پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
تیتر20 بررسی می کند؛
نگاه فرامنطقه از سوی مدیران بنگاه های اقتصادی بزرگ از جمله فولاد مبارکه می تواند به توسعه هرچه بیشتر، اشتغالزایی و افزایش نقش صنعت فولاد در صادرات غیر نفتی ختم شود. اما لازمه تحقق آن باور مدیران و برنامه ریزی برپایه نگاه فرامنطقه ای و‌ در سطح ملی است.
کد خبر: ۵۲۱۶۰
نگاه فرامنطقه ای مدیران فولاد مبارکه، ضرورتی برای توسعه صنعت فولاد
تیتر 20- دیدگاه و تفکر مدیریتی در پیش برد اهداف یک بنگاه اقتصادی در سطح منطقه و فرامنطقه ای نقش مهمی ایفا می کند.
 
اگر در این دیدگاه با تغییرات جهانی همسو و اهداف منطقه ای را جزیی از اهداف ملی بدانیم می توان توسعه را با سرعت بیشتری اجرایی و به نقش آفرینی در اقتصاد را پررنگ کرد. 

حال در این میان برخی بنگاه های اقتصادی بزرگ همچون فولاد مبارکه با قرار گیری در استان اصفهان نقشی فرامنطقه و ملی برعهده دارد که باید در استراتژی های خود بر آن تکیه کرده و سیر پیش روی خود را بر پایه چنین تفکر و دیدگاهی ایجاد کند. 

احداث فولاد مبارکه با سرمایه گذاری دولتی برای توسعه صنعت فولاد آغاز شد و امروز این بنگاه اقتصادی در صنعت فولاد و تامین نیاز بازار داخلی و حضور در بازارهای صادراتی حرف اول را می زند. این مجموعه با توسعه شرکت های زیر مجموعه خود پرچمدار این صنعت شده است. حال با چنین جایگاهی نگاه فرامنطقه ای مدیران در این مجموعه باید از ضروریات باشد تا برنامه های توسعه ای و ایجاد اشتغال با رویکرد ملی صورت بگیرد. 

از سویی دیگر نگاه ملی می تواند به توسعه صنعت کشور کمک کند. به عنوان مثال با چنین دیدگاهی فولاد مبارکه در منطقه سنگان برای تامین نیاز خود به کنسانتره و گندله اقدام به سرمایه گذاری می کند که در کنار تامین این نیاز شاهد اشتغالزایی در یکی از مناطق محروم مرزی خواهیم بود و در نگاهی کلی تر این تفکر، منجر به توسعه صنعت فولاد کشور می شود. اما در صورتی که چنین نگاهی تنها محدود به استان محل فعالیت یک مجموعه باشد، چندان نقشی در توسعه اقتصادی ایفا نمی کند.

اما از دیگر نتایج تفکر فرامنطقه ای مجموعه های بزرگ‌ فولادی همچون فولاد مبارکه، تعامل هرچه بیشتر با دیگر‌ واحدهای تولید کننده فولاد است. 

نتیجه چنین اتفاقی را می توان در تحقق چشم انداز این صنعت و دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ دانست.

این تعامل می تواند به توازن در زنجیره نیز کمک کرده و واحدها با هم پوشانی نیاز خود این مشکل را حل کنند.

از سویی دیگر این موضوع می تواند به ایجاد سینرژی در بخش فولاد بینجامد. مثال بارز این موضوع ادغام شرکت های بزرگ‌ در صنایع مختلف جهان است که به سوددهی هرچی بیشتر می‌رسد. 

در صورتی که شرکت های بزرگ صنایع معدنی از جمله فولاد مبارکه با نگاه فرامنطقه ای در کنار دیگر‌ واحدها قرار بگیرد می توان شاهد فضایی رو به رشد تر در صنعت فولاد بود. 

در چنین نگاهی دیگر صنایع خود را رقیب یکدیگر نمی دانند بلکه با توجه به هدف نهایی خود یعنی توسعه و‌ افزایش تولید در سطح ملی ، به رفع مشکلات و هموار شدن مسیر توسعه بینجامد.

البته نباید فراموش کردن انتصابات درست و به جا از مکمل های اصلی برای تحقق نگاه فرامنطقه ای در میان مجموعه های بزرگ و مهم اقتصادی همچون فولاد مبارکه خواهد بود.

درنتیجه ضرورت دارد مدیرانی با چنین نگاه از سوی هیات مدیره مجموعه ها انتخاب و راهی چنین مسیری شوند.

ارسال نظرات
موضوعات روز