شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
تیتر 20 گزارش می دهد:
شرکت فولاد هرمزگان با ثبت رکوردهای پی در پی تولید به دنبال پررنگ تر شدن حضور خود در بازارهای داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۵۰۰۹۴
قطار فولاد هرمزگان روی ریل رکوردهای تولید/ ثبت رکورد در واحد احیای مستقیم تا چه اندازه حائز اهمیت است؟
تیتر20-  شرکت فولاد هرمزگان همچنان از سال گذشته در مسیر ثبت رکوردهای تولید در حرکت است. اتفاقی که این مجموعه را به هدف تعیین شده یعنی تبدیل شدن به قطب سوم تولید فولاد در کشور نزدیک می کند. 

این مجموعه سال 1400 را هم با ثبت رکوردهای پی درپی تولید آغاز کرد و تلاش بر ادامه این روند دارد. در همین زمینه عطااله معروفخانی با اعلام ثبت رکورد ماهیانه در واحد احیای مستقیم بیان کرد: در اردیبهشت ماه یک رکورد ماهیانه تولید آهن اسفنجی توسط مدول A به میزان ۸۳،۰۸۲ تن به دست آمد که رکورد قبلی آن به میزان ۸۱،۰۴۰ تن در فروردین ماه به دست آمده بود . رکورد مهم اردیبهشت ماه نیز تولید ماهیانه آهن اسفنجی توسط هر دو مدول به میزان ۱۶۳،۵۲۳ تن است رکورد قبلی نیز به میزان ۱۶۱،۶۲۰ تن در فروردین ماه  کسب شده بود. 

اما ثبت رکوردهای تولید در واحد احیای مستقیم تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است.
 
بدون شک در اولین نگاه، ثبت رکورد تولید در واحد احیای مستقیم بر افزایش تولید محصول نهایی در این کارخانه اثر گذار خواهد بود. اتفاقی که در ادامه با افزایش حجم و مقدار فروش همراه می شود. درواقع فولاد هرمزگان در تلاش است تا با ادامه روند افزایش تولید از رشد قیمت های جهانی فولاد نیز بیشترین استفاده را داشته باشد و نقدینگی مورد نیاز برای توسعه هرچه بیشتر را فراهم کند. 

اما موضوع دیگری که می تواند بر ثبت پی درپی رکوردها اثر گذار باشد، استقبال از «هرمز» در بورس از سوی سهامداران است. موضوعی که می تواند به رشد نقدینگی این مجموعه نیز کمک کند. جالب است بدانید «هرمز» با سرمایه ثبت شده 25,000,000 میلیون ریال طی عملکرد 2 ماهه سال مالی منتهی به 1400/12/29 مبلغ 33,083,492 میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 270درصد رشد داشته است.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ معادل ۲۳,۳۳۰,۶۳۹ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۵۵۳درصد افزایش داشته است.

از سویی دیگر ثبت رکورد تولید در واحدهای مختلف شرکت فولاد هرمزگان نقش مهمی در توسعه برنامه های صادراتی ایفا می کند. فولاد هرمزگان با افزایش تولید و تامین نیاز بازارهای داخلی می تواند حجم بیشتری از محصولات نهایی خود را راهی بازارهای صادراتی کرده و درآمد ارزی خود را افزایش دهد. 

درواقع ثبت رکورد در واحد احیای مستقیم فولاد هرمزگان بر عملکرد بخش های مختلفی از این مجموعه اثر گذار است، اما عوامل بسیاری از جمله برنامه ریزی مدیریتی و رفع موانع درون سازمانی و به دنبال آن برون سازمانی بر ثبت این اتفاق موثر است. 

معروفخانی درباره این موضوع نیز تصریح کرد: با تشکیل کمیته های تحول، موانع تولید در فولاد هرمزگان شناسایی شده است. این موانع را اگر به دودسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم کنیم برای بخش درون سازمانی با ترسیم اقدامات استراتژیک و هدف گذاری ها ،  برنامه ریزی دقیقی  برای رفع این موانع در دستور کار قرار دارد .

درواقع فولاد هرمزگان در نظر دارد با تدوین استراتژی و برنامه ریزی دقیق روند افزایش تولید را ادامه و گذر از ظرفیت اسمی را محقق کند. 

افزایش بهره وری، کاهش مصرف انرژی با توجه به افزایش قیمت حامل های های انرژی از مواردی است که می تواند بر تحقق این هدف اثر گذار باشد. زیرا این مجموعه در نظر دارد در واحد احیا مستقیم با افزایش ریت تولید و کاهش توفقات ، تولید آهن اسفنجی را در سال جاری را به یک میلیون و 720 هزار تن رسانده  که 70 هزار تن بیشتر از ظرفیت اسمی این واحد است. 

اما در سال جاری چالش بزرگ برق و گاز در پیش روی فولاد سازان از جمله فولاد هرمزگان قرار دارد. کمبود برق و گاز از دلایل اصلی کاهش تولید و خسارت به خطوط تولید و تجهیزات است که می تواند برنامه های تولیدی را با مشکل همراه کند. درنتیجه فولاد هرمزگان برای کسب موفقیت های پی در پی در تولید نیازمند برنامه ریزی دقیق و تعامل هرچه بیشتر با سازمان و ارگان های دولتی از جمله وزارت نیرو و نفت برای تامین انرژی مورد نیاز است. درواقع این مجموعه بیش از هر زمان دیگری باید به دنبال توسعه زیرساخت های لازم برای تامین انرژی باشد تا در فصول گرما و سرما با مشکل کمبود برق و گاز مواجه نشود. 

فولاد هرمزگان با ثبت رکوردهای مختلف در حوزه تولید نقش مهمی در تامین نیاز بازار فولاد کشور و به دنبال آن اشتغالزایی در منطقه جنوب کشور ایفا می کند. حال با توجه به موفقیت های این مجموعه در حوزه تولید که یکی از اولویت های  اصلی کشور محسوب می شود لازم است دولت بیش از هر زمان دیگری برای حل مشکلات برون سازمانی مجموعه های موفق در عرصه تولید گام بردارد. 


ارسال نظرات
موضوعات روز