پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
مهم‌ترین طرحی که شرکت فولاد خراسان در دست اقدام دارد و برای این شرکت بسیار حیاتی بوده زنجیره فولاد شرکت را تکمیلی و از نظر سوددهی با ارزش‌تر خواهد کرد، کنسانتره‌سازی ۲.۵میلیون تنی سنگان است.
کد خبر: ۴۹۷۵۶
آینده «فخاس» برای سرمایه‌گذاری/ طرح حیاتی فولاد خراسان در دست اقدام
تیتر20 - مجتمع فولاد خراسان با نماد بورسی فخاس(سهامی عام) به عنوان بزرگ ترین تولید کننده فولاد در شرق کشور، از سال 1380 به بهره برداری رسید. این شرکت سال گذشته با بیش از ٧٢۴٠ میلیارد تومان فروش، ۶٣درصد رشد درآمد را محقق کرد. بزرگ ترین مجتمع صنعتی شرق کشور با رشد بی سابقه‌ی ۶٣ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات خود، ٧٢۴٠ میلیارد تومان درآمد سالانه محقق ساخت. این شرکت در سال گذشته در خطوط گوناگون تولید خود علاوه بر مقاطع سبک ساختمانی به عنوان محصول نهایی، بیش از ٣میلیون تن انواع شمش، آهن اسفنجی و گندله ی سنگ آهن تولید کرد. 

فروش و عرضه محصولات فولاد خراسان در بازار، با استراتژی‌های اتخاذ شده در بورس کالا در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود دو برابر شد، هرچند که سال گذشته مشکلات ناشی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی اعم از برق و گاز سبب شد در این سال حدود 51 روز شرکت فولاد خراسان با توقف تولید مواجه شود.

همین مسائل نیز سبب شدند تولیدات شرکت نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته باشد. به تبع کاهش تولید در شرکت، میزان فروش نیز نسبت به سال ۹۸ با کاهش مواجه شد اما با توجه به سیاست‌های مدیریت عامل و هیئت مدیره مجتمع فولاد خراسان، میزان فروش در بورس کالا حدود دو برابر افزایش یافت، به طوری‌که تقریبا تمامی فروش شرکت فولاد خراسان در بورس کالا رقم خورد و فروش خارج از بورس نداشت. مهم‌ترین طرحی که شرکت فولاد خراسان در دست اقدام دارد و برای این شرکت بسیار حیاتی بوده زنجیره فولاد شرکت را تکمیلی و از نظر سوددهی با ارزش‌تر خواهد کرد، کنسانتره‌سازی ۲.۵میلیون تنی سنگان است.

رکوردهای تولید 
مجتمع فولاد خراسان فروردین ماه سال 1400 در هر سه ناحیه ی «گندله سازی»، «احیا مستقیم» و «فولادسازی» رکورد تولید ماهانه خود را شکست. ناحیه گندله سازی در فروردین ماه رکورد تولید گندله را که با 190هزار و 136 تن در خردادماه پارسال ثبت شده بود، 1441 تن ارتقا داد و رکورد جدید 191 هزار و 577 تنی را ثبت کردند. 

همچنین در ناحیه احیامستقیم نیز رکورد تولید 135 هزار و 603 تن ثبت شد که این میزان تولید، رکورد قبلی را که از شهریور سال 1399 دست نخورده باقی مانده بود، 4056 تن ارتقا داد و‌ در واحد فولادسازی هم دو رکورد ثبت شد که تحت تاثیر افزایش تولید ماهانه فولادسازی شماره 2 به دست آمد.

 در کارخانه فولاد سازی شماره 2، رکورد تولید 51 هزار و 71 تنی خرداد ماه سال قبل، 1510 تن ارتقا یافت تا رکورد ماهانه تولید این ناحیه 52 هزار و 589 تن ثبت شود، مجموع تولید فولادسازی در شرکت با افزایش 1992 تنی نسبت به رکورد پیشین که در آبان 1398 ثبت شده بود، به رقم ماهانه 105هزار و 342 تن رسید. 

این رکوردها در ابتدای سال نشانگر افزایش تولید و متعاقبا درآمد شرکت در سال جاری خواهد بود البته درآمد ماهیانه مجتمع فولاد خراسان در فروردین ماه امسال ۹,۱۱۷,۶۰۹ میلیون ریال بود که نسبت به اسفند ماه 99 تغییری نداشته است اما مقایسه فروش شرکت در فروردین ماه 1400 با فروردین ماه در سال 99 نشان می دهد میزان درآمد شرکت 875% افزایش یافته است که مقدار 36% از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و 64% از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است.

مجتمع فولاد خراسان در اسفند ماه سال گذشته 911.96 میلیارد تومان درآمد داشت که نسبت به بهمن ماه 99 افزایش 53% داشته است.  مقایسه فروش شرکت در اسفند ماه 99 با ماه مشابه در سال 98 نشان می دهد میزان درآمد شرکت 196% افزایش یافته است. اسفند ماه شرکت 52% بیشتر از متوسط فروش سال 99 بوده است و این درامد هم از طریق فروش داخلی و هم صادرات بوده است. این شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ماه 99 در مجموع مبلغ   7240.17 میلیارد فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال98 رشد 63% داشت.

اقدامات موثر فولاد خراسان
عمده تامین مواد اولیه این شرکت در سال ۱۳۹۹ از منطقه سنگان بود؛ در حالی که طی سال‌های گذشته مواد اولیه فولاد خراسان یعنی کنسانتره و گندله از یزد، کرمان، کردستان و همدان تامین می‌شد. دیگر اقدام فولاد خراسان، تامین به موقع قطعات و تجهیزات بود. در این رابطه نیز فولاد خراسان فعالیت خود را با توجه به شرایط تحریمی در بخش بومی‌سازی بیشتر کرد و توانست نتایج خوبی از اقدامات مقتضی کسب کند. 

فولاد خراسان در سال ۹۸ و ۹۹ موفق شد رکوردهای تولید و تامین ماده اولیه سال‌های فعالیت خود را بهبود بخشد. این شرکت درحال‌حاضر از نظر ذخیره‌سازی و تامین ماده اولیه یعنی کنسانتره و گندله شرایط بسیار دارد درحالیکه پیش از این، این شرکت تنها برای چند روز ماده اولیه برای تولید در اختیار داشت اما اکنون از این منظر دیگر دغدغه‌ای متوجه شرکت نیست.
ارسال نظرات
موضوعات روز