شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
تیتر20 بررسی می کند؛
فولاد مبارکه با تولید تختال API موفق به شکستن انحصار تولید این محصول در جهان شد و توانست با تامین نیاز صنعت نفت از خروج 600 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کند.
کد خبر: ۵۱۱۸۵
اهمیت شکستن انحصار در دنیا توسط فولاد مبارکه با تولید تختال API
تیتر 20- فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین هلدینگ تولیدی کشور موفق به تولید تختال های API شد که با توجه به استراتژیک بودن این کالا نقش مهمی در کاهش ارزبری ایفا می کند. 

این در حالی است که تا سال گذشته لوله های مورد نیاز برای انتقال نفت خام به کشور وارد می شد اما با وجود وضع تحریم ها، فولاد مبارکه با بکارگیری دانش فنی و سرمایه گذاری موفق به تولید این محصول شد.  این محصول در پروژه مهم و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. 

اما این پروژه با توجه به شرایط تحریمی کشور بسیار حائز اهمیت است و می تواند نقش مهمی در خودکفایی و تامین نیاز داخلی صنعت نفت ایفا کند. 

نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با «تیتر20» با اشاره به تولید این محصول بیان کرد: سال ها قبل پیش از تشدید تحریم ها علیه کشور تنها 5 کشور تولید کننده تختال API بودند اما پس از وضع تحریم ها با توجه به محدودیت هایی که در واردات برخی محصولات ایجاد شد چاره ای جز ورود به تولید این ورق ها برای کشور وجود نداشت. 

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه با انجام مطالعات و سرمایه گذاری موفق به تولید این محصول که محصول کلیدی برای انتقال نفت می شود، شد، زیرا نفت ترش با توجه به گوگرد بالایی که به همراه دارد باید با تختال های API منتقل شود. 

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد تولیدکنندگان فولاد افزود: لازم به ذکر است که تختال تولیدی در فولاد مبارکه همتراز به استانداردهای جهانی است زیرا در غیر این صورت نمی توانستیم شاهد انتقال نفت ترش باشیم.

سلیمانی با اشاره به تولید این محصول در کشور گفت: فکر می کنم با تولید این محصول فولاد مبارکه ششمین کشور تولید کننده تختال های API باشد و در اولین محموله خود 400 هزار تن تختال مورد نیاز شرکت نفت ایران را تامین کرد. 

وی تصریح کرد: باتوجه به تحریم صنعت نفت، تولید این محصول در فولاد مبارکه حدود 600 تا 700 میلیون یورو صرفه جویی ارزی به همراه دارد. این در حالی است که اگر فولاد مبارکه این محصول را وارد نمی کرد با شرایط تحریمی باید آنرا با هزینه زیاد و به سختی فراوان وارد می کردیم .

سلیمانی همچنین بیان کرد: تولید این محصول موفقیتی است که باید آن را به تمام صنعتگران کشور تبریک گفت زیرا نقش مهمی در امنیت اقتصادی و انتقال نفت که از اصلی ترین منابع درآمدی کشور محسوب می شود، داشته و باعث رفع بسیاری از موانع تحریمی شد. 

به گفته این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خوشبختانه در هرکجا صنعت کشور نیازمند کالای خاص فولادی بوده، فولادسازان این نیاز را در دستور کار قرار داده و در تولید و رفع نیاز داخلی موفق بوده اند. 

اما تولید این محصول در حجم بالا می تواند نقش مهمی در افزایش صادرات غیر نفتی داشته باشد. این در حالی است که در سال های پس از تحریم صنعت فولاد تلاش بر آن داشته تا سهم صادرات غیر نفتی را در مقابل صادرات نفتی افزایش دهد. حال صادرات تختال API با توجه به استراتژیک بودن این محصول می تواند تاثیر بسزایی در ارزآوری داشته باشد.
 
سلیمانی با اشاره به صادرات تختال API اظهار کرد: خیلی زود است که درباره صادرات این محصول نظر دهیم زیرا تمام تولید توسط شرکت نفت مصرف می شود. این در حالی است اگر موفق به تولید این محصول نمی شدیم امروز باید بالغ بر 600 میلیون یورو برای واردات آن ارز صرف می کردیم به همین دلیل تامین نیاز داخل در حال حاضر ضروری تر از صادرات، تامین نیاز داخلی کشور است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز