سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
تیتر20 عملیاتی شدن بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین را بررسی می‌کند؛
مهیا کردن امکان استفاده عموم از پلتفرم فراز و ورود به دنیای بانکداری دیجیتال، فراتر از بانکداری الکترونیک وعده‌ای است که تحقق آن را بانک ایران زمین برعهده گرفته و قرار است تا پایان سال جاری در بستر پلتفرم فراز جامه عمل به آن بپوشاند. با این حال به نظر می‌رسد این روزها فراز با مانع نبود امکان احراز هویت غیرحضوری در صنعت بانکداری ایران روبه‌روست، مانعی که اگر برداشته شود، این فرصت را به جامعه ایرانی می‌دهد که سبکی جدید از بانکداری را با بیشترین سرعت و بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون مالی تجربه کند.
کد خبر: ۵۱۳۴۰
چه خبر از فراز؟
تیتر20 - عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران‌زمین سال 1399 خورشیدی را با این جملات به پایان رساند: "براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سال 1400 را سال پیادهسازی بانکداری دیجیتال بانک ایران‌زمین قرار دادیم. مطمئنا در این سال به آنچه برایش تلاش کردهایم و برنامه داشتهایم دست خواهیم یافت. بانکداری دیجیتال بانک ایران‌زمین، تحولی در شبکه بانکی ایجاد خواهد کرد." 

بستر ایجاد تحولی که پورسعید بر آن تاکید داشت، پلفترم فراز است که بانک ایرانزمین در زمستان سال 1399 و چندی پیش از ایراد سخنان مدیرعامل از آن رونمایی کرد و پس از رونمایی فراز را به صورت آزمایشی در اختیار شماری از کارکنان و مشتریان بانک ایران زمین قرار داد تا در صورت عملکرد موفق پلتفرم در طول دوره آزمایشی، آن را در اختیار همه مشتریان بانک قرار دهد و بنا بر گفته مدیران این بانک آفریننده انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری ایران باشد، همانی که بانکداری دیجیتال نام دارد.

فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین در گفتوگوی اختصاصی که چندی پس از رونمایی از فراز با تیتر20 داشت، در تشریح آن توضیح داد که این پلتفرم امکان دریافت همه نوع خدمت بانکی را بدون الزام به حضور فیزیکی در شعب به مشتری‌ها می‌دهد حتی اگر این خدمت، افتتاح حساب باشد که تاکنون به دلیل الزام به احراز هویت، انجام آن بدون حضور فیزیکی شدنی نبوده است. در واقع همین احراز هویت در فضای مجازی اصلیترین چالشی است که بانک ایرانزمین در عملیاتی کردن بانکداری دیجیتال با آن رو‌به‌روست. 

در حال حاضر شش ماه از 1400خورشیدی گذشته و از احراز هویت غیرحضوری همچنان با عنوان یک نیاز جدی در شبکه بانکی کشور یاد می‌شود و از قضا این نیاز جدی که هنوز مشخص نیست چه زمانی برآورده می‌شود، پیش‌نیاز استقرار بانکداری دیجیتال است و به نظر می‌رسد فراز هم برای جولان در عرصه بانکداری کشور در پس همین احراز هویت غیرحضوری چشم به تلاش بانک مرکزی کشور برای دریافت تایید مراجع ذیصلاح دارد. 

چرا بانکداری دیجیتال؟ 
اگر تنها وجه تمایز بانکداری دیجیتال را نسبت به بانکداری الکترونیک همان امکان احراز هویت غیرحضوری بدانیم، شاید این اندازه ابرام و اصرار برای تحقق آن چندان ضروری هم به نظر نرسد، به ویژه حالا که شدت شیوع ویروس کرونا در کشور به‌تدریج کم می‌شود و یک بار حضور در شعبه برای احراز هویت و دریافت امکان استفاده از خدمات بانکی از طریق موبایل، کامپیوتر و ابزار الکترونیکی دیگر امری مشکل‌ساز به نظر نمی‌رسد، اما این گونه نیست و داستان مزایای بانکداری دیجیتال تنها با همین امتیاز به‌سر ‌نمی‌آید. 

دیگر مزیت چشمگیر بانکداری دیجیتال در بستر پلتفرم فراز شخصی‌سازی فضای بانکداری است. این پلتفرم قابلیت پذیرش سرویس‌های بیرونی را دارد و کاربر آن می‌تواند انتخاب کند کدام خدمات بانکی و حتی غیربانکی را در این پلتفرم دریافت کند، همان کاری که الان با گوشی تلفن همراه خود انجام می‌دهد و فضایی به کل شخصی را در این ابزار فراهم می‌آورد. افتتاح گروهی حساب، صدور کارت و نصب انواع اپلیکیشن در فراز از دیگر جذابیت‌های این پلتفرم است که سبکی جدید از بانکداری را برای جامعه ایرانی به ارمغان می‌آورد، این سبک تنها به بانکداری آنلاین خلاصه نمی‌شود بلکه صورتی از مدیریت مالی را به تصویر می‌کشد و جایگاه صنعت بانکداری ایران را همتراز با همتایانش در اقتصادهای توانمند دنیا بالا می‌برد. 

همچنین در این مدل از بانکداری، سرعت دریافت خدمات بانکی و گوناگونی ابزاری که خدمات را ارائه می‌دهند قابل‌توجه است. در پلتفرم فراز آنچه این سرعت عمل را بیش‌تر از خدمات دیگر به نمایش می‌گذارد، امکان دریافت وام تنها در هفت دقیقه است و حالا تصور کنید در سیستمی با این توانمندی با چه سرعتی می‌توان پول جابه‌جا کرد، صورت‌حساب پرداخت، خرید کرد و... علاوه بر سرعت بالای عملیات بانکی یک پلتفرم بانکداری دیجیتال مجموعه‌ای از ابزارهای پرداخت را در خود جای داده و چندین مسیر را برای انجام تراکنش در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌طور‌مثال اگر امکان پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت برقرار نیست، کاربر می‌تواند کد کیوآر را اسکن کند و یا با مراجعه به سیستم بانکداری الکترونیک و یا کیف پول الکترونیک پرداخت را انجام دهد. موضوع مهم این است که پلتفرمی همچون فراز امکان دربرگیری تمام ابزار پرداخت موردنظر کاربر را ایجاد کرده و کاربر تنها به گزینه‌هایی که پلتفرم به صورت پیش فرض در اختیارش گذاشته، محدود نیست. 






ارسال نظرات
موضوعات روز