شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
یکی از مواردی که در حوزه پزشکی این روز‌ها مردمی که به درمانگاه مراجعه کرده‌اند را دچار مشکل کرده، مسئله چگونگی پرداخت حق ویزیت پزشکان و حق درمان آن‌ها است.
کد خبر: ۵۱۸۷۰
تیتر 20 - پزشکان از جمله افراد زحمت کش جامعه هستند که با توجه به شیوع ویروس کرونا کارشان چند برابر شده است و نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کنند، اما متاسفانه برخی حواشی و رفتار‌هایی که با قسم نامه این افراد کمی مغایرت دارد از برخی از آنان سر می‌زند که موجب دل‌آزردگی جامعه از آن‌ها شده است. متاسفانه دستگاه‌های ذی ربط نیز آنچنان که باید با پزشکان متخلف برخورد نمی‌کنند تا اینکه دیده می‌شود رویه تخلفات در حال افزایش است.

یکی از مواردی که در حوزه پزشکی این روز‌ها مردمی که بیمار شده یا یکی از اعضای خانواده خودشان را به درمانگاه برده اند آنان را دچار مشکل کرده است، مسئله چگونگی پرداخت حق ویزیت پزشکان و حق درمان آن‌ها اعم از جراحی و. است. موضوع جالب توجه این است که پزشکان متاسفانه گا‌ها برای فرار از مالیات در امر اخذ پول از مراجعه کنندگان اقداماتی انجام می‌دهند که بیشتر مریض و خانواده آنان را به زحمت می‌اندازد.

از عدم ارائه کارتخوان به مراجعه کنندگان گرفته تا اخذ پول بیشتر از برخی مریضانی که زندگی شان بسته به عمل جراحی و درمان پزشک محترم است، این تخلفات پزشکی گسترده است. گا‌ها شده که وقتی به مطب پزشکی مراجعه می‌کنیم با منشی عبوس و ترش رویی روبرو می‌شویم که ما را به دستگاه خودپرداز سر کوچه هدایت می‌کند و یا اینکه بیان می‌کند باید مبلغ مذکور را کارت به کارت کنیم.

پرداخت‌های اینچنینی و خارج از قاعده‌ای که با اندیشه فرار مالیاتی انجام می‌شود باعث ایجاد تخلفات دیگری هم شده است. مثلا معدودی از پزشکان به دستمزد خود برای عمل جراحی بیمار در یک بیمارستان راضی نیستند و به خانواده بیمار عنوان می‌کنند که پول مضاعفی مانند پنج میلیون تومان غیر از حساب بیمارستان باید برای آنان واریز کنند وگرنه عمل جراحی را انجام نمی‌دهند.

اخیرا خبری منتشر شده که در این حوزه بسیار تاسف برانگیز است. «محمد مسیحی»، معاون سازمان امور مالیاتی از فرار مالیاتی حدود ۶۰ درصد پزشکان کشور خبر داد و گفت: «در این زمینه، هم مجلس و هم دولت برای فرا خواندن پزشکان به سامانه مالیاتی پیگیر بوده‌اند، اما تاکنون فقط ۴۰ درصد پزشکان ثبت نام کرده‌اند.»

وی بیان می‌کند: «جامعه پزشکی با الزام قانونی، به عنوان گروه پیشرو در اجرای قانون است و کانون وکلا نیز برای اعلام اسامی اعلام آمادگی کرده است که بعد از هدفمندکردن قانون، به ریزداده‌های مالیاتی خواهیم رسید.»

در همه کشور‌های دنیا افرادی که درآمد بالایی دارند باید به همان نسبت مالیات بیشتری بپردازند، فهم این موضوع غیرقابل درک نیست، ولی از آنجا که بحث مالیات در کشور ما نوعی هدر رفت درآمد فرض می‌شود بنابراین پرداخت مالیات نیز خلاف رویه عمومی در دنیا عمل می‌شود.

با توجه به اینکه کشور در حوزه تحریم‌ها تحت فشار است تخلفاتی که برخی پزشکان انجام می‌دهند هم مشکلات بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کند و هم بی انصافی به دیگر افراد جامعه است که در این شرایط اقتصادی با وجود اینکه بسیار پایین‌تر از پزشکان درآمد دارند، حق شهروندی خود را پرداخته و مالیات خود را به حساب دولت واریز می‌کنند.

از سوی دیگر باید گفت که پزشکان از جمله اقشار فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند و به خوبی از کارکرد سیستم مالیات در اداره کشور واقفند. یکی از راه‌های پیشرفت کشور نیز ساماندهی و شفاف سازی اقتصادی و همچنین پرداخت مالیات است و در این حوزه پزشکان بایستی خود پیش قدم شده تا عواید آن به کل جامعه برسد نه اینکه با فرار مالیاتی شغل شریف شان را زیر سئوال ببرند. خصوصا اینکه کارشناسان اقتصادی همواره مطرح می‌کنند که برای پیشرفت کشور باید درب چاه‌های نفت را باید ببندیم. در این شرایطی که تحریم‌ها باعث شده فروش نفت کشورمان کاهش پیدا کند و به نوعی ایده بستن درب چاه‌های نفت عملی شده است، سیستم مالیاتی به مانند تمام دنیا بایستی به طور عادلانه اجرا شود و پزشکان نیز از این سیستم مستثنی نیستند.

آنچه امروز کشور نیازمند آن است و در بسیاری از موارد مشکلاتی خصوصا برای خود پزشکان ایجاد می‌کند، عدم رعایت قانون و مقررات اجتماعی و اقتصادی است. در این رابطه پزشکان می‌توانند سهم بسزایی در رهنمون کردن جامعه به سمت یک سیستم شفاف اقتصادی و بهینه بدون وابستگی به نفت را ایفا کنند.

سوال اینجاست اینکه یک پزشک مالیات نمی‌پردازد و از سوی دیگر یک کارمند، کارگر شهرداری و ... در حال پرداخت مالیات‌های خود هستند چه حسی به پزشکان متخلف می‌دهد؟ درواقع این افراد هستند که حق شهروندی یک پزشک را که بعضا درآمد‌های بالا دارند و با ماشین‌های لوکس تردد می‌کنند و در خانه‌های مجلل زندگی می‌کنند، می‌پردازد که این در شان جامعه پزشکی کشور نیست. پزشکان با درآمد بالایی که دارند بیشتر از مواهب اجتماعی بهره می‌برند و این نیز به ناعدالتی مذکور بیشتر دامن می‌زند. از این رو پزشکان خود باید در جلوگیری از این تخلف مهم اقتصادی پیش قدم شده و جلوی سیاه شده لباس سفید و مقدس پزشکی را در نظر مردم بگیرند./ باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز