جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
تیتر20 بررسی می کند؛
فروشگاه های زنجیره ای ثابت کرده اند که در شرایط غیر عادی می توانند نقش بسیار مهم و حیاتی داشته باشند.این مهم در دوران کرونا و به کارگیری شبکه منظم توزیع خود را نشان داده است.به خصوص اینکه در همین دوران که اقتصاد کشور با بحران گرانی نیز مواجه شده بود،فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف های اصولی موجب شدند که بخشی از هزینه خانوارها کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۴۹۵۴۸
فروشگاه های زنجیره ای ثابت کرده اند که در شرایط غیر عادی می توانند نقش بسیار مهم و حیاتی داشته باشند.این مهم در دوران کرونا و به کارگیری شبکه منظم توزیع خود را نشان داده است.به خصوص اینکه در همین دوران که اقتصاد کشور با بحران گرانی نیز مواجه شده بود،فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف های اصولی موجب شدند که بخشی از هزینه خانوارها کاهش پیدا کند.
تیتر20 -  از عمر فروشگاه های زنجیره ای درایران نزدیک به پنجاه سال می گذرد که این مدت با فراز ونشیب های بسیاری همراه بوده است. اما تقریبا از 5-6 سال گذشته این بخش مهم از صنعت خرده فروشی با تغییر رویکرد و تفکر با شکل و شمایلی جدید با توجه به نیاز جامعه قد برافراشته است.

این روند ادامه داشت تا کشور متاسفانه به بحران ناشی از گستردگی وشیوع کرونا مواجه شد.این شرایط باعث شد که جامعه مصرفی و هم چنین مسئولان و فعالان این بخش بیش از پیش به اهمیت وتوانایی و قدرت توزیع فروشگاه ها زنجیره ای پی بردند.

دارا بودن شبکه توزیع مویرگی و دقیق ،تنوع و جامعیت بالای محصولات ،توان خریدهای بزرگ با حذف دلال ها و در نتیجه کاهش قیمت برای مصرف کننده بخشی از توانایی های این بخش از صنعت مورد نیاز اقتصاد شهری بودند که به خصوص در اواخر سال 98 و ماه های آغازین سال 99 خود را نشان دادند.

این مساله به نوبه خود باعث شد که توجه و همچنین سرمایه های بیشتری به این بخش جذب شود. نتیجه اینکه طی ماه های پایانی سال 99 علاوه بر معرفی شدن برندهای جدید با افزایش تعداد شعب برندهای قدیمی تر مواجه شدیم. به عنوان مثال یک برند نوپا افتتاح 200امین شعبه خود را در مدت زمان کوتاهی جشن گرفت و یا برندهای دیگری که از طریق شبکه های مختلف رسانه ای معرفی شدند.

این مساله از یک سو برای جامعه مصرفی کشور در شرایط نه چندان مناسب اقتصادی خبر بسیار خوب محسوب می شود و از سوی دیگر نشان می دهد که رقابت در این عرصه بسیارسخت و نفسگیر تر خواهد شد.

اضافه شدن برندهای جدید در حوزه فروشگاه های زنجیره ای نشان می دهد که به این صنعت باید بیش از پیش توجه شود .

در عین حال درک الزامات فروشگاه های زنجیره ای و ضرورت توسعه این بخش از توزیع می تواند اثرات بسیار مطلوبی هم بر ادامه فعالیت و هم بر اقتصاد کلان کشور داشته باشد؛ افزایش تعدد شعب و برندها به طور طبیعی به سرمایه انسانی نیاز دارد.

این سرمایه یا نیروی کار فروشگاهی باید رفتار و درک متفاوتی نسبت به بسیاری از بخش های دیگر داشته باشند.چرا که آنها مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند و برخورد آنها می تواند هم باعث جذب و وفادارسازی مشتریان شود و هم می تواند مانع از حضور مجدد آنها شود.

به خصوص اینکه فشردگی رقابت موجب توسعه فروشگاه های زنجیره ای شده است و عملا در هر منطقه و ناحیه ای با تعدد آنها همراه هستیم. بنابراین در این شرایط یکی از ضروری ترین الزامات در کنار اشتغال زایی ، آموزش نیروی کار است. این آموزش ها نیز باید مبتنی بر به روزترین روش های جهانی باشد .این آموزش از یک سو تخصص را به ارمغان می آورد واز سوی دیگر تضمینی برای ادامه حیات آن مجموعه می شود.

اما یکی از اساسی ترین مسائلی که باید این فروشگاه ها مد نظر داشته باشند بحث برندسازی است.در این زمینه نیز الزامات مد نظر باید توسط متخصصان ارائه و آموزش داده شود. چراکه صرفا تبلیغات محیطی و یا بازی با گزینه جذاب تخفیف همواره نمی تواند جوابگو باشد بلکه باید در این مسیر فرایندی طی شود که بدون اینگونه ابزارهای تبلیغاتی ،آن برند اولین انتخاب مشتریان باشد.

از سوی دیگر فروشگاه های زنجیره ای می توانند نقش بسیار مهمی نه تنها در توزیع بلکه در تولید و در نهایت صادرات نیز داشته باشند.

به بیان ساده تربا توجه به حجم بالای خرید و تزریق نقدینگی بالا به تولید کننده ،آنها می دانند که محصولاتشان همواره خریدار دارد .بنابراین بدون داشتن دغدغه هایی نظیر فروش و بازاریابی تمرکزشان بیشتر متوجه تولید محصولات با کیفیت خواهد شد.در این جا علاوه بر تضمین حیات تولید کننده ، فروشگاه های زنجیره ای با توجه به رعایت استانداردهای جهانی و مطالعه و درک تجربه همتایان آن سوی مرزهای خود می توانند از این مزیت رقابتی سود برده وزمینه های صادرات کالا را فراهم کنند.

در واقع در حال حاضر روند توسعه ای و رو به رشد فروشگاه های زنجیره ای می تواند تبدیل به یکی از ارکان اصلی اقتصاد غیر نفتی ایران نیز بشود.علاوه بر این موضوع فروشگاه های زنجیره ای تاثیر به سزایی در کاهش بیکاری ،افزایش تخصص در زمینه های مختلف از جمله طراحی ،تولید وتوزیع دارند.

بنابراین آنچه که در این شرایط بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود استفاده از شرایط به وجود آمده مبتنی بر دانش روزاست.به بیان ساده تر فروشگاه های زنجیره ای ثابت کرده اند که در شرایط غیر عادی می توانند نقش بسیار مهم و حیاتی داشته باشند.این مهم در دوران کرونا و به کارگیری شبکه منظم توزیع خود را نشان داده است.به خصوص اینکه در همین دوران که اقتصاد کشور با بحران گرانی نیز مواجه شده بود،فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف های اصولی موجب شدند که بخشی از هزینه خانوارها کاهش پیدا کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز