جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
تیتر ۲۰ بررسی می کند؛
باید اولویت و تمرکز بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک توسعه‌ای تخصصی حوزه تعاون، اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها اما به صورت هوشمند و با نظارت بر شیوه استفاده از این تسهیلات در مسیر صحیح باشد چرا که در نبود این نظارت و هوشمندی، پرداخت تسهیلات معنایی جز اتلاف منابع کمیاب و گران‌قیمت بانکی نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۰۹۰۲
بانک توسعه‌ تعاون چقدر در تسهیلات‌دهی گرفتار اتلاف منابع کمیاب و گران‌قیمت بانکی شده است؟
تیتر ۲۰- استفاده از ظرفیت بانک‌های توسعه‌ای مدت‌ها است در اقتصادهای پیشرو دنیا یکی از روش‌های موفق و تجربه شده است که مزایای فراونی برای افزایش توسعه و تولید ناخالص ملی کشورها دارد. 

این بانک‌ها به منظور تسریع و تسهیل توسعه اقتصادی از طریق تجهیز و تخصیص منابع میان مدت و بلندمدت و تشویق و ترغیب بخش خصوصی در کمک به توسعه اقتصادی، نقش آفرینی می‌کنند. وجه تمایز این بانک‌ها با بانک‌های تجاری در این است که بانک‌های توسعه‌ای معمولاً در طرح‌های پرریسک و دیر بازده سرمایه‌گذاری می‌کنند که بانک‌های تجاری تمایل چندانی به آن ندارند.

در حال حاضر بیش از پانصد بانک و موسسه توسعه در کشورهای صنعتی پیشرفته و در حال توسعه تامین منابع مالی و فنی لازم و هدایت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و غیرخصوصی به طرف انجام سرمایه‌گذاری‌های تولیدی را بر عهده دارند. 

این سرمایه‌گذاری‌ها بنا بر سیاست‌های توسعه اقتصادی هر کشور، گسترش امکانات زیر بنائی اقتصادی و توسعه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و حتی رشد بخش تعاونی را در بر می‌گیرد. 

این اهمیت و نقش‌آفرینی در اقتصادی مانند اقتصاد ایران به دو دلیل از کارکرد و اهمیت بیشتری برخوردار است؛ نخست آنکه فعالیت‌های اقتصادی در ایران بیش از استانداردهای جهانی به شبکه بانکی وابسته است و بانک‌ها بیشترین سهم را در تأمین مالی بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دارند.دلیل دوم نیز شرایط خاصی است که اقتصاد ایران خصوصا بخش واقعی اقتصاد تحت تأثیر تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از این محدودیت‌ها با آن مواجه است. 

این هر دو ضرورت توجه به بانک‌های توسعه‌ای و بسترسازی برای نقش‌آفرینی هر چه بیشتر آن‌ها را در اقتصاد کشورمان بیش از پیش کرده است. علاوه بر این باید توجه داشت که گسترش بانک‌های توسعه‌ای در سراسر جهان نشان از مقبولیت نقش و کارکرد این نوع بانک‌ها است و از طرف دیگر نشان می‌دهد که این تلقی پذیرفته شده که دولت کارآمد و توسعه‌خواه می‌تواند نقش محوری در فرآیند توسعه ایفا کند، به همین دلیل می‌توان گفت بانک‌های توسعه‌ای یکی از ابزارهای مهم اجرای راهبردهای توسعه هستند.

به عبارت دیگر بیراه نخواهد بود اگر میدان دادن به بانک‌های توسعه‌ای و مطالبه تحرک بیشتر از این بانک‌ها را  یکی از راهکارهای عبور از رکود اقتصادی و شرایط تحریمی کنونی قلمداد کنیم.بهبود نسبت کفایت سرمایه، خروج از بنگاه‌داری و فروش املاک و اموال مازاد، کاهش مطالبات معوق، اولویت‌بخشی واحدهای کوچک و متوسط برای پرداخت تسهیلات، افزایش سهم منابع مناطق کمتر توسعه‌یافته از تسهیلات، استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی، حمایت از صادرات غیرنفتی، پشتیبانی از طرح‌های مکانیزاسیون و کشاورزی و در نهایت حمایت از طرح‌های آبخیزداری و آبیاری تحت فشار، ده اولویت و برنامه‌ای است که با نگاه به وضعیت اقتصاد کشور می‌توان برای بانک‌های توسعه‌ای ایران در مقطع کنونی برشمرد. 

در چنین شرایطی و با وجود انتظاراتی متنوع و به حق از بانک‌های توسعه‌ای در ایران، نگاهی به عملکرد بانک توسعه تعاون به عنوان جوان‌ترین بانک توسعه‌ای دولتی در ایران، پرسش‌های فراوانی را بوجود می‌آورد.

بنابر گزارش‌های مسئولان وزارت تعاون، حدود 94 هزار تعاونی در سطح اقتصاد کشور مشغول به فعالیت هستند و زمینه اشتغال یک‌میلیون و هفتصد هزار نفر را در این بخش فراهم آورده‌اند تا به این ترتیب مجموع جمعیت فعال کشور در بخش تعاونی به حدود ده میلیون نفر برسد.

این ظرفیت بالا در حوزه تعاونی‌ها در حالی آمادگی انجام فعالیت‌های تولیدی و خدماتی متنوع و مختلف را دارند که بر اساس گزارش‌های فصلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بزرگترین و اصلی‌ترین دغدغه و چالش فعالان اقتصادی در ایران، دسترسی به منابع مالی و تسهلات بانکی است. 

بر این اساس کاملا قابل فهم است که اولویت و تمرکز بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک توسعه‌ای تخصصی حوزه تعاون، اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها اما به صورت هوشمند و با نظارت بر شیوه استفاده از این تسهیلات در مسیر صحیح باشد چرا که در نبود این نظارت و هوشمندی، پرداخت تسهیلات معنایی جز اتلاف منابع کمیاب و گران‌قیمت بانکی نخواهد داشت. 

مروری بر آمار تسهیلات پرداختی توسط بانک توسعه تعاون اما شائبه فقدان یا ضعف چنین نظارتی را تقویت می‌کند؛ به گفته مسئولان این بانک تا پایان سال 99 و طی پنج مرحله از طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری مجموعا بالغ بر 24هزار میلیارد ریال تسهیلات، در قالب بیش از 26 هزار طرح به متقاضیان پرداخت شده است. ارزش این تسهیلات مجموعا به 24,419,905 میلیون ریال در قالب تسهیلات پرداختی به طرح‌های مختلف تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق روستایی و عشایری در سطح کشور رسیده است.

این عملکرد در حالی است که تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال 98 به ارزش 150 هزار میلیارد ریال، دو برابر تسهیلات پرداختی در سال 96 بوده است.

چنین حجمی از تسهیلات پرداختی و رشدهای چند برابری طی سه سال اخیر در حالی است که به گفته مسئولان وزارت اقتصاد، بانک‌های توسعه‌ای در ایران تقریبا دو برابر سپرده‌های جذب کرده خود، تسهیلات پرداخت می‌کنند. بنابراین گذشته از ابهاماتی که در منابع استفاده شده برای پرداخت این مقدار تسهیلات وجود دارد، این پرسش مهم نیز مطرح می‌شود که نتایج اشتغالزایی و ارزش افزوده و تولید ناخالص ناشی از پرداخت این حجم بالا از منابع گران‌قیمت بانکی چه بوده است؟ 

آیا بانک توسعه تعاون توانسته به اهداف مورد نظر از پرداخت این تسهیلات در حوزه اشتغال‌زایی و.. دست پیدا کند؟ آیا شاخص‌های بیکاری  و اشتغال به خصوص در حوزه تعاونی‌ها و کسب و کارهای کوچک تحت تاثیر دریافت این تسهیلات، تغییر مثبتی نشان می‌دهند؟ 



ارسال نظرات
موضوعات روز