پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو (آپکو)،چند سالی است که تاسیس شده و به رغم تمام حرکت و پیشرفت هایی که داشته است هنوز آنچنان که باید وشاید نتواسته است اهداف اصلی مد نظر تاسیس کنندگان را برآورده کند.
کد خبر: ۵۰۷۸۵
آپکو؛ فرصت سازی یا فرصت سوزی!
تیتر20 - معمولا بسیاری از خودروسازان دنیا برای افزایش میزان خدمات دهی ، رقابت و کسب درآمد بیشتر زیر مجموعه هایی را تاسیس می کنند تا بتوانند هر چه بیشتر نیاز مشتریان را فراهم کرده و همچنین بتوانند از این محل علاوه بر کسب سود،باعث وفادار شدن مشتریان نیز بشوند.

البته اینها بخشی از اهداف وفلسفه تشکیل این نوع شرکت ها است.شرکت هایی که سعی می کنند با ارائه خدمات تیونیگ،دیتیلینگ و اسپرت سازی،بر اساس سلایق مشتریان علاوه بر افزایش میزان رضایت مشتریان توان فنی و مهندسی خود را هم ارتقاءبدهند و هم با این عمل بازارسازی کنند.

ایران خودرو نیز به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه با همین اهداف اقدام به تاسیس و راه اندازی شرکت تولید خودروهای سفارشی(آپکو) کرد.

این شرکت در زمانی راه اندازی شد که تب تیونیگ بالارفته بود و در گوشه کنار شهرهای بزرگ بورس هایی برای ارائه این گونه خدمات شکل گرفته بود.ضمن اینکه در این میان چند برند کهنه کار نیز حضور داشتند که در زمینه خدمات سفارشی سازی خودروها برای خود نامی دست وپا کرده بودند و بازار خوبی هم داشتند.

بسیاری از این خدمات برای خودروهایی بود که عمدتا در کلاس پریمیوم و لوکس قرار داشتند.اما در کنار آنها کارگاه هایی نیز بودند که  خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت تیونیگ می کردند.ایران خودرو نیز با توجه به بازار بزرگ و همچنین سهم قابل توجه از خودروهای اقتصادی اقدام به تاسیس آپکو کرد.

در ابتدا نیز اهدافی را برای خود متصور شد و به طرق مختلف آنها را نیز اعلام کرد. تصور این بود که این شرکت با توجه به پتاسیل حمایت شرکت مادر و همچنین خیل عظیم مصرف کنندگان محصولاتش به سرعت بتواند جایگاه بالایی در این کسب وکار برای خود دست وپا کند.با این حال بر خلاف تصور و شعارهایی که مطرح شده بود آپکو به رغم تلاش هایی که کرده است هنوز به جایگاهی که باید نرسیده است.البته این شرکت اخیرا با تغییر مدیریت اقداماتی را انجام داده است ولی گویا هنوز بسیاری همچنان ترجیح می دهند این گونه خدمات را از همین گوشه کنار شهر دریافت  کنند. اما آپکو در دور جدید فعالیت خود به نظر می رسد که در تکاپوی این است که بتواند سهم بیشتری از بازار را دریافت کند.

اقدامات جدید آپکو
اوایل خردادماه سال جاری بود که مدیر عامل جدید این شرکت با اشاره به افزایش فروش ماهیانه آپکو و رسیدن به سقف 3 میلیارد تومان در ماه و رسیدن به 30 میلیارد تومان در صورت حمایت وسرمایه گذاری ،از برنامه های جدید این شرکت خبر داد. جیلنی در مراسم افتتاح پروژه های سفارشی سازی آپکو با بیان این‌که تلاش کردیم پروژه سفارشی سازی را از خط تولید آغاز کنیم و تاکنون نیز حدود ۴۰ دستگاه خودرو را نانو سرامیک کرده ایم، عنوان کرد: ایجاد مرکز تخصصی تیونینگ و دیتیلینگ یکی از پروژه های این شرکت است که از امروز به خدمات شرکت آپکو اضافه می شود. 

وی با بیان این‌که پروژه دیگر این شرکت که در همکاری با شرکت دانش بنیانی متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف صورت می گیرد، پروژه کلاچ هوشمند ایمورتال است، همچنین نوسازی خودروهای کارکرده از دیگر پروژه هایی است که در همکاری با شرکت آذین خودرو انجام می شود.

آپکو همچنین در جدید ترین اقدامات خود ،ردیاب مورد تایید قوه قضاییه و تایید فنی مهندسی ایران‌خودرو را وارد بازار کرده است.

اما...
با این حال به نظر می رسد که این شرکت بر خلاف امکانات و پتانسیلی که دارد راه زیادی تا رسیدن به انتخاب اول مشتریان دارد.بخشی از این مساله به رفتار واقدامات دوران شروع به این شرکت مرتبط می شود.جایی که فروشگاه های به اصطلاح زیر پله ای از نظر کیفیت وقیمت خدمات بهتری ارائه می کردند .

به نحوی که یکی از رسانه های خودرویی با بررسی موردی برخی از این خدمات در گزارشی نوشته بود:"گفته می شد که قطعات جانبی نصبی مانند کروزکنترل، دزدگیر و… با سوکت فابریک و سیم کشی اصلی بر روی خودروهایی چون دانگ فنگ H30 کراس، رنو تندر ۹۰ و سایر محصولات ایران خودرو در آپکو نصب می شود و قرار بود بهایی بهتر از بازار آزاد را داشته باشد. اما با نمونه هایی که در اختیار است، می بینیم که خبری از اتصال قطعات اضافه با سیم کشی فابریک نیست و شاید برخی مسائل ضعیفتر از نصاب های حاضر در بازار رعایت شده است. از سویی دیگر قطعاتی که آپکو در اختیار مشتریان می گذارد، عمدتا قیمتی فراتر از بازار آزاد دارند و وقتی مساله ی نصب هم در نظر گرفته می شود، می بینیم که هیچ تفاوتی میان نصاب های این شرکت با بازار وجود ندارد. تنها امتیاز نصب آپشن در آپکو همچنان این است که فقط باعث ابطال گارانتی خودرو نمی شود.

این موضوع بخشی از مشکلات این شرکت است که به نظر می رسد همچنان به رغم کم شدن ادامه داشته باشد.توجیه مدیران نیز در قبال بالاتر بودن قیمت استفاده از کالای اصلی و ارائه گارانتی است. اما این سکه روی دیگری نیز دارد که بعضا مشتریان فکر و احساس می کنند که آپکو با حربه گارانتی وابطال آن می خواهد آنها را مجبور به استفاده از خدمات خود کند.

این در حالی است که اصولاو به طور معمول و استاندارد این نوع خدمات باید به نحوی باشد که علاوه بر فاصله قیمتی با مراجع غیر رسمی خدماتی ناب تر ارائه بدهد که مشتری با هر نوع حساب وکتابی ترجیح و انتخاب اولش شرکت مد نظر باشد.در واقع این نوع شرکت ها علاوه بر نقش آفرینی در افزایش درآمد سهم بالایی در اعتماد سازی ،وفادارسازی و برندینگ دارند.ضمن اینکه نفوذ هر چه بیشتر این نوع شرکت ها در بدنه مصرف کنندگان  باعث می شود که بخش دیگری از مجموعه نیز فعال تر بشود؛فروش محصولات جانبی .محصولاتی مانند عینک ، کلاه ، دستکش ،خودکار و.... . به عنوان مثال می توان به ب ام و ،بنز ، رنو وتویوتا اشاره کرد که فروشگاهی مخصوص محصولات وبرند خود دارند.
 
با این حال آنچه که در حال حاضر از روند حرکتی آپکو قابل بررسی ورصد است تلاش این مجموعه برای افزایش درآمد است.هر چند به گفته مدیر عامل این شرکت در این زمینه موفقیت هایی حاصل شده است اما باید در نظر داشت که شرکت سفارشی سازی ایران خودرو در حال حاضر دو رقیب عمده دارد که یکی فعال است و دیگری نیز با اما واگر وارد این عرصه خواهد شد؛یکی رقبا و کارگاه های شخصی است و دیگری شرکت هایی خواهند بود که در صورت رفع تحریم ها و بازگشت به ایران بدون تردید با شناخت نیاز مشتریان در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

آپکو فرصت سازی یا فرصت سوزی
در حال حاضرکشور در دوران گذار از دولت دوزادهم به دولت جدید است.فضای اقتصادی چندان مناسب نیست.در این شرایط آپکو  با استفاده از توانایی بالایی که نسبت بسیاری از فعالان این حوزه دارد می تواند با بررسی چرایی نارضایتی مشتریان و رفع آنها و ارائه خدمات مناسب تر وارزان تر سهم خود را افزایش دهد و همچنین بتواند به جای گرفتن بودجه از شرکت مادر خود تبدیل به منبع درآمد شود.

یعنی هم به طور خودگردان مجموعه را ارائه کند و هم می تواند باعث درآمدزایی برای شرکت مادر و سایر زیرمجموعه ها مانند ایساکو شود. در این راه آپکو باید بسیار با دقت و مهندسی شده حرکت کند. در واقع در حال حاضراین گونه به نظر می رسد که مشتریان در خارج از آپکو به آنچه که می خواهند نزدیک تر هستند و این می تواند فاصله آپکو با آنها را بیشتر کند. اما با توجه به پشتوانه ای که در اختیار دارد می تواند با شناسایی کامل نیاز مشتری مسیر تمام خواسته های انها را به سوی خود هدایت کند.در این شرایط و با ارائه خدمات ناب و مناسب دیگر فرقی نخواهد کرد که کدام شرکت و در کدام زمان در بازار حضور دارد.چرا که انتخاب اول و آخر آپکو خواهد بود؛البته اگر این شرکت بتواند با استفاده از فضای موجود فرصت سازی کند نه فرصت سوزی.
ارسال نظرات
موضوعات روز