چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
تیتر20 نکات مهم در صورتهای مالی بانک تجارت را بررسی کرد؛
بانک تجارت در حالی مجمع عمومی خود را پشت سر گذاشت که موضوع تصویب پاداش 500 میلیونی برای اعضای هیات مدیره این بانک به بزرگترین خروجی این مجمع در رسانه ها تبدیل شد و تقریبا انتشار عموم موارد در صورتهای مالی این بانک به حاشیه رفت
کد خبر: ۵۰۸۰۸
چرا مجمع بانک تجارت به حاشیه رفت؟ 
تیتر20 – بانک تجارت به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور تیرماه سال جاری در حالی مجمع عمومی خود را پشت سر گذاشت که موضوع تصویب پاداش 500 میلیونی برای اعضای هیات مدیره این بانک به بزرگترین خروجی این مجمع در رسانه ها تبدیل شد و تقریبا انتشار عموم موارد در صورتهای مالی این بانک به حاشیه رفت، اما بانک تجارت سال 99 را چطور سپری کرد و آیا توانست رشد افسار گسیخته زیان انباشته خود را مهار کند؟

بانک تجارت حالا و بعداز گذشت 12 سال از ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ که برای نخستین بار وارد بورس شد تا به امروز در حالی عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور را با خود دارد که پیش از برگزاری آخرین مجمع خود در تیرماه امسال حال و روز خوبی نداشت و میزان زیان انباشته بزرگ، این بانک را به یکی از زیانده ترین نهادهای مالی در بورس ایران مبدل ساخته بود. به طوری که پیش ازانتشار آخرین صورتهای مالی سالانه، بررسی صورت های مالی این بانک در آذرماه سال 99 زیان انباشته این بانک را از رقم کل یارانه نقدی یک ماه ایرانیان بیشتر و چیزی تقریبا معادل شش ماه بودجه وزارت اقتصاد در سال گذشته نشان می داد.

بررسی صورت‌ مالی منتشر شده ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۹ بانک تجارت نشان می‌دهد ابتدای دوره این بانک ۱۰ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.در طول دوره با این که موفق شد شش هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان از این زیان را جبران کند اما پایان دوره همچنان چهارهزار و ۴۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته برای این بانک باقی مانده بود. این در حالی است که برای درک بهتر رقم حدودا چهارهزار و ۵۰۰ میلیاردی زیان انباشته بانک تجارت تا پایان پاییز سال گذشته، بد نیست که دقت شود رقم کل یارانه نقدی ۴۵ هزارتومانی ایرانیان(۷۸ میلیون نفر) برای یک ماه تقریبا سه هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان است.

همچنین براساس ترازنامه این بانک در همین دوره، جمع دارایی‌های بانک تجارت در پایان آذر ماه سال گذشته به ۳۳۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان رسیده، این درحالی است که پایان اسفند ۹۸ مجموع دارایی‌های آن ۲۴۸ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان بوده است.

بنابراین مجموع دارایی‌های این بانک ۳۴ درصد افزایش داشته، البته در مقابل جمع بدهی‌های آن هم ۳۳ درصد رشد کرده است.بر اساس صورت مالی پایان آذر ماه امسال میزان بدهی این بانک در پایان دوره به ۳۱۲ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان رسیده در حالی که پایان سال گذشته ۲۳۴ هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان بوده است.

اما بانک تجارت در پایان سال 99 توانست با اقداماتی که صورت داد، بالاخره از چاه بزرگ و عمیق زیان انباشته خود خارج شود.

براساس اطلاعات منتشر شده «وتجارت» از سال ۱۳۶۰ تا پایان سال ۱۳۹۸ در مجموع ۴۱هزار میلیارد ریال سود محقق کرده در حالی که در عملکرد ۱۲ماه سال ۱۳۹۹ موفق به کسب ۱۶۹ هزار میلیارد ریال سود شده که ۴برابر ۴۰ سال فعالیت این بانک است. اگرچه برای ارزیابی دقیق این عملکرد و نتایج آن باید به میزان رشد نقدینگی در سال‌های یادشده و تورم موجود در اقتصاد نیز توجه شود، اما با توجه به زیان‌ده بودن این بانک در سال‌های گذشته و وجود رقمی بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال زیان انباشته در سال‌های اخیر، عملکرد سال ۹۹ بانک تجارت در سودآوری را می‌توان جهشی در این خصوص ارزیابی کرد. رشد سودآوری در بنگاه‌های اقتصادی و به‌ویژه بانک‌ها معلول عوامل مختلفی است و نشان از بهبود فعالیت‌های عملیاتی یک بنگاه اقتصادی دارد. در چند سال اخیر بانک تجارت برای جبران زیان انباشته و حرکت به سمت سودآوری، فعالیت گسترده‌ای را در جهت اصلاحات زیرساختی آغاز کرده و به نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند، شاهد پایداری در رشد سودآوری این بانک بورسی باشیم.

نکته قابل توجه در گزارش‌های منتشرشده از عملکرد این بانک در سال گذشته، افزایش سود اعلام‌شده «و تجارت» پس از انجام حسابرسی است. بنابر این گزارش‌ها، سود هر سهم بانک تجارت در ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۹ پس از انجام حسابرسی مبلغ ۱۳۴ ریال افزایش یافته که این امر هم به‌نوبه خود قابل توجه است. بانک تجارت برای دوره یاد شده مبلغ ۶۴۵ ریال سود برای هر سهم محقق کرده بود درحالی‌که در دوره مشابه سال قبل از آن ۴۴ریال زیان برای هر سهم شناسایی شده بود. در صورت‌های مالی بانک تجارت قبل از حسابرسی مبلغ ۵۱۱ ریال برای هر سهم، سود شناسایی شده بود که پس از انجام حسابرسی این مبلغ با افزایش ۱۳۴ریال به ۶۴۵ ریال افزایش یافت. سود تلفیقی هر سهم هلدینگ بانک تجارت هم ۷۵۵ریال اعلام شده است. در ۱۲ماه سال ۹۹ این بانک توانسته ۱۴۴هزار و ۵۰۰میلیارد ریال سود خالص محقق کند.

بر اساس آخرین صورتهای مالی بانک تجارت، حاصل دوازده ماه فعالیت مجموعه بانک تجارت رشد ۱۳۳ درصدی جمع درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین سود تلفیقی هر سهم  بانک تجارت 765 ریال بوده  و در ١٢ماهه سال ۱۳۹۹ چهارده هزار و چهار صد و پنجاه (۱۴،۴۵۰) میلیارد تومان سود خالص راکسب کرده است .

از دیگر نکات قابل توجه در صورتهای مالی قرائت شده در مجمع بانک تجارت این بود که مجموع سپرده های ریالی بانک تجارت طی 3 سال گذشته 178درصد رشد داشته است، همچنین رشد سپرده های جاری ریالی بانک تجارت طی 3 سال گذشته 558درصد رشد داشته، در حالی که میانگین رشد 5 بانک بزرگ تجاری کشور در همین مدت 349درصد بوده است. این رشد منابع ارزان قیمت که در بانک بی سابقه بود، آثار مثبت زیادی در بهبود صورت های مالی بانک داشته است.

درنهایت در سال 1399 زیان انباشته بیش از 137 هزار میلیارد ریالی بانک پوشش داده شده و سود انباشته 5.5 هزار میلیارد ریالی محقق شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز