پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
تیتر 20 بررسی می کند؛
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تلاش است با اجرای طرح تحول دیجیتال فاکتورهای زیست محیطی را ارتقا بخشیده و میزان بهره وری را افزایش دهد.
کد خبر: ۵۰۱۵۱
عزم جدی فولاد مبارکه برای تولید «فولاد سبز»
تیتر 20- روز جهانی محیط زیست بهانه خوبی است تا از دریچه ای دیگر به صنعت فولاد بنگریم. 
صنعتی که در سطح جهانی تلاش می کند لقب صنعت سبز را با استفاده از تکنولوژی های جدید از آن خود کند. درنتیجه تمامی شرکت های صنعتی ازجمله فولادسازی دنیا به دنبال ارتقای فاکتورهای زیست محیطی خود هستند. اهمیت موضوع محیط زیست و کاهش انتشار کربن به اندازه ای است که برنامه واحدهای صنعتی در کشورهای اروپایی و چین درحال تغییر است.

صنعت فولاد ایران نیز در سال های اخیر در راستای تولیدی با آلایندگی کمتر و در راستای مسئولیت های اجتماعی ، برنامه های زیست محیطی را در اولویت خود قرار داده است. 

فراموش نکنیم، ارتقای مسائل زیست محیطی رابطه مستقیم با توسعه پایدار یک صنعت دارد. در نتیجه صنعت فولاد امروز برای ادامه حیات خود با توجه به نگرانی های موجود بیش از هر زمان دیگر مستلزم رعایت قوانین زیست محیطی و کاهش آلایندگی های خود است. 
به بهانه روز جهانی محیط زیست نگاهی به بزرگترین فولاد ساز ایران یعنی فولاد مبارکه داشته ایم تا این بنگاه اقتصادی- تولیدی را از زاویه محیط زیست بر بوته نقد و کارشناسی قرار دهیم. 

توسعه فولاد مبارکه با تمرکز بر مسائل زیست محیطی
بدون شک فعالیت واحد بزرگی همچون فولاد مبارکه به دور از مسائل زیست محیطی امکان پذیر نخواهد بود. آلوده شدن هوای اصفهان بارها انگشت اتهام را به سوی این واحد تولیدی نشانه گرفته است اما فولاد مبارکه با برنامه ریزی مشخص، ارتقای تکنولوژی و سرمایه گذاری مناسب دستاوردهای خوبی را در این زمینه به ثبت رسانده است. 

درواقع مجموعه مدیریتی فولاد مبارکه امروز می دانند که بخشی از افزایش بهره وری در این مجموعه به موضوع محیط زیست گره خورده است.  کاهش مصرف انرژی آن هم در برهه ای که دولت تصمیم بر افزایش قیمت حاملان انرژی گرفته است علاوه بر کاهش هزینه های تولید، مبارکه را به هدف های مشخص شده در سال های پیش رو که تحول دیجتال در تولید فولاد است نزدیک خواهد کرد. 

به همین دلیل پروژه های مختلفی با سرمایه گذاری مبارکه در حوزه محیط زیست تعریف و اجرایی شده است. اجرای این موارد توانسته فولاد مبارکه را در میان کم مصرف ترین فولاد سازان جهان قرار دهد. در همین زمینه با انجام سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومانی این شرکت و با تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف بخشی از نیاز آب این مجموعه تامین شده است.

همچنین سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تومانی این مجموعه در حوزه محیط زیست طی 5  سال گذشته به بهبود عملکرد زیست محیطی آن کمک کرد تا از نگاه نقد های غیرمنصفانه در امان بماند. 

آن طور که پیداست هرچند ارتقای فاکتورهای زیست محیطی در اولویت های شرکت فولاد مبارکه قرار دارد اما اجرای طرح تحول دیجیتال این توسعه را سرعت بخشیده است. به هر حال با اجرایی شدن این طرح و استفاده از تکنولوژی های جدید و کاهش نیروی انسانی شاهد کاهش آلایندگی ها و مصرف انرژی خواهیم بود. 


عضو هیات مدیره انجمن فولاد: اجرای طرح تحول دیجیتال بدون شک ارتقای موضوعات زیست محیطی را در پی دارد
در همین رابطه رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت و گو با خبرنگار تیتر20 با اشاره به توسعه تکنولوژی و اجرای طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه بیان کرد: بدون شک ارتقای موضوعات زیست محیطی ارتباط مستقیم با توسعه تکنولوژی دارد. برای برخی موارد باید به سراغ تکنولوژی های جدید رفت تا با استفاده از آنها میزان بهره وری را افزایش و مصرف انرژی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه فولاد مبارکه در این زمینه و در طول زنجیره اقدامات موثری انجام داده است. به عنوان مثال در مراحل کنسانتره و گندله سازی با استفاده از تکنولوژی های به روز منجر به کاهش غبار تولیدی شده که خود بهره وری را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش می دهد. درواقع توجه به مسائل زیست محیطی نوعی سینرژی در تولید است که به افزایش بهره وری ختم می شود. 

این کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: به طور کلی تکنولوژی می تواند از هدر رفت انرژی و مواد اولیه جلوگیری کند. اتفاقی که اجرای طرح تحول دیجیتال می تواند به آن سرعت بخشیده و زودتر به نتیجه برسد. 

به گفته شهرستانی، هرچند ارتقای تکنولوژی در موضوعات زیست محیطی هزینه هایی را به همراه دارد اما فراموش نکنیم سود حاصل بسیار ارزشمند تر از هزینه صرف شده خواهد بود. 

حال باتوجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست فولاد مبارکه و توجه مدیران این مجموعه به اجرایی شدن طرح تحول دیجیتال می توان گفت این شرکت گام به گام به تولید فولاد سبز نزدیک می شود. شهرستانی در این باره نیز بیان کرد: هر شرکت فولادی می تواند تولید فولاد سبز را در دستور کار خود قرار دهد اما خوشبختانه فولاد مبارکه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی را انجام داده که تحقق این هدف را در سال های پیش رو میسر می کند. 

به گزارش تیتر 20، بدون شک طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه بیش از هر زمان دیگری این مجموعه را به تولید فولادی بدون آلایندگی و هدر رفت انرژی نزدیک می کند. این در حالی است که افزایش قیمت حاملان انرژی در سال جدید یکی از دغدغه های تولیدکنندگان فولاد است، اما تدابیر در نظر گرفته شده درفولاد مبارکه، گذر از این بحران را آسان خواهد کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز