر ایران موفق شد از نظر درآمد و فروش در میان بزرگان صنایع فلزی قرار بگیرد.  شرکت فولاد هرمزگان در این ارزیابی ، از منظر درآمد و فروش رتبه ۴۵ را در بین ۵۰۰ شرکت های برتر ایران نیز کسب کرد.

ثبت رکوردهای تولید
یکی از مهمترین اتفاقات در کارنامه سال 99 فولاد هرمزگان ثبت رکوردهای متعدد در حوزه تولید است. اتفاقی که خبری خوش برای مصرف کنندگان و سهامداران این شرکت خواهد بود.  فولاد هرمزگان برای پنجمین بار متوالی در شش ماهه اخیر توانست با تولید ۱۴۲۲۷۳ تن تختال رکورد جدیدی را در تولید این محصول برای خود به ثبت برساند. رکورد قبلی تولید تختال این شرکت در دی ماه گذشته و با تولید ۱۴۰۶۲۴ تن تختال رقم خورده بود.

ثبت چنین رکوردهایی فولاد هرمزگان را به هدف پیش بینی شده یعنی گذر از ظرفیت اسمی نزدیک کرد و این مجموعه گذر از ظرفیت اسمی و تولید ۱ میلیون و پانصد و بیست هزار تن تختال را محقق خواهد کرد. 

توسعه فعالیت های تحقیق و توسعه
فولاد هرمزگان مانند دیگر مجموعه های فولادی می داند سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه منجر به افزایش بهره وری، کیفت محصولات و توان قدرت رقابتی می شود. به همین دلیل واحد تحقیق توسعه این مجموعه در سال جاری اقدامات مهمی از جمله ساخت پایلوت آب شیرین کن جذبی را در دستور کار داد.
 
فراموش نکنیم آب برای تولید فولاد موضوعی مهم و حیاتی است و براساس همین نیاز طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران شکل گرفت. 

در همین راستا فولاد هرمزگان همکاری خوبی را دانشگاه ها و پارک علم و فناوری هرمزگان آغاز کرده است که تاثیر بسزایی در بومی سازی تجهیزات و تکنولوژی به همراه دارد. در سال های اخیر تحریم ها باعث شد تا تولیدکنندگان بزرگ همچون فولاد هرمزگان برای رفع نیاز خود و کاهش وابستگی به واردات بومی سازی قطعات و تکنولوژی را در دستور کار قرار دهند. نتیجه این موضوع را می توان در کاهش وابستگی به واردات و قیمت تمام شده مشاهده کرد که سهم بسزایی در سوددهی شرکت دارد. 

نگاهی کوتاه به عملکرد فولاد هرمزگان در سال 99  نشان می دهد، این مجموعه با نقشه راه مدیریتی مناسب به سمت اهداف بزرگ در حرکت است. نقشه راهی که افزایش تولید تا افزایش رقابت در بازارهای خارجی را در خود جای داده تا این مجموعه به دومین هاب فولادی کشور تبدیل شود اتفاقی که نقش مهمی در اشتغالزایی و در رفع محرومیت در منطقه هرمزگان ایفا می کند. نگاه به روز مدیریتی در این مجموعه باعث شده تا  کیفیت تختال تولیدی فولاد هرمزگان با بزرگان جهان رقابت کند. درنتیجه باید تصمیمات اتخاذ شده در سازمان های بالادستی به صورتی باشد که مجموعه های موفق نگرانی هایی از نظر تامین مواد اولیه و کمبود انرژی مانند برق و گاز نداشته باشند. 
صنعت فولاد کشور امروز در مسیر درست به دستیابی به هدف 1404 در حرکت است و سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه اتفاق افتاده در نتیجه تصمیمات و اقدامات باید در جهت تسهیل این هدف اجرایی شود. 






ارسال نظرات
موضوعات روز