جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
تیتر20 گزارش می دهد:
تحقق شعار ساخت داخلی در برخی حوزه ناجی حیات صنعتی همچون فولاد می شود. فولاد خوزستان با سرمایه گذاری مناسب و با تمرکز بر کارهای پژوهشی موفق به ساخت حیاتی ترین تجهیزات تولید فولاد شده است.
کد خبر: ۵۱۵۱۸
یک تیر و چند نشان فولاد خوزستان با بومی سازی/ اثرات بومی سازی درایو جرثقیل های سقفی در فولاد خوزستان
تیتر20- هرچند بخش معدن در سال های گذشته کمترین آسیب را به دلیل وضع تحریم ها شاهد بود اما در حوزه ماشین آلات و تجهیزات تحریم های ظالمانه علیه کشور نقش مهمی داشت و برخی از فعالیت های را با مشکل همراه کرد.

در پی تشدید تحریم ها، موضوع بومی سازی و ساخت داخل رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و شرکت های بزرگ صنعتی به ویژه فعالان بخش فولاد با همراهی شرکت های دانش بنیان در مسیر بومی سازی قدم برداشته و توانستند به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنند. 

صرفه جویی ارزی در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با مشکلات بسیاری مواجه است را باید از اصلی ترین دستاوردهای بومی سازی دانست اما در کنار آن تامین نیاز واحدهای تولیدی از دیگر موضوعاتی است که باید آن را از نتایج اجرایی شدن این طرح دانست. اما در چند سال اخیر شرکت های فولادی در حوزه بومی سازی و ساخت داخل عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشته و قدم به قدم به رفع وابستگی به واردات تجهیزات و ماشین آلات نزدیک می شوند. 

فولاد خوزستان به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان فولاد کشور نیز در بحث ساخت داخلی با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی و همچنین سرمایه گذاری در ساخت حیاتی ترین تجهیزات تولید فولاد گام مهمی برداشته است. 

ساخت درایو جرثقیل های سقفی که تولید فولاد بدون آنها ناممکن بوده و به دلیل شرایط آب و هوایی در فولاد خوزستان خیلی سریع فرسوده می شود یکی از مهمترین اتفاقات در بحث بومی سازی تجهیزات در صنعت فولاد است. خرابی در این سیستم تاثیر مستقیم بر تولید فولاد داشته و می تواند خط تولید را متوقف کند. 

درواقع این موضوع مشکلات زیادی به ویژه در بحث افزایش هزینه و کاهش تولید به همراه داشت اما وضع تحریم ها تامین و ساخت این تجهیزات را دشوار کرده بود. 

این در حالی است که کاهش تولید در واحدهای مهم فولادی از جمله فولاد خوزستان، علاوه بر تاثیر بر تامین نیاز بازار داخلی بر حضور در بازارهای صادراتی هم اثر گذار است.  چنین الزاماتی در کنار تحریم ها باعث شد تا پروژه ساخت درایو های مورد استفاده در جرثقیل های سقفی با پژوهشی 9 ماهه و حداقل هزینه اجرایی به موفقیت برسد.

حال دست یابی به این موفقیت منجر به تولید مدوام و کاهش هزینه های تولید و تعمیرات خواهد شد. از سویی دیگر نوسازی این تجهیزات می تواند در کاهش مصرف انرژی که امروز از اصلی ترین چالش های واحدهای فولادسازی محسوب می شود، نقش آفرین باشد. 

اما نکته مهم دیگر استفاده از روش های ساخت در چنین پروژه های مهم و حیاتی است. این که امروز تجهیزات ساخت داخل همچون درایو جرثقیل های سقفی به نمونه خارجی خود نزدیک است نشان از عملکرد متخصصان واحد تحقیق و توسعه در شرکت های فولادی دارد. درواقع چنین اقداماتی نشان از اهمیت این واحدها در توسعه صنعت فولاد است. 

بررسی دانش روز دنیا، استفاده از شرکت های دانش بنیان و نیروهای متخصص و گاها استفاده از روش های مهندسی معکوس باعث شده تا صنعت فولاد کشور بخش عمده ای از نیاز خود در حوزه تجهیزات را با بومی سازی تامین کند. درواقع نکته پنهان در دل این موفقیت حضور نیروهای متخصصی است که در کشور وجود داشته و می توانند به کمک تولید و توسعه بیایند. 

درواقع فولاد خوزستان با تکیه بر دانش فنی و در راستای بومی سازی توانست تجهیزات حیاتی برای فولاد را تولید و این دانش را به دیگر واحدهای تولید انتقال دهد. درواقع یک تیر چند نشان نتیجه اقدام پژوهشی است که فولاد خوزستان آن را محقق کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز