جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰
در سال‌های اخیر هزینه سوخت در کشورمان چندین برابر شده است و همین موضوع، خریداران خودرو را به فکر انداخته که بهتر است کم استهلاک ترین اتوموبیل های ایرانی را انتخاب کنند.
کد خبر: ۴۹۳۹۵
تیتر20 -  در سال‌های اخیر هزینه سوخت در کشورمان چندین برابر شده است و همین موضوع، خریداران خودرو را به فکر انداخته که بهتر است کم استهلاک ترین اتوموبیل های ایرانی را انتخاب کنند. 

از سوی دیگر، به خاطر افزایش قیمت بنزین، بازار خودروهای دوگانه‌سوز هم رونق خوبی پیدا کرده، اما همچنان برخی افراد معتقدند که مصرف گاز باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو می‌شود و عمر مفید آن را کاهش می‌ دهد. این افراد اگر پول کافی برای خرید خودروی خارجی نداشته باشند، تنها یک راه دارند و آن هم خرید یکی از کم خرج ترین ماشین های ایرانی از نوع بنزینی است. 

برای بررسی کم هزینه ترین خودروهای ایرانی باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم. اول از همه باید ببینیم که یک خودرو از چه پیشرانه‌ای استفاده می‌کند. برای مثال مدل‌های مختلف سمند ممکن است دارای موتور EF7 یا TU5 باشند که مصرف سوخت آنها با هم متفاوت است. بنابراین نمی‌توانیم به‌طور کلی بگوییم که خودروی سمند پرمصرف است یا کم‌مصرف و حتما باید به موتور آن و تکنولوژی ساختش توجه کنیم. مورد بعدی در بحث به صرفه ترین اتومبیل های داخلی، توجه به مصرف آنها در شهر و جاده است. معمولا در مسیرهای شهری، خودروها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. یعنی ممکن است یک خودرو در جاده 100 کیلومتری هفت لیتر بنزین بسوزاند، اما وقتی همین 100 کیلومتر را داخل شهر طی می‌کند، مصرف سوختش به 12 لیتر می‌رسد. به همین دلیل معمولا برای بیان مصرف سوخت خودروها از سیکل ترکیبی استفاده می‌کنند که میانگینی بین مصرف سوخت در جاده و داخل شهر است. جالب است بدانید که خودروهای ایرانی به‌طور کلی جزو پرمصرف‌ترین خودروهای جهان هستند، اما در بین آنها می‌توانیم به چند مدل اشاره کنیم که از کم خرج ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شوند. در زیر به معرفی هفت تا از این اتومبیل‌ها و میزان مصرف آنها می‌پردازیم. 

ام وی ام 110
اگرچه خودروی ام وی ام 110 از نظر ایمنی در جایگاه پایینی قرار می‌گیرد، اما مصرف سوخت آن بسیار کم است و از این لحاظ می‌توان آن را یکی از کم خرج ترین خودروهای ایرانی نامید. موتور این خودرو سه سیلندر بوده و حجمی معادل 0.8 لیتر دارد و 52 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی در این اتومبیل حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مدل چهار سیلندر آن نیز تقریبا همین میزان سوخت مصرف می‌کند. 

تندر 90
تندر 90 از یک موتور 1.5 لیتری با قدرت 110 اسب بخار بهره می‌برد و گیربکس آن هم در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه شده است. مدل دستی پنج سرعته بوده و مدل اتوماتیک چهار سرعته است. خودروی ال 90 هم یکی از کم هزینه ترین اتومبیل های ایرانی است و در هر 100 کیلومتر به‌ طور ترکیبی حدود هشت لیتر بنزین می‌سوزاند. 

پژو 206
یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، پژو 206 است. با اینکه حدود دو دهه از عرضه این خودرو در بازار ایران می‌گذرد، اما پژو 206 همچنان یکی از اقتصادی ترین اتومبیل های داخلی است. تیپ 2 این خودرو دارای یک موتور 1.3 لیتری از نوع TU3 بوده و می‌تواند قدرتی معادل 75 اسب بخار تولید کند. میزان مصرف پژو 206 تیپ 2 در حالت ترکیبی حدود هفت لیتر در هر 100 کیلومتر است. 

سمند LX (موتور EF7)
ایران خودرو به‌ منظور فیس‌لیفت سمند و ارتقای مشخصات فنی آن، سمند LX را در سال 1383 تولید کرد. موتور 1.6 لیتری این خودرو از نوع EF7 است و می‌تواند 114 اسب بخار نیرو تولید کند و از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی، این نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می کند. سمند LX به‌ طور ترکیبی در هر 100 کیلومتر حدود 7.5 لیتر مصرف بنزین دارد. جالب است که سایر مدل‌های سمند مصرف سوخت بالایی دارند، اما سمند LX (با موتور EF7) یکی از کم خرج ترین ماشین های داخلی به حساب می‌آید.

 پراید
پراید هنوز هم محصول اصلی شرکت سایپا است و مدل‌های مختلف آن جزو کم خرج ترین خودروهای ایرانی به‌ شمار می‌روند. این خودرو موتوری با حجم 1.3 لیتر دارد که قدرتی معادل 69 اسب بخار تولید می‌کند. مصرف سوخت پراید تقریبا 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و از این نظر یکی از کم هزینه ترین ماشین های ایرانی به حساب می‌آید، اما جالب است بدانید که اگر حجم موتور را هم در نظر بگیریم، مصرف پراید از سمند LX بیشتر می‌شود.

 تیبا صندوق‌دار
یکی دیگر از محصولات پرفروش سایپا، خودروی تیپا است که به عنوان جانشین پراید در بازار عرضه شد. این خودرو موتوری به حجم 1.5 لیتر دارد که قادر است 86 اسب بخار قدرت تولید کند. این اتومبیل در حالت ترکیبی حدود 7.3 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. ساینا دنده‌ای
ساینا به عنوان فیس‌لیفت خودروی تیبا در بازار عرضه شده است و پیشرانه آن تفاوت چندانی با تیبا ندارد. ساینا هم در هر 100 کیلومتر به‌طور ترکیبی حدود 7.2 لیتر بنزین می‌سوزاند و از این نظر یکی از اقتصادی ترین اتوموبیل های ایرانی است./پرشین خودرو
ارسال نظرات
موضوعات روز