جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
تیتر۲۰ گزارش می دهد:
پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۲۰ مگاوات و قابل افزایش تا ۱۰۰۰ مگاوات که در دستور کار فولاد خوزستان قرار دارد گامی مهم در جهت افزایش صادرات این مجموعه است. این فولادساز بزرگ در تلاش است با تامین زیرساخت های لازم حضور خود در بازارهای صادراتی را افزایش دهد.
کد خبر: ۵۲۱۰۷
فولاد خوزستان برای توسعه بازارهای صادراتی چه برنامه هایی دارد؟
تیتر‌ ۲۰ - اولویت اصلی صنعت فولاد، تامین نیاز کشور است اما در سال های اخیر رکود در حوزه ساخت و ساز و پروژه های عمرانی توانست فعالیت واحدهای تولیدی در بخش صادرات را افزایش دهد.

این موضوع توانست سهم صادراتی صنعت فولاد در میان صادرات غیرنفتی را افزایش داد و تولیدکنندگان را برای حضور بیشتر در بازارهای صادراتی تشویق کند. 

درواقع حضور حداکثری در بازارهای صادراتی بود که طرح های توسعه یکی پس از دیگری را در میان‌ فولادی ها اجرایی کرد. بدون شک افزایش درآمدهای ارزی نقش مهمی در توسعه و سوددهی شرکت های فولادی ایفا کرد و همین موضوع باعث‌ شد تا برنامه های افزایش صادرات در دستور کار تولید کنندگان این صنعت قرار بگیرد. 

در میان بزرگان فولادی، فولاد خوزستان نیز برنامه صادراتی خود را برای ۱۴۰۰ به نحوی تدوین کرده است که ۵۹ درصد سبد تولیدات خود را راهی بازارهای صادراتی و باقی را در بازار داخلی عرضه می کند.

درواقع تمرکز اصلی این تولید کننده فولاد بر توسعه فروش صادراتی خود است و سعی بر توسعه فعالیت های خود دارد تا بتواند درآمد ارزی خود را افزایش دهد. 

مدیرعامل فولاد خوزستان در این باره بیان کرده است؛ ۵۹  درصد از سبد محصولات شرکت صادراتی و مابقی داخلی است. صادرات محصولات فولاد خوزستان به ۲۸ کشور جهان در چهار قاره انجام شده است.

این مجموعه در تلاش است تا با استفاده از مزیت هایی که در اختیار دارد، بازار های تحت پوشش خود را توسعه دهد اما در این میان برای حفظ این حضور فولاد خوزستان‌ نیازمند اقداماتی است که باید به آنها توجه ویژه داشته باشد زیرا در صورت عدم توجه به آنها حضور در بازارهای خارجی‌ تحت تاثیر قرار می دهد. 

نباید فراموش کرد که پس از عرضه محصول با کیفیت تدوام در حضور نیز از موارد مهمی است که صادرکنندگان باید به آن توجه داشته باشند. در این میان برخی چالش ها می تواند بر این‌ تداوم اثر منفی داشته باشد. 

به هر حال شرکت فولاد خوزستان دارای مزیت هایی همچون دسترسی ارزان به آب، انرژی و اسکله های مهم صادراتی کشور است که می تواند بر توسعه  صادرات آن اثر گذار باشد. 

از سویی دیگر تولید محصولات طویل و تخت در این مجموعه را هم‌ می توان از مزیت های دیگر برای حضور گسترده در بازار صادراتی دانست. 

اما همانطور که اشاره شد هرچند فولاد خوزستان مزیت های بسیاری برای افزایش صادرات دارد اما در این‌ بین چالش انرژی می تواند تولید را تحت تاثیر قرار دهد.
بحران انرژی در سال جاری به ویژه در بخش برق توانست مشکلات بسیاری را برای فولادی ها ایجاد کند. این مشکل توانست ضرری حدود ۶ میلیارد دلار در پی کاهش تولید به جای گذارد و همین‌ اتفاق باعث شد تا توجه به تامین این زیرساخت بیشتر شده و تولیدکنندگان در کنار وزارت صمت نیز وارد میدان شدند. 

بحران انرژی به اندازه ای است که در کنار کاهش مصرف انرژی و ارتقای تکنولوژی برای افزایش بهره وری، تولیدکنندگان فولاد خود برای احداث نیروگاه دست بکار شده اند.

در همین زمینه یکی از برنامه های فولاد خوزستان برای حفظ حضور و‌ توسعه فعالیت ها در بازارهای صادراتی اقداماتی را برای تامین برق در دستور کار دارد.

در این راستا اجرای پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۲۰ مگاوات و قابل افزایش تا ۱۰۰۰ مگاوات در دستور کار قرار دارد زیرا فولاد خوزستان به این‌ نکته رسیده است که تامین زیرساخت انرژی لازمه توسعه پایدار بوده و‌ این موضوع به توسعه صادرات می انجامد. 

هرچند چنین اقداماتی از سوی تولیدکنندگان فولاد به حفظ بازارهای صادراتی کمک می کند اما نکته ای مهم در درون خود دارد و آن بحران زیرساخت است. در حال حاضر فولادسازانی چون خوزستان خود برای تامین زیرساخت ها پیشقدم شده تا بتوانند تداوم در صادرات را داشته باشند در غیر این صورت به راحتی بازارهای هدف به رقبا واگذار می شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز