جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
تیتر20 بررسی می کند؛
توسعه اکتشافات، تعامل با جهان و در کنار آن حضور مدیران کارآمد در حوزه مس می تواند به توسعه هرچه بیشتر این حوزه در دولت جدید منجر شود، البته نباید نقش مدیران متخصص با نگاهی به روز به تغییرات جهانی را در این توسعه نادیده گرفت.
کد خبر: ۵۱۱۷۵
اولویت های دولت جدید در حوزه مس چیست؟ / ضرورت به کارگیری مدیران کارآمد در صنعت مس
تیتر 20 - رشد جهانی قیمت مس در چند ماهه گذشته توجه به این فلز را بیش از گذشته کرده است. مس توانست رکورد قیمت ها را شکسته و افزایش تاریخی را به ثبت برساند. 

این موضوع تمایل فعالان این صنعت را برای تکمیل پروژه های توسعه، افزایش داد تا سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.  

جالب آن است که چندی پیش پس از اعتصاب کارگران معدن مس Andina متعلق به کودلکو Codelco در شیلی قیمت این فلز و ریسک اختلال در عرضه را افزایش داد. 

به طور کلی پیش بینی ها حاکی از ادامه دار بودن روند صعودی قیمت ها در بازارهای جهانی است و این می تواند فرصت خوبی برای صادرات مس ایران باشد. اما برای افزایش سهم مس ایران از بازارهای صادراتی باید اولویت هایی در دستور کار قرار گیرد که اجرایی شدن آنها علاوه بر افزایش تولید منجر به رشد صادراتی و ارز آوری برای کشور خواهد شد.

اما در این میان برای دستیابی به سهم بیشتر از بازارهای صادرات، صنعت مس کشور نیازمند توسعه و رفع موانعی است که در مسیر آن قرار گرفته، موضوعی که بیش از هر زمان دیگری باید در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد و وزیر صمت جدید با انتخاب مدیران خبره و کارآمد معدنی این هدف را محقق کند. 

باتوجه به افزایش قیمت های جهانی مس، وزارت صمت نیز باید با برنامه ای راهبردی در کنار شرکت ملی مس باشد تا اهداف مشخص شده در این صنعت محقق شود. 

حرکت به سمت اکتشافات عمیق
اما صنعت مس برای تحقق این اهداف نیازمند اقداماتی در بخش های مختلف است که اصلی ترین آن را باید توسعه اکتشافات و حرکت به سمت ذخایر موجود در عمق دانست. 

در حال حاضر برداشت ذخایر سطحی با عیار بالا مهمترین ضعف در بخش معدن محسوب می شود. نبود تکنولوژی های به روز و عدم سرمایه گذاری در حوزه اکتشافات اصلی ترین دلایل برای این موضوع است. 

درواقع توسعه اکتشافات به ویژه در حوزه مس باید از اصلی ترین اقدامات دولت سیزدهم در بخش معدن باشد. 

اما همانطور که اشاره شد، بهره بردار از ذخایر موجود در عمق نیازمند استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی های روز دنیا است و این همان نکته ای است که باید دولت جدید به آن توجه ویژه داشته باشد. درواقع همراهی تیم اقتصادی در کنار تیم دیپلماسی و تعامل با فضای بین الملل می تواند مشکلات موجود در این بخش را از میان بردارد. 

در سال های اخیر تحریم بخش های مختلفی از اقتصاد کشور را مورد هدف قرار داد. هرچند در این سال ها با تاکید بر بومی سازی دانش فنی اتفاقات خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی رخ داد اما باید به این موضوع توجه داشت که همراهی با دانش روز دنیا و تعامل بین المللی می تواند سرعت توسعه و نرخ بهره وری را افزایش داده و توان رقابت ایران در بازار های جهانی را افزایش دهد. 

تامین نقدینگی با تقویت بازار سرمایه  
اما در کنار توسعه اکتشافات اجرای طرح های توسعه نیازمند تامین نقدینگی است، هرچند شرکت ملی مس با افزایش فروش و صادرات در چند سال اخیر موفق به تامین نقدینگی پروژه های مورد نیاز خود شده اما نباید در این میان نقش سهامداران «فملی» را فراموش کرد. 

بهبود شرایط بازار سرمایه و بازگشت اطمینان سهامداران به آن از نکاتی است که به توسعه هرچه بیشتر کشور از جمله صنعت مس کمک خواهد کرد. این مهم تنها با حمایت دولت محقق می شود. 

متمرکز شدن نقدینگی سرگردان در میان مردم و در بازارهایی همچون سکه و ارز به سمت بازار سرمایه سرعت اجرای طرح های بزرگ را افزایش می دهد. 

البته در این زمینه شرکتی پروژه محور «تجلی» در بخش معادن و فلزات با رویکردی جدید و ایجاد انگیزه بیشتر میان سهامداران اقدام به تامین نقدینگی پروژه های در حال اجرا در این بخش می کند که باید چنین تفکری در بخش معدن رو به افزایش باشد. 

رفع موانع در مسیرتوسعه از سوی دولت می تواند بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری کند. درواقع وزارت صمت باید بیش از گذشته خود را به بخش خصوصی نزدیک کند تا شاهد اتفاقات مثبت در حوزه های مختلف از جمله مس باشیم. 

توسعه حلقه های پایین دست زنجیره ارزش مس
اما از دیگر موضوعاتی که باید در اولویت دولت جدید در بخش مس قرار بگیرد توسعه هرچه بیشتر زنجیره ارزش مس است. ایجاد واحدهای پایین دستی می تواند میزان ارزش افزوده در این حوزه را افزایش دهد و این موضوع تنها با حمایت و سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد. 

هرچند بازار صادراتی مس یک بازار جذاب برای تولید کنندگان است و اشتهای بالای چین هم می تواند فرصتی خوب برای افزایش درآمدهای ارزی کشور و به ویژه شرکت ملی مس باشد اما در کنار آن توسعه صنایع پایین دستی مرتبط با صنعت مس می تواند ارزش افزوده را بیش از گذشته کند. 

مدیریت به روز در شرکت ملی مس
حمایت دولت و حضور معاونان کارآمد در وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچند عاملی مهم برای موارد یاد شده است اما در این میان نباید از مدیریت شرکت ملی مس به عنوان پرچمدار اصلی این صنعت در کشور غافل بود. 

نگاه مدیریت در این مجموعه و همسو با تغییرات جهانی، افزایش درآمد در سال های اخیر را برای شرکت ملی مس به همراه داشت و امروز شرکت مس برای حضور در میان 10 شرکت برتر جهان آماده می کند. 

درواقع این موضوع اهمیت انتخاب مدیران کارآمد وبرآمده از بخش معدن را یادآور می شود که نگاه تخصصی می تواند توسعه یک مجموعه و در نگاهی کلان تر توسعه ملی را به همراه داشته باشد.

شرکت ملی مس در سال های اخیر ثابت کرد با برنامه و استراتژی مشخص و ارزیابی به موقع شرایط  بازار جهانی با وجود تحریم ها می توان افزایش صادرات و درآمد ارزی را به ثبت رساند.

حال فعالان این حوزه چشم انتظار مدیرانی متخصص و کار بلد در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تا این توسعه با سرعتی بیش از گذشته محقق شود. با رفع موانع و ایجاد توسعه هرچه بیشتر و با توجه به وضعیت بازارهای جهانی مس می توان پیش بینی کرد که شرکت ملی مس پا به پای صنعت فولاد در بخش صادرات غیر نفتی نقش آفرینی کرده و با ادامه روند صعودی قیمت های جهانی یکه تاز این بخش شود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز