جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
یک کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مالیات بر دارایی گفت: مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس، طبق پیش بینی انجام شده در مجموع یک و نیم درصد تا دو درصد افراد جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی همان قشرهایی که درآمد بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند.
کد خبر: ۵۱۳۴۲
تیتر20 -  دو سال از طرح مجلس برای گرفتن مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس در قالب مالیات بر دارای می‌گذرد. از سال 99 که این نوع مالیات در بودجه نیز آورده شد، مخالفت‌های زیادی از سوی ثروتمندان و افراد صاحب نفوذ در این مورد صورت گرفت.

این مساله تاجایی ادامه داشت که دولت دوازدهم از اجرای این بخش بودجه خودداری کرد. در سال 1400 نیز مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در بودجه آورده شده است. حال باید دید دولت جدید برای اجرای این شیوه مالیات ستانی چه اقدامی انجام می‌دهد.

قصری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس می‌گوید: در بحث مسکن هم چون تخمین ارزش املاک کشور سخت است، میزان مالیات و تخمین آن سخت است، ولی میزان مالیاتی که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمین زده می‌شود. با توجه به حداقل‌های اعلام شده می‌توان در سال اول بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از همین دو نوع مالیات برای دولت به دست آورد.

در ادامه گفت‌وگو با پیمان قصری را می‌خوانید:

 به عنوان اولین سوال درباره این مالیات جدیدی که مجلس و دولت عزم خود را جزم کرده اند تا دریافت کنند، توضیح دهید که اساسا این نوع مالیات چیست؟

قصری: بحث مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس ذیل مالیات بر دارایی محسوب می‌‌شود. یعنی این مالیات‌ها در فصل مالیات بر دارایی قرار می گیرند. پیشینه این پایه های مالیاتی نیز به بعد از انقلاب و به سال 67 بر می‌گردد که این قوانین در 5 فصل بوده است. این فصول عبارتند از مالیات بر خانه های خالی، زمین های بایر، مالیات سالیانه املاک، مالیات بر ارث و مالیات بر تمبر. در سال ۸۰ سه فصل اول که مربوط به املاک است، از این قانون حذف می شود. الان موضوعی که به عنوان مالیات بر دارایی داریم و در قانون از آن به عنوان مالیات بر دارایی نام برده می شود، مالیات بر ارث و تمبر است. یعنی این نوع مالیات در کشور نیز پیشینه زیادی دارد و این نوع مالیاتی که در مجلس مطرح شده است، فصل هایی از مالیات بر دارایی بوده که بحث ما مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس است.

 یعنی صاحبان خودرو و خانه های لوکس در کشور اساسا مالیاتی پرداخت نمی کنند؟

قصری: مالیات سالیانه خودرو در ایران سابقه قانونی ندارد. تنها مالیات هایی که از خودرو می‌گیریم مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده است که در اصلاحیه سال ۱۴۰۰ این قانون، مواد آنها نیز عوض شده که به عنوان عوارض شهرداری و مالیات نقل و انتقال مطرح شده و میزان آن نیز یک دهم درصد قیمت خودرو در زمان انتقال خودرو است. این موضوع نیز با چالش جدی مطرح است؛ در صورتی که نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ثبت رسمی شود، می توان این مالیات را اخذ کرد. این قوانین پیشینه این چنین دارند.

 موضوع مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس در سال‌های اخیر باز هم داغ شده است. این نوع مالیات از چه سالی و چگونه وارد مباحث بودجه ریزی کشور شده است؟

قصری: موضوعی که الان به عنوان مالیات بر خودرو و املاک لوکس مطرح می شود، از سال ۹۹ در بودجه وارد شده است. در بند «ت» تبصره 6 ماده واحده بودجه سال ۹۹ به این موضوع اشاره شده است. در بند آمده است: خودروهای بالای ۷۵۰ میلیون تومان و املاک بالای ۱۰ میلیارد تومان سالانه باید مبلغی را به صورت پلکانی از قیمت خودرو و ملکشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. علیرغم اینکه این موضوع در سال ۹۹ در بودجه قید شد، ولی دولت دوازدهم آن را عملیاتی نکرد. این مساله در حالی رخ داده است که آیین نامه آن نیز ابلاغ شد. امسال هم در بند ۳ تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۰ این موضوع آورده شده است، ولی کف قیمت‌ها عوض شده است. خودروها از یک میلیارد تومان و املاک نیز از ۱۵ میلیارد تومان به بالا باید مالیات پرداخت کنند. البته مساله پلکانی برای مبالغ بالاتر نیز در قانون بودجه آورده شد است. برای خودرو یک تا یک و نیم میلیارد و یک و نیم تا سه میلیارد و سه میلیارد تا چهار و نیم میلیارد و همینطور به بالا. عددش به صورت دقیق در بودجه قید شده است. به صورت سالیانه حتی اگر شخص خودرو و یا ملکش را انتقال ندهد و ساکن باشد باید یک درصدی از آن قیمت ملک و قیمت خودرو را به عنوان مالیات پرداخت کند.

 از همان زمانی که این نوع مالیات چه در محافل کارشناسی و چه در مجلس مطرح شد، افراد زیادی به مخالفت با آن پرداختند. در حال حاضر که دو سال است این نوع مالیات در قانون بودجه آورده شده است، باز هم مخالفانی دارد. حرفشان در این زمینه چیست؟

قصری: مخالفت با فلسفه این نوع مالیات، از عوامل مهم است. رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که دهک‌های ثروتمند کشورمان فقط ۳ درصد مالیات پرداخت می ‌کنند. یعنی بیشترین میزان پرداخت مالیات بر عهده دهک های پایین جامعه است. فشار مالیات به خاطر همین موضوع که قشرها با درآمد پایین مالیات پرداخت می‌کنند، فشار زیادی به این افراد و خانواده ها وارد می کند. مثلا مالیات بر درآمد شخص یکی از همین مالیات هاست. مالیات را قبل از پرداخت حقوق کارمندان از آنها می‌گیرند و تنها جهت اطلاع در فیش وی بیان می‌شود که این میزان مالیات پرداخت شده است.

غیر از موضوعی که درباره این نوع مالیات گفته شد، چرا باید مالیات بر دارایی در کشور اجرایی شود؟

قصری: مساله بعدی این است که ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فقط در سال ۹۹ فرار مالیاتی داشته‌ایم. مورد سوم بحث بودجه است. ما کسری بودجه خیلی شدیدی داریم که هرکدام از روش هایی که برای جبران این کسری بودجه به غیر از مالیات ستانی اعمال و انتخاب شود، در نهایت به چاپ پول منجر خواهد شد. پس لازم است به سراغ درآمدهای مالیاتی برویم. نکته جالب این ماجرا این است که از یک سو، مردم اعتراض می‌ کنند که فشار مالیاتی بالا است و از طرفی می‌ گوییم ثروتمندان مالیات نمی‌دهند. به نظر می‌رسد باید به سمت مالیات گرفتن از قشرهایی برویم که ثروتمند هستند و فرار مالیاتی نیز دارند. یعنی قشرهایی که با اینکه ثروت زیادی دارند، ولی هیچ نوع مالیاتی به آن‌ها یا برخورد نمی‌کند یا اگر برخورد کند، فرار مالیاتی صورت می‌گیرد. پس مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس، طبق پیش بینی انجام شده در مجموع یک و نیم درصد تا دو درصد افراد جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی همان قشرهایی که درآمد بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند.

 یعنی مخالفان این طرح آنطور که شما گفتید، افراد ثروتمندی هستند که هم مالیات نمی‌دهند و هم فرار مالیاتی بالایی دارند؟

قصری: بله. طبیعتا وقتی مقابل این قشر ایستادگی می ‌کنید و می‌‌خواهید از این‌ گروه ها مالیات بگیرید، مخالفت‌ها شدید می‌شود. این افراد در گروه هایی هستند که در دولت های گذشته مخصوصا صاحب کرسی و رانت و لابی بوده اند. قطعا این افراد از طرق مختلف اجازه نخواهند داد چنین مالیاتی عملیاتی شود. مخصوصا در دولت گذشته که اقشار پر درآمد جامعه از اصلی‌ترین حامیان دولت یازدهم و دوازدهم، بوده‌اند. پزشکان و وکلا هم در همین دسته قرار می‌گیرند که هم فرار مالیاتی دارند و هم ثروت زیادی. اولین گروه مخالف در این موضوع، صاحبان قدرت و ثروت هستند که اتفاقا پر نفوذ نیز هستند. کسانی که لابی دارند.

 این طرح مکانیزم انتقال خودرو و ملک را برای شناسایی این خانه ها و خودروها در نظر گرفته است. آیا با این روش می‌توان به نتیجه رسید؟

قصری: دومین نکته بحث شناسایی این خودروها و املاک است. یکی از ایراداتی که وارد است به این طرحی که مجلس تصویب کرده، همین بحث شناسایی این‌ خانه‌ها و خودروهاست. عده ای از مخالفین هم به دلیل اینکه اجرای این طرح سخت است، مخالفت می کنند. یعنی مخالفان به دلیل اینکه فکر می‌کنند، اجرای این طرح مقداری سخت است، می‌گویند، اصلا اجرا نکنیم و کنارش بگذاریم. این دومین عاملی است که معمولا در مقابل این شیوه مالیات ستانی سنگ اندازی می‌شود، همین سختی آن است. این افراد می‌گویند حالا چه کسی این زحمت را می‌تواند بکشد و نمی‌‌صرفد ساز و کار بچینیم برای چند هزار میلیارد تومان.

پیش بینی و یا تخمینی وجود دارد با اجرای این قانون چقدر درآمد مالیات دولت افزایش پیدا می‌کند؟ و اساسا این نوع مالیات گرفتن می‌تواند چقدر عدالت در جامعه را رشد دهد؟

قصری: میزان درآمدی که در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شده و گروه ما پیش بینی کرده و تخمین زده شده که چند ماه بر روی آن وقت گذاشته شده است، عدد بسیار خوبی است. ما ارزش روز کل خودروها را تخمین زده و درآورده‌ایم و نرخ‌های مالیاتی را نیز پیشنهاد داده‌ایم. این نرخ ها ۲ ، ۴ ، ۵ و ۷ درصد است که با این نرخ ها تخمین زده می‌شود حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت از این پایه مالیاتی ایجاد شود. اما چیزی که در در بودجه ذکر شده است، منبع ارزش‌گذاری خودروها یک لیستی است که معاونت بازرگانی وزارت اقتصاد هر ساله منتشر می‌‌کند. وزارت اقتصاد هر سال لیستی منتشر می‌کند که قیمت تمام خودروهای کشور در آن ذکر شده است. از پیکان و پراید گرفته تا ماشین‌های پورشه و بنز و bmw و خاور و آمبولانس در آن قید شده است.

ملاک مالیات گرفتن بر اساس قیمت هایی است که در ‌آن لیست منتشر می شود. اما لیست ایرادی که دارد که قیمت هایش خیلی پایین تر از قیمت های بازار است. مثلا در سال ۹۹ که خودروی دنا ۳۷۰ میلیون تومان پولش بود در آن لیست برای خودروی دنا ۱۰۷ میلیون تومان قید شده بود. یک اختلاف خیلی زیاد بین قیمت واقعی و قیمتی که در لیست منتشر شده وجود دارد که البته شوک‌های قیمتی هم بی اثر در این زمینه نیستند. ولی با این نرخی که الان در بودجه اعلام شده و با توجه به لیستی که منتشر شده، سالیانه حدودا بین ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان می توان انتظار درآمد مالیاتی دولت فقط از خودروهای لوکس باشد.

 در بخش مسکن نیز این پیشی بینی‌ها و تخمین‌ها وجود دارد؟

قصری: بحث مسکن جداست. در بحث مسکن هم چون تخمین ارزش املاک کشور سخت است، میزان مالیات و تخمین آن سخت است. ولی میزان مالیاتی که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمین زده می شود. مجموعا در سال اول با توجه به حداقل های اعلام شده بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی می توان از همین دو نوع مالیات برای دولت در نظر گرفت.

 بسیاری از کارشناسان اهداف مختلفی را برای گرفتن مالیات مخصوصا این مالیات مطرح می‌کنند. مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس چه هدفی را دنبال می کند؟

قصری: نکته‌ای که وجود دارد در بحث های مالیاتی هدف از مالیات دو مساله است. مالیات یا تنطیمی است یا درآمدی. یکبار دولت مالیاتی را وضع می‌کند برای بحث درآمدی و یک بار مالیات برای بحث تنظیمی و تنبیهی‌اش وضع می‌شود. مشکلی که در کشور داریم یکی بحث عدم عرضه است. املاکی ‌ها و خودروسازان عرضه نمی ‌کنند. عده ای هم 10 تا ۱۵ تا ثبت نام کرده اند و دستشان رسیده است. می‌گوییم شاید در سال اول این مالیات کم باشد و درآمد مالیاتی آن نیز کم باشد، ولی همین که این پایه را برای سال اول فقط وضع کنید تا به عنوان یک پایه مالیاتی محاسبه شود و در سیستم مالیاتی کشور وجود داشته باشد، می توان جنبه تنظیمی آن را بسیار پررنگ تر از جنبه درآمدی آن در نظر گرفت. به عبارت دیگر، اگر پایه ای وجود داشته باشد می‌توان در سال های بعد این را ارتقاء داد و کیفی سازی کرد و درآمد را بسیار بالاتر برد. حداقل دو تا سه برابر از تخمینی که زده شده می توان درآمد مالیاتی از این خانه ها و خودروهای لوکس برای دولت ایجاد کرد. پس در حال حاضر این مالیات بیشتر حالت تنظیمی دارد. می‌خواهد احتکار خودرو و بحث سرمایه گذاری و سوداگری را در بازار کنترل کند. به همین جهت نمی‌توان به خاطر کم بودن درآمدش از آن چشم پوشی کرد. نیاز است که برای رسیدن به یک منابع درآمدی پایدار که همان مالیات است از یک جایی شروع شود. هرچند کم. اما همان کمش بهتر از این است که اصلا وجود نداشته باشد./فارس
ارسال نظرات
موضوعات روز