پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت آهن و فولاد ارفع در شرایط به دنبال افزایش ظرفیت از 800 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن است که صنعت فولاد با بحران کمبود انرژی و مواد اولیه مواجه است و این موانع می تواند برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه تولید را دستخوش تغییر کند.
کد خبر: ۵۲۰۱۱
چالش بزرگ پیش روی افزایش ظرفیت آهن و فولاد ارفع/ تامین زیر ساخت ها مقدم بر افزایش ظرفیت تولید
تیتر20- شرکت آهن و فولاد ارفع به دنبال افزایش ظرفیت و رسیدن به عدد 1 میلیون و 200 هزار تنی است. درواقع این افزایش 400 هزار تنی می تواند در درآمدهای شرکت و استقبال سهامداران بسیار موثر باشد. 

از سویی دیگر برای توسعه زنجیره ارزش افزایش ظرفیت می تواند به کمک این شرکت بیاید. اما سوال مطرحی آن است که آیا مدیران این مجموعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب به سراغ افزایش ظرفیت رفته یا تنها به دنبال ثبت ظرفیت 1.2 میلیون تنی در کارنامه مجموعه خود هستند؟ 

بررسی زنجیره فولاد نشان می دهد، توسعه در این صنعت با چالش های بسیاری مواجه است که عدم توجه به هریک از آنها می تواند تمامی سرمایه گذاری صورت گرفته را از توجیه اقتصادی خارج کند. 

این در حالی است که بررسی های آماری از روند تولید ارفع نشان می دهد که تولید در نیمه نخست امسال  ۳۳۷هزار و ۹۷۱ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۲۰درصد کاهش یافته که علت آن نیز محدودیت‌های اجباری ناشی از قطع شدن برق بوده است.

در نتیجه به نظر می رسد شرکت آهن و فولاد ارفع بدون پیش بینی چنین مواردی تنها برای ثبت یک عدد به دنبال افزایش ظرفیت خواهد بود. امروز و در شرایط فعلی صنعت فولاد، بیش از آنکه شرکت ها به دنبال افزایش ظرفیت های اسمی و تولید باشند باید به دنبال راهکارهایی برای تامین مواد اولیه و حل بحران انرژی بوده تا در سال های پیش رو و با ورود به 1404، با مشکل در بهره برداری و حضور در بازارهای صادراتی مواجه نشوند. 

هرچند این مجموعه در حوزه آب اقداماتی را جهت تامین این نیاز انجام داده است و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران تا حدودی نگرانی ها درباره تامین آب را برطرف کرده اما نباید فراموش کرد امروز صنعت فولاد با گلوگاه هایی همچون مواد اولیه و تامین انرژی در حوزه برق و گاز مواجه است. درنتیجه فولاد ارفع باید با برنامه ریزی مشخص در مسیر توسعه گام برداشته و به نوعی به دنبال توسعه پایدار باشد. 

هرچند افزایش ظرفیت تولید را باید از دستاوردهای مهم برای یک شرکت فولادی دانست اما بی توجهی به برخی موانع می تواند در ادامه راه فعالیت های شرکت را با مشکل همراه کند. 

اگر هدف شرکت آهن و فولاد ارفع توسعه پایدار و افزایش درآمد است باید به تامین زیرساخت هایی همچون برق، گاز، ارتقای تکنولوژی و... توجه ویژه داشته و برای ایجاد هرچه بیشتر آنها با دولت وارد تعامل شود. در غیر این صورت افزایش ظرفیت تنها برای مدت کوتاهی می تواند شرکت را در مسیر سوددهی قرار دهد و کمبود برخی موارد می تواند بار دیگر کاهشی که امسال ارفع با آن مواجه شد را تکرار کند. 

از سویی دیگر کاهش 20 درصدی که آمارها نشان می دهد می تواند زنگ خطری برای مجموعه ارفع باشد که در صورت عدم برنامه ریزی و مدیریت بحران در سال های بعدی با توجه به در پیش بودن بحران گاز در زمستان می تواند در سال آینده کاهش تولید را تشدید کند.

در واقع امروز صنعت فولاد بیش از هر زمانی نیازمند مدیریت انرژی است تا بتواند میزان تولید را در شرایط پیش آمده حفظ کند. از سویی دیگر بهتر است توسعه ها به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر پیش رود. در غیر این صورت تاکید هر مجموعه بر تکمیل زنجیره ارزش می تواند بحران کمبود مواد اولیه برای سال های پیش رو را تشدید کند. 





ارسال نظرات
موضوعات روز