پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
تیتر20 در پی نمایش مستند پیشینه بانک ملی ایران بررسی می کند؛
بانک ملی ایران با ساخت و نمایش یک فیلم مستند پیشینه فعالیت این نهاد را از پیدایش آن تاکنون به تصویر کشیده است. تیتر20 در پی ارائه این اثر اهمیت مستندسازی از تاریخچه بنگاه‌های اقتصادی را بررسی می‌کند و در گزارش حاضر به این موضوعات می‌پردازد که نمایش دستاوردهای سال‌های گذشته جامعه ایرانی چه تاثیراتی بر امروز و فردای آن دارد و چگونه می‌تواند به تقویت حافظه تاریخی و در پی آن خودباوری ملی فارغ از مفاهیم شعارگونه کمک کند.
کد خبر: ۵۱۱۷۰
مستند «ره صدساله» ، روایت شیرینی از تلاش جامعه ایرانی در مسیر توسعه‌یافتگی
تیتر 20 - حافظه تاریخی همان چیزی است که درک ما را از گذشته شکل می‌دهد و آنچه این درک را حاصل می‌کند، آثاری است که نسل‌های پیشین از خود به‌جای گذاشتهاند. این آثار روایت می‌کند از گذشته چه به ما رسیده و از ما به آیندگان چه خواهد رسید. این واژه‌ها مقدمه‌ای است برای پرداختن به یک دستاورد صنعت بانکداری ایران که به تکامل همین حافظه تاریخی یاری می‌‌رساند.

 دستاورد یادشده «ره صدساله» نام دارد، فیلم مستند یک ساعته‌ای که داستان بانک ملی ایران را از زمان تاسیس تاکنون روایت می‌کند و در ساخت آن از منابع مکتوب تاریخی و تصاویر بکر آرشیوی در کنار تصاویر بازسازی شده و تولیدی بهره برده شده و تلفیقی از تاریخ، اقتصاد و هنر را به تماشا گذاشته است. 

تماشای ره‌صدساله که دور از انصاف است اگر اثری تبلیغی و یا تلاشی برای برجسته‌سازی چهره‌ای خاص معرفی شود، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که ایده مستندسازی از تاریخچه فعالیت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کشور را می‌توان فراتر از ساخت این مستند، رشد داد.   

ناگفته پیداست که دمیدن روح مدرنیزاسیون در کالبد جامعه ایرانی در سده 1300 خورشیدی به ایجاد تحولات شگرفی در صنایع و عملکرد بنگاه‌های اقتصادی انجامیده و توسعه فناوری‌ها در این قرن، افت‌و‌خیزهایی را رقم زده که می‌تواند روایت شیرینی از تلاش جامعه ایرانی در مسیر توسعه‌یافتگی را به تصویر بکشد، همان رخدادی که در مستند ره‌صدساله به‌وقوع پیوسته است. 

ترسیم دستاوردهای جامعه ایرانی در مستندهایی این چنین به این دلیل اهمیت ویژه دارد که حال‌و‌هوای خودباختگی و احساس ضعف ایرانی‌ها را در مقایسه با جوامع توسعه‌یافته کم‌رنگ می‌کند، احساساتی که حاصل آنها پیدایش مسئولیت‌گریزی، دل‌زدگی و بی‌تفاوتی در روان اعضای جامعه است؛ نمایش مستندهایی از این دست نشان می‌دهد این جامعه با همه نقاط ضعف و قوتش همواره در طول تاریخ تلاش کرده تا سهم خود را از جریان جهانی توسعه‌یافتگی به‌دست آورد و آنچه تاکنون کسب شده حاصل تلاش اقشار مختلف به ویژه نخبگان ایرانی حاضر در داخل کشور است، این در حالی است که کارشناسان گاه از ضعف حافظه تاریخی ملت ایران نیز سخن می‌رانند. 

مستندسازی یعنی تا به امروز چه کرده‌ایم که به اینجا رسیدیم
مهدی صیافی کارشناس اقتصاد هنر در توضیح بیشتر این موضوع به تیتر20 می‌گوید: «در جامعه امروز انتقاد و به عبارت بهتر ایرادگیری وجه غالب رفتار ایرانیان در ارزیابی عملکرد نهادهای دولتی است، در این شرایط مستندسازی درباره بنگاه‌های اقتصادی کشور که کم‌شمار هم نیستند، نشان می‌دهد تا به امروز چه کرده‌ایم که به اینجا رسیدیم و چه باید بکنیم که از این مرحله نیز پیش رویم، حتی ممکن است جایی به این نتیجه برسیم که اگر در گذشته عملکرد بهتری داشتیم امروز دستاوردی حاصل می‌شد که همچنان در تلاش برای دستیابی به آن هستیم. 

از جمله مزایای دیگر مستندسازی به تماشا کشیدن توانمندی تلاشگران عرصه‌‌های اقتصادی کشور است، کسانی که در اوضاع گوناگون که گاه موافق با مراد آنها نبوده نیز به پیمایش مسیر ادامه دادند. واقعیت آن است که این افراد می‌توانستند و می‌توانند در جوامع توسعه‌یافته‌تر با اقتصاد توانمندتر و صنایع مجهزتر نیز فعالیت کنند اما نکردند، ما دانشمندان، صنعتگران، اقتصادانان و مدیرانی داریم که مستندسازی می‌تواند ابزاری کارآمد برای نمایش تلاش‌های آنها باشد.»  

"ره صد ساله" روایتگر دستاوردهای این مجموعه
تهیه و نمایش این گونه آثار مستند، می‌تواند به همت و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنایع گوناگون بدون چشم‌داشت به نهادهای حاکمیتی صورت بگیرد، چنانکه ایده ساخت مستند ره‌صدساله را نیز مدیرعامل کنونی بانک ملی ارائه کرد و به این ترتیب سندی دیگر بر اسناد روایتگر دستاوردهای این مجموعه افزود. 

به گفته مدیر عامل بانک ملی ایران ، این بانک در طول تاریخ خود اقدامات بسیار ماندگاری داشته است که لازم بود بخشی از آنها در قالب فیلم روایت شود.

برای دیدن مستند "ره صد ساله" بانک ملی ایران اینجا را کلیک کنید

ارسال نظرات
موضوعات روز