جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
تیتر 20 بررسی می کند؛
به نظر می رسد در اصل اینکه واردات خودرو در راستای کاهش قیمت و همچنین ایجاد رقابت، اقدام موثری به شمار می رود، تردیدی وجود ندارد، اما مسئله مبهم، تامین ارز برای واردات است.
کد خبر: ۵۱۵۶۸
دو سناریو برای واردات خودرو
تیتر20 - مصوبه واردات خودرو هنوز به تایید نهایی نرسیده و این در حالی است که بازار و شهروندان در انتظار تعیین تکلیف این ماجرا هستند.

اواخر شهریور مجلس شورای اسلامی طرح واردات خودرو را با رای بالای نمایندگان به تصویب رساند تا طلسم ورود خودروهای خارجی پس از سه سال و اندی در آستانه شکسته شدن قرار گیرد.
 
با این  حال شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح گرفت و حالا مجلسی ها در حال بررسی مصوبه هستند تا با اصلاحش آن را بار دیگر تصویب و به شورای نگهبان بفرستند.

 این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده در مقطع فعلی مخالف واردات خودرو به کشور است و از مجلسی ها خواسته تا مصوبه را تا سال آینده کنار بگذارند. به گفته وزیر صمت، واردات خودرو در شرایط فعلی سبب به هم خوردن تراز ارزی کشور می شود، بنابراین بهتر است این اقدام فعلا صورت نگیرد.

با توجه به اظهارات وزیر صمت و همچنین مواضع نمایندگان مجلس، حالا این پرسش پیش می آید که طرح بهینه برای واردات خودرو چیست؟

به نظر می رسد در اصل اینکه واردات خودرو در راستای کاهش قیمت و همچنین ایجاد رقابت، اقدام موثری به شمار می رود، تردیدی وجود ندارد، اما مسئله مبهم، تامین ارز برای واردات است. 

در مصوبه مجلس عنوان شده که واردات خودرو بدون خروج ارز از کشور با منشاء خارجی و همچنین در ازای صادرات انجام خواهد شد. با این حال نگرانی هایی در این مورد وجود دارد، از جمله اینکه ممکن است قاچاق ارز صورت گرفته و تراز ارزی به هم بخورد. با توجه به این نگرانی ها، می توان دو طرح کلی را برای واردات خودرو در نظر گرفت.

طرح نخست این است که مصوبه مجلس (در صورت تایید شورای نگهبان) به اجرا در بیاید، اما مشروط بر اینکه آیین نامه ای دقیق برای آن تنظیم شود. این ایین نامه باید به شکلی باشد که کوچکترین فشار ارزی به کشور وارد نشده و از طرفی، استفاده از ارز با منشاء خارجی نیز جایی برای رخ دادن مسائلی مانند قاچاق و پولشویی باقی نگذارد. 

طرح دیگر اما این است که واردات خودرو تا وقتی شرایط ارزی کشور بهبود پیدا می کند، متوقف بماند. این البته در حالی است که بهبود شرایط ارز در گرو احیای برجام و لغو تحریم ها است. با لغو تحریم، ایران می تواند نفت بفروشد، در نتیجه درآمدهای ارزی به روال سابق برمی گردد و در آن دوران دیگر نگرانی خاصی بابت مسائلی مانند واردات خودرو وجود ندارد.

 به نظر می رسد در حالت کلی طرح دوم عاقلانه تر و منطقی تر است، با این حال مسئله اینجاست که احیای برجام و لغو تحریم قطعی نیست. مشخص نیست ایران دقیقا چه زمانی به مذاکرات برمی گردد و آیا در نهایت توافقی صورت خواهد گرفت یا نه، بنابراین در صورت اجرای طرح دوم، واردات خودرو به آینده ای نامعلوم موکول می شود. بنابراین اجرای طرح نخست با شرایطی که گفته شد، سبب می شود واردات خودرو در بازه زمانی کوتاه تری کلید بخورد.در هر صورت، ازسرگیری واردات خودرو می تواند سبب رخ دادن اتفاقات مثبتی در بازار شود.

 تنها خبر آزادسازی واردات سبب شد قیمت خودروهای خارجی در کشور پایین بیاید و این موضوع روی بازار خودروهای داخلی هم اثر گذاشت. بنابراین اگر مصوبه واردات خودرو به تایید شورای نگهبان برسد و در مسیر اجرا قرار بگیرد، بازار بیش از پیش افت قیمت را تجربه خواهد کرد. پیش بینی برخی کارشناسان این است که با ازسرگیری ورود خودرو به کشور، قیمت تا 50 درصد و حتی بیشتر نیز شکسته خواهد شد.

 با توجه به اینکه قیمت تمام شده خودروهای وارداتی بسیار بالا از آب در می آید، نگرانی خاصی بابت اسیب دیدن صنعت خودرو از محل واردات وجود ندارد، بنابراین این موضوع تهدیدی برای تولید داخل نخواهد بود.   

ارسال نظرات
موضوعات روز