جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
وقتی سود و زیان دست مدیرعامل خودروسازی نیست
تیتر20 - مدیرعامل ایران خودرو در جلسه مجمع این شرکت که اخیرا برگزار شد، نوید روزهای بهتری را داد و صحبت از کاهش تعهدات، عرضه محصولات جدید و بهبود صادرات به میان آورد.

 این در حالی است که ایران خودرو مانند دیگر خودروساز بزرگ کشور کماکان با معضل قیمت گذاری دستوری مواجه بوده و این موضع مانعی بزرگ بر سر راه تحقق اهداف این شرکت و توسعه آن به حساب می آید.

سهامداران ایران خودرو به حق انتظار خروج این شرکت از زیان دهی و سودآوری را دارند و این موارد را از مدیرعامل مطالبه می کنند. حال پرسش اینجاست که دست مدیرعامل ایران خودرو برای پاسخ به این مطالبه به حق، چقدر باز است؟ آیا مقیمی و امثال مقیمی می توانند زیر فشار سیاست های دستوری، شرکت های تحت مدیرت خود را از زیان خارج و به سود برسانند؟

پیش از آنکه به این پرسش پاسخ بدهیم، ابتدا نگاهی می اندازیم به شیوه قیمت گذاری خودرو در کشور و تبعات آن. در حال حاضر، شورای رقابت به عنوان نهادی فراقوه ای، افسار قیمت گذاری خودرو را در دست دارد و هر چند ماه یکبار دستورالعمل قیمتی را به خودروسازان ابلاغ می کند. 

ایران خودر و سایپا مجبورند قیمت محصولات خود را مطابق با دستورالعمل شورای رقابت تعیین کنند، حتی اگر با هزینه تولید آنها همخوانی نداشته باشد. هرچند سود و زیان فروش موضوعی عادی در خودروسازی جهان و مختص بنگاه های اقتصادی محسوب می شود، اما طبق روایت فعالان خودروسازی، ایران خودرو و سایپا سال هاست در زیان تقریبا دائم ‌قرار دارند و ریشه آن نیز قیمت گذاری دستوری است. به گفته آنها، شورای رقابت قیمت هایی کمتر از هزینه تولید را برای خودروسازان در نظر می گیرد و این موضوع سبب زیان ده شدن آنها شده است. در حال حضر زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور از 55 هزار میلیارد تومان گذشته و با توجه به ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری، رقم آن پی در پی بالاتر می رود.

از اعمال این سیاست، نه تنها تولیدکننده و سهامدارن، بلکه مشتریان واقعی نیز زیان دیده اند و این وسط تنها سوداگران و سفته بازان هستند که سودی هنگفت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها می برند.

 با این حال گوش شنوایی برای خواسته خودروسازان مبنی بر کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری وجود ندارد و شورای رقابت هم سفت و سخت از عملکرد و فرمول قیمت گذاری اش دفاع می کند. از همین رو دست مدیران خودروسازی به خصوص ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور برای عبور از زیان دهی و رسیدن به سود پایدار، بسته است. 

 تا وقتی پای قیمت گذاری دستوری در میان باشد، نه مقیمی نه هیچ مدیر دیگری نمی تواند ایران خودرو را از شر زیان انباشته اش رها کرده و آبی های جاده مخصوص را در مسیر سوددهی پایدار قرار دهد. وقتی قیمت فروش خودرو با هزینه تولید نمی خواند و دست مدیرعامل برای انجام یک سری اصلاحات به خصوص در بخش مربوط به نیروی انسانی مازاد، بسته است، چطور می توان شرکت را از زیان دهی خارج و به سود رساند. البته طبعا مدل مدیریت مالی مدیران خودروسازی نیز در زیان دهی شرکت ها بی تاثیر نیست، اما بدون شک نقش اصلی را سیاست های دستوری به خصوص در حوزه قیمت بازی می کند. 

هرچه هست، با وجود معضل بزرگ قیمت گذاری دستوری، مدیرعامل ایران خودرو به سهامداران شرکت وعده های بزرگی داده، از جمله اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیان‌دهی تولید، حفظ جریان تامین،‌ تولید و عرضه محصول صادرات محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعال‌سازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه.

 مقیمی همچنین تولید محصول کراس اوور پروژه K125 صحبت به میان آورده و گفته که نمونه اولیه این خودرو در شهریور امسال رونمایی خواهد شد.  او از افزایش سهم بازار سواری ایران خودرو  از ۴۸ درصد به ۵۵ درصد هم صحبت به میان آورده است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز