پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
تیتر20 بررسی می کند؛
سه طرح عظیم فولاد خوزستان می تواند تحولی در افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده این مجموعه ایفا کرده و درآمدهای این شرکت را افزایش دهد و این موضوع شروعی برای توسعه های بیشتر خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۲۱۰
سه طرح عظیم فولاد خوزستان؛ شروعی برای توسعه های بیشتر
تیتر 20 -  شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد کشور با اجرای سه طرح بزرگ در بخش های مختلف به دنبال توسعه پایدار و افزایش تولید است که در نتیجه آن شاهد افزایش درآمدهای داخلی و صادراتی خواهد بود. 

فولاد خوزستان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان شمش کشور است که قیمت فولاد نیز بر مبنای این شمش در کشور تعیین می شود، به همین دلیل به هر میزان ارتقای تکنولوژی و بازسازی تجهیزات در این مجموعه صورت بگیرد، نتیجه کار افزایش تولیدی خواهد بود که پاسخگوی نیاز داخلی و صادراتی خواهد بود. 

در همین راستا طرح ماشین ریخته گری اسلب عریض در این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، که بی شک نتایج مثبتی برای شرکت خوزستان و به دنبال آن بازار فولاد کشور خواهد داشت. 

اجرای این طرح نقش مهمی در توسعه فعالیت های فولاد خوزستان دارد. به هر حال افزایش تولید با ارتقای تکنولوژی به تولیدی با قیمت تمام شده کمتر منتهی می شود و می تواند سود شرکت را افزایش دهد. 

فولاد خوزستان با راه اندازی ماشین ریخته گری اسلب عریض علاوه بر تولید فعلی، سالانه 1 میلیون و 200 هزار ان شش اسلب عریض در گرید فولادهای آلیاژی و ساختمانی به تولید این مجموعه اضافه خواهد شد. از سویی دیگر با توجه به موقعیت مکانی فولاد اکسین، با اجرای این طرح اسلب مورد نیاز این مجموعه به راحتی تامین می شود. 

در واقع راه اندازی ماشین ریخته گری اسلب عریض فولاد خوزستان به نوعی اطمینان در تولید مداوم برای مشتریان فولاد خوزستان است که نگرانی در تامین شمش را از بین می برد. از سویی دیگر اجرای این طرح به حفظ سهم بازارهای صادراتی منجر خواهد شد، زیرا خریداران خارجی در بازارهای بین المللی باید از نحوه عرضه در بازار اطمینان خاطر داشته باشند. 

همچنین  ایجاد ارزش افزوده از دستاوردهای دیگری است که با تولید فولادهای آلیاژی برای فولاد خوزستان فراهم می شود. تولید فولاد آلیاژی در صنعت فولاد یعنی حرکت به سمت ارزش افزوده بیشتر، درواقع صنعت فولاد با سرمایه گذاری در طرح های توسعه باید میزان صادرات شمش را کاهش و محصولات فولادی با ارزش افزوده بیشتر را روانه بازارهای بین المللی کند. 

با افزایش درآمد حاصل از صادرات فولاد خوزستان می تواند در حوزه های دیگر طرح های توسعه را اجرایی و ارز مورد نیاز آن را تامین کند. از دیگر طرح هایی که در توسعه ای مجموعه نقش آفرین است اجرای کارخانه اکسیژن 4 است . 

تزریق اکسیژن در مراحل تولید به افزایش کیفیت آهن اسفنجی می افزاید و در نهایت کیفیت محصولات نهایی نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل طرح احداث کارخانه اکسیژن 4 با هزینه 26 میلیون یورویی در دستور کار فولاد خوزستان قرار گرفت. راه اندازی این کارخانه منجر به  افزایش کیفیت و تولید می شود . 

بهره برداری از این کارخانه و افزایش اکسیژن تولیدی می تواند به عنوان زیرساخت افزایش تولید در سال های آینده فولاد خوزستان مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی فولاد خوزستان با نگاهی به آینده امروز سرمایه گذاری های خود در طرح های توسعه را آغاز کرده است.
 
اما آخرین طرح از سه طرح عظیم فولاد خوزستان احداث نیروگاه اختصاصی 520 مگاواتی است. متاسفانه کمبود برق در ماه های گذشته و اعمال محدودیت ها برای واحدهای فولادی توانست زیانی 6.5 میلیارد دلاری به این صنعت وارد کند. از سویی دیگر پیش بینی می شود کمبود برق همچنان ادامه دار باشد و افق 1404 را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل فولاد سازان به دنبال احداث نیروگاه های اختصاصی  هستند تا نیاز این صنعت به برق تامین شود. 

در نتیجه این نیاز فولاد خوزستان طرح 520 مگاواتی را استارت زده تا با توجه به محدودیت های برقی تولید پایدار را تضمین کند.  

فولاد خوزستان در تلاش است با اجرای این سه طرح عظیم توسعه و تولید متوازن را در در سال های پیش رو محقق کند. 

درواقع امروز تولیدکنندگان فولاد خود برای تامین زیرساخت ها و توسعه هر چه بیشتر صنعت پیش قدم شده و اقدام به سرمایه گذاری کرده اند. تنها موضوعی که می تواند به این توسعه سرعت دهد حمایت های دولت و از میان برداشتن موانع که عمدتا بروکراسی های اداری هستند، خواهد بود. وزارت صمت در دوره جدید فعالیت خود باید مسیر توسعه صنعت فولاد را هموار کند تا شاهد افزایش صادرات غیر نفتی در کشور باشیم.

ارسال نظرات
موضوعات روز