پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
تیتر20 گزارش می دهد؛
در حالی که برخی برندها با قراردادی که با بانک ها منعقد کرده اند مدعی هستند که شرایط خرید را برای مصرف کنندگان تسهیل کرده اند، در حالی که این لوازم خانگی در بازار حداقل 15 درصد ارزانتر به صورت نقدی قابل خرید است و از طرف دیگر 15 درصد سود تسهیلات هم روی اقساط کشیده نمی شود.
کد خبر: ۵۰۶۴۴
فروش اقساطی لوازم خانگی 30 درصد گرانتر از خرید نقدی / ادامه رکود بازار لوازم خانگی تا انتظار برای شوک سقوط دلار
تیتر 20 - افزایش تورمی سنگین لوازم خانگی در دو سال گذشته بازار را با رکود سنگین همراه کرده است بسیاری از مردم در انتظار کاهش نرخ دلار و توافق احتمالی برای تعدیل قیمت ها هستند و برخی دیگر هم کلا توان خرید خود را از دست داده اند، حالا بسیاری از کارشناسان معتقدند روند کنونی بدون توافق برجام ادامه می یابد مگر اینکه دولت تسهیلات ارزان قیمت واقعی به مردم بدهد یا اینکهبرجام امضا شود و تعیدل نرخ دلار روی بازار تاثیر بگذارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران  در گفتگو با پایگاه خبری تیتر 20 با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت لوازم خانگی از التهاب چند سال پیش فاصله گرفته است، گفت: در  سال 97 و 98 در بازار لوازم خانگی ایران تقاضا بیش از نیاز واقعی، بالا رفته بود که در نتیجه نااطمینانی مردم درباره آینده بازار رخ داده بود و خریدهای زودرس منجر به تورم روزانه لوازم خانگی در کشور شده بود، زیرا هنوز تولید در صنعت لوازم خانگی ایران هم به روال نیفتاده بود و بسیاری از تولیدکننده ها وابسته به قطعات وارداتی بودند.

حسن شهرستانی درباره وضعیت رکودی بازار لوازم خانگی افزود: در شرایط کنونی مردم برای خرید لوازم خانگی عجله ای ندارند و تنها در صورتی که به کالای نیاز داشته باشند خریداری می کنند، هرچند رکود در بازار باعث شده که تولیدکننده ها امسال خیلی محصولات خود را گران نکنند و برای برخی برندها تغییر قیمت ها بین 10 تا 15 درصد بوده، زیرا اگر خیلی بیشتر از این گران می کردند کالاهای آنها در انبار باقی می ماند.

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت شوک روانی به بازار وارد نکند و سیگنال تورم ندهد جنس ها در بازار لوازم خانگی گران نمی شود، تصریح کرد: رکود بازار احتمالا ادامه دار می شود و تغییر قیمت جدیدی در بازار لوازم خانگی نخواهیم داشت، از این رو در شرایط کنونی نقش دولت و سیاست گذار در بازار لوازم خانگی اهمیت زیادی دارد زیرا در یک سال گذشته قیمت محصولاتی مانند فولاد و ... را به شدت گران کردند و تولیدکننده ها برای تامین قطعات وارداتی و ... هم با چالش مواجه بود، به همین دلیل قیمت تمام شده هم بالاتر رفت، در بخش رونق در بازار هم سیاست گذاری ها موثر هستند و دولت باید تسهیلات ارزان قیمت واقعی به مشتریان بدهد و نه این فروش اقساطی که در شرایط کنونی در بازار وجود دارد و گاها کالاها گرانتر از قیمت واقعی بازار عرضه می شود.

شهرستانی در تشریح وضعیت فروش اقساطی برخی برندها در بازار گفت: در شرایط کنونی کارخانه دارها به بنکدارها تخفیف می دهند و فروش اقساطی هم دارند که به دلیل رکود بازار طول زمان پرداخت اقساطی هم طولانی تر شده، اما از آنجایی که مشکل بازار کاهش توان خرید مصرف کننده است دولت باید تسهیلات ارزان قیمت بدهد اما برخی تولیدکننده ها با قرارداد با بانک ها فروش اعتباری ایجاد کرده اند و خریدار مجبور است لوازم خانگی از برندهای خاص که با بانک قرارداد دارند بخرد و فروشنده ها محصولات خود در فروش های اعتباری را با قیمت هایی عرضه می کنند که همان محصولات در بازار 15 درصد ارزانتر است و از طرف دیگر فروشنده برای پرداخت اقساطی 15 درصد هم سود به بانک باید پرداخت کند و این به معنای این است که جنس را 30 درصد گرانتر از قیمت آن در بازار می خرد و این به معنای آسیب به مصرف کننده است.

او با تاکید بر اینکه از فرصت احتمالی توافق برجام باید استفاده کنیم ، گفت: بخشی از منابع بلوکه شده را باید برای واردات تکنولوژی لوازم خانگی اختصاص بدهیم زیرا در شرایط کنونی کارخانجات ایران به تکنولوژی قدیمی جسبیده اند و می ترسند که تکنولوژی جدید وارد شود و بازار خود را از دست بدهد، هرچند در شرایط کنونی تکنولوژی تولید لوازم خانگی در ایران به مرحله ای رسیده که توان ارتقا دارد و تولیدکننده های ایرانی باید با کارخانجات درجه یک دنیا برای تولید قرارداد ببندند که هم می توانند در تولید بهره وری ایجاد کنند و هم در راستای محیط زیست گام بردارند و قیمت تمام شده محصولات را هم کاهش دهند در چنین شرایطی بازار تولید به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

براساس این گزارش میزان تولید و تقاضای لوازم خانگی در ایران به حالت تعادل رسیده است، زیرا از یک سو میزان تقاضا به دلیل نبود قدرت خرید کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر تولیدکننده ها در سال های اخیر رشد تولید داده اند و میزان کسری عرضه تا تقاضا کاهش یافته و حتی قاچاق کالا این گپ موجود را پر کرده است، با این حال ممنوعیت واردات لوازم خانگی نتوانسته بازار لوازم خانگی را به رونق برساند زیرا مردم توان خرید ندارد و منتظر یک شوک به بازار هستند تا قیمت ها تعدیل شوند، در غیر اینصورت همچنان باید با لوازم خانگی قبلی خود گذران زندگی کنند مساله ای که می تواند چالش جدید برای صنعت لوازم خانگی ایران باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز