سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
تیتر20 آینده پلتفرم جدید سایپا و پارس خودرو را بررسی می کند؛
در صورت احیای برجام در آینده ای نه چندان دور و با باز شدن فضای بین المللی، شرکت های خارجی می توانند به خودروسازی کشور برگردند. معمولا در این شرایط، پروژه های داخلی کمرنگ شده یا نیمه کاره رها می شوند، اتفاقی که نباید برای P90 رخ بدهد، چه آنکه اجرایی شدن این پروژه به نفع خودروسازی کشور و مشتریان خواهد بود.
کد خبر: ۴۹۵۲۲
سرنوشت پروژه P90 در صورت احیای برجام چیست؟ / بیم وامید در جاده مخصوص
تیتر20 - گروه خودروسازی سایپا این روزها مشغول نهایی کردن پروژه پلت فرم P90 خود است، پروژه ای که اجرایی شدن آن می تواند به تولید محصولاتی با سطح کیفی بالاتر از خودروهای حال حاضر کشور منجر شود به خصوص آنکه سایپا ماموریت این پروژه را به پارس خودرو محول کرده واین شرکت بخاطر سابقه درخشان در تولید خودروهای با کیفیت امیدواری ها درباره آینده کیفی محصولات روی پلتفرم P90 را بالا برده است.

پروژه P90 اما چیست؟ بنابر گفته ها ، این پلت فرم در واقع تغییر یافته پلت فرم  X90 است  که در گذشته خانواده تندر-۹۰ و ساندرو روی آن ساخته شدند.

تندر و ساندرو از جمله خودروهایی هستند که از حیث کیفیت توانسته‌اند رضایت نسبی مشتریان ایرانی را به دست بیاورند، هرچند البته دیگر به تولید نمی رسند. از همین رو انتظار می رود محصولات جدیدی که قرار است روی پلت فرم داخلی شده آن ساخته شود نیز سطح کیفی قابل قبولی داشته باشد. هنوز البته جزئیات چندانی از پلت فرم P90 و محصولاتی که قرار است روی آن ساخته شوند، در دست نیست و باید منتظر ماند و دید طراحان سایپا در این مورد چگونه عمل خواهند کرد. 

هر چه هست اما اجرایی شدن این پروژه از جهات مختلف اهمیت دارد. نخست اینکه گروه خودروسازی سایپا صاحب پلت فرمی جدید و متعلق به خود خواهد شد و به تبع آن، محصولاتی به روزتر نیز وارد سبد تولیدات سایپا و پارس خودرو می شود.
 
با رفتن پراید، قدرت نفوذ سایپایی ها در بخشی از بازار کاهش یافت و این موضوع حالا باید به واسطه عرضه محصولات جدید جبران شود. نکته دیگر اینجاست که سایپایی ها به همراه ایران خودرو سرمایه گذاری کلانی در اوایل دهه ۸۰ در رابطه با پلت فرم X90 انجام دادند و با رفتن رنو از ایران به دلیل تحریم، این سرمایه گذاری عملا در مسیر نابودی قرار گرفت. حالا اما با توجه به پروژه سایپایی ها، به نوعی از سرمایه گذاری مربوطه حفاظت خواهد شد. 
سرنوشت پروژه P90 در صورت احیای برجام چیست؟ / بیم وامید در جاده مخصوص
این وسط اما یک علامت سوال مهم وجود دارد و آن سرنوشت پروژه P90 در صورت بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته ای و احیای برجام در آینده ای نه چندان دور است. در این صورت، تحریم ها لغو و با باز شدن فضای بین المللی، شرکت های خارجی می توانند به خودروسازی کشور برگردند. معمولا در این شرایط، پروژه های داخلی کمرنگ شده یا نیمه کاره رها می شوند، اتفاقی که نباید برای P90 رخ بدهد، چه آنکه اجرایی شدن این پروژه به نفع خودروسازی کشور و مشتریان خواهد بود. با اجرایی شدن پروژه موردنظر، پلت فرم P90 عملا در اختیار سایپا و پارس خودرو قرار می گیرد و آنها می توانند جدا از بود و نبود تحریم، محصولات مدنظر خود را روی آن بسازند.

 بنابراین نباید لغو احتمالی تحریم ها سبب کنار گذاشتن این پروژه شود، زیرا اول سرمایه گذاری های قبلی از بین می رود و ثانیا زحمات و هزینه ای که سایپایی ها برای P90 کشیده اند نیز هدر خواهد رفت. حفاظت از پروژه P90  نفع کل خودروسازی کشور و مشتریان ایرانی را به دنبال دارد، بنابراین بهتر است به واسطه حمایت های مادی و معنوی از آن، زودتر به سرانجامش رساند. البته همان طور که قراردادهای جدید خودرویی نباید P90 را به حاشیه ببرد، این پروژه نیز نباید مانع ورود محصولات جدید به خطوط تولید سایپایی ها و مشارکت های جدید با خودروسازان دنیا شود. اتفاقا هنر سایپایی ها می تواند این باشد که در کنار پروژه های داخلی، میزبانی از محصولات خارجی را نیز داشته باشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز