جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تیتر 20 بررسی می کند؛
تنوع محصولات، افزایش رقبا ،ارتقای سطح توقع مشتریان و سرعت در زنجیره تامین موجب اهمیت توسعه بخش لجستیک در فروشگاه های زنجیره ای شده است و به نوعی نقص در این بخش می تواند به کلی یک مجموعه را با زیان مواجه کند.
کد خبر: ۵۰۹۹۸
اهمیت عملکرد لجستیک در افزایش راندمان فروشگاه های زنجیره ای
تیتر 20 -  از دیرباز مصرف کنندگان همواره سعی می کردند تا برای خرید به مجموعه یا واحد صنفی مراجعه کنند که بتوانند تمام نیازهای خود را تامین کنند تا ناچار به مراجعه به سایر مکان ها برای خرید نباشند. 

امروزه با تغییراتی که در سبک زندگی جامعه بوجود آمد، خرده‌ فروشانی موفق هستند که توانایی تامین نیاز مشتریان در تنوع و کیفیت مورد نظرشان را تامین کنند.
 
طی سال های اخیر فروشگاه های بزرگ که تحت یک برند و به نام زنجیره ای فعالیت خود را آغاز کردند با ارائه خدمات متنوع و شعب فراوان توانستند در کشور طی سال های اخیر توسعه خوبی پیدا کرده و بتوانند بخش زیادی از بازار خرده فروشی کشور را در اختیار خود بگیرند. 

از علل موفقیت فروشگاه زنجیره ای در کشور را می توان به تنوع کالاهای عرضه شده در یک مکان اشاره کرد که موجب می شود مصرف کننده در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه تمام کالاهای خود را نسبت به واحدهای صنفی سنتی تهیه کند. 

حجم بالای مراجعات و تقاضاهای مختلفی که برای انواع کالاها در این فروشگاه ها وجود دارد نیازمند یک برنامه ریزی مناسب و منظم برای شارژ به موقع کالا در انبار و قفسه ها است که به بخش لجستیک و زنجیره تامین بر می گردد. 

تنوع محصولات، افزایش رقبا و ارتقا سطح توقع مشتریان موجب اهمیت خاص لجستیک در فروشگاه های زنجیره ای شده است و به نوعی نقص در این بخش می تواند به کلی یک مجموعه را با زیان مواجه کند. 

انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، از فرایندهای اصلی و مهم این فروشگاه‌ها به شمار می آید که از یک طرف باید محصولات را در یک زمان خاص از تولیدکنندگان  دریافت و در زمان تعیین شده به  شعب مختلف خود در سراسر کشور برسانند  تا در زمان مناسب به دست مشتریان برسد که همه این اقدامات نیازمند سامانه‌های اطلاعاتی، تامین و مدیریت سفارش‌ها، حمل و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی و  خدمات مشتریان  در قالب لجستیک است. 

در حالی باید این اقدامات صورت گیرد که باید در کنار آن به کیفیت کالا نیز اندیشیده شود همچنین باید به گونه ای کارها انجام شود که موجب افزایش هزینه ها برای مجموعه مورد نظر نشود و در مقابل آن کاهش هزینه بر روی کیفیت و ارائه خدمات تاثیر منفی نگذارد تا موجب نارضایتی مشتریان را در پی داشته باشد. 

یکی از بخش های مهم در لجستیک فروشگاه های زنجیره ای تامین کالا از تولیدکنندگان معتبر است تا اجناسی که عرضه می شود از نظر کیفیت و بسته بندی شرایط مناسبی داشته باشند. 
همچنین هنگام ورود کالا به انبار و قفسه فروشگاه  باید تاریخ انقضای آنها بررسی شود تا کالای فاسد در اختیار مصرف کننده قرار نگیرد. 

همچنین با بررسی میزان حجم فروش کالاهای مختلف باید کالاها به گونه ای چیدمان شوند که در دید و دسترسی خریداران قرار داشته باشند تا برای تهیه آن به زحمت نیفتند. 

با توجه به گستردگی خدمات و کالاهای ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای رعایت نکات عنوان شده در بخش لجستیک هم می تواند موجب رضایتمندی  و افزایش بیشتر مشتریان را فراهم کند و هم از نظر اقتصادی  فروش و درآمد مضاعفی را  نصیب این فروشگاه ها کند تا در بازاری که روز به روز به رقبا در آن اضافه می شود در رقابت با آنها عقب نیفتاده و به مرور زمان از دور خارج نشود.

ارسال نظرات
موضوعات روز