سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
محققان می گویند ممنوع شدن گردش به چپ در اکثر موارد باعث بهبود ترافیک می شود. بسیاری از تصادف ها در تقاطع ها به خاطر گردش به چپ است.
کد خبر: ۵۰۲۱۸
تیتر20 -  پژوهش های جدید می گویند دیگر وقت آن رسیده است که حداقل در برخی از مسیرها، گردش به چپ ممنوع شود تا مسیرها و جاده ها امن تر شوند.

در ایالات متحده، گردش به چپ یکی از خطرناکترین حرکت ها در رانندگی به حساب می آید و نزدیک به 61 درصد از حوادث رانندگی در تقاطع ها و در اثر گردش به چپ اتفاق می افتند.

دلیل آن هم واضح است. چون وقتی به چپ می پیچید، در حقیقت در مقابل مسیر عادی خودروهایی قرار می گیرید که از رو به رو می آیند. خیلی از اوقات هم به خاطر تعارف های رانندگان است و در یک لحظه نمی دانند بروند یا بمانند که هر دو تصمیم به رفتن می گیرند و تصادف پیش می آید.

عده ای هم می گویند که باید زمان رنگ زرد چراغ راهنما طولانی تر در نظر گرفته شود تا فرصت کافی برای رد شدن خودروها وجود داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه پن استیت Penn State University می گویند ممنوع شدن گردش به چپ ایده هوشمندانه تری برای ایجاد ایمنی در رانندگی است. حاصل پژوهش های این محققان در ژورنال علمی رکورد پژوهش حمل و نقل Transportation Research Recordمنتشر شده است. آنها در این پژوهش به این موضوع هم فکر کرده اند که راه حل مناسبی ارائه دهند و با حذف یا ممنوعیت گردش به چپ کمترین یا کوتاه ترین مسیر برای رانندگان در نظر گرفته شود تا بتوانند به مقصد مورد نظر خود برسند.

به هر حال قبل از ممنوعیت گردش به چپ در تقاطع ها باید راهکار مناسبی ارائه شود. از این رو در طرح ساده ای که در شکل زیر هم مشاهده می شود، پیشنهاد شده است که رانندگان پس از طی مسیری کوتاه با سه گردش به راست،‌ به مسیر مدنظر خود هدایت شوند.

برخی از شهرهای بزرگ در ایالات متحده مثل سان فرانسیسکو، سالت لیک سیتی و ویلمینگتن خودشان زودتر به این فکر افتاده اند و تقاطع های پرتصادف را شناسایی کرده و گردش به چپ را در آنها ممنوع کرده اند.

یکی از بهترین طراحی های برای حل مشکل تصادف در تقاطع ها تقاطع های غیرهم سطح یا برگ شبدری cloverleafs  است. همیشه گردش به راست آسان تر و امن تر بوده است و از لحاظ زمانی هم سریع تر از چراغ راهنما برای هر دو طرف است.

البته خیابان هایی هم وجود دارند که در فاصله کوتاه امکان سه گردش به راست و افتادن در مسیر مدنظر وجود ندارد. یا آن که خیابان هایی وجود دارد که ادامه مسیر رانندگان را وارد ترافیک های بسیار سنگین می کند. بنابراین حذف یا ممنوعیت گردش به چپ همیشه راه حل آسانی ندارد. به همین دلیل است که در این پژوهش صحبت از حذف یا ممنوعیت کامل گردش به چپ نیست بلکه بررسی موقعیت های مکانی برای ممنوع کردن گردش به چپ است. در این پژوهش 3 الگوریتم مورد استفاده قرار گرفته است تا با زندگی واقعی انسان ها و خیابان های موجود مطابقت بیشتری داشته باشد.

سردسته این پژوهشگران ویکاش گایاه Vikash Gayah که استاد مهندسی حمل و نقل در دانشگاه پن استیت است در مجله کانورسیشن The Conversation نوشته است : «محدودیت های گردش به چپ در تقاطع های پرتردد مراکز شهرها و شهرستان ها مؤثرتر از تقاطع های کم رفت و آمد است.» خوب البته چشم بسته غیب گفته است چون معلوم است هر چقدر تقاطع ها پررفت و آمدتر می شوند احتمال بروز حوادث در آن بیشتر می شود. ضمن آن که شهرهای بزرگتر، به دلیل داشتن خیابان ها و کوچه های بیشتر، امکان اجرای سه گردش به راست به جای یک گردش به چپ را بهتر فراهم می کنند. گایاه می گوید: «محدود شدن گردش به چپ در تقاطع های مرکز شهرها تأثیر منفی زیادی برجای نمی گذارد.» البته بسیاری از رانندگان در اثر تجربه به این نتیجه رسیده اند که کمی مسافت بیشتر را طی کنند بهتر از آن است که با جنگ و ستیزه جویی راه خود را در خیابان ها باز کنند./ سایپانیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز