جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
تیتر20 بررسی می کند؛
افزایش سرمایه تاریخی شرکت ملی مس با هدف توسعه هرچه بیشتر رقم خورد اما این موضوع نکات مثبت و منفی بسیاری را در خود جای داده است.
کد خبر: ۵۲۲۲۹
کالبد شکافی یک افزایش سرمایه/ نقاط ضعف وقوت افزایش سرمایه شرکت ملی مس
تیتر20  -  شرکت ملی صنایع مس ایران  در افزایش سرمایه تاریخی سرمایه شرکت را از 20 هزار میلیارد تومان به 40 هزار میلیارد تومان افزایش داد. 

درواقع دستور جلسه مجمع‌ عمومی فوق‌العاده شرکت ملی مس شامل استماع گزارش هیات‌ مدیره و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان 100 درصد از مبلغ 200 هزار میلیارد ریال به 400 هزار میلیارد ریال، تصمیم‌ گیری در خصوص افزایش سرمایه و سایر موارد قابل طرح در صلاحیت این مجمع‌‌  بود و در نهایت این افزایش سرمایه مصوب شد.

بدون شک این افزایش سرمایه از محل سود انباشته بخشی به عملکرد فملی باز می گردد و بخشی دیگر به دلیل ماموریت هایی است که هیات مدیره برای شرکت تعریف کرده است. 
شرکت ملی مس در تلاش است تا با سرمایه گذاری و نگاهی رو به آینده از ظرفیت های موجود استفاده کرده و میزان سوددهی «فملی» با توجه به شرایط جهانی را افزایش دهد. اما چه مولفه هایی باعث شد تا این سود انباشته افزایش  و منجر به افزایش 100 درصدی سرمایه شرکت شود. 

محمودرضا الهی فرد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «تیتر20» درباره تاثیر سود انباشته بر افزایش سرمایه، اظهار کرد: در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد و شرکت سهامی عام بدلیل برنامه توسعه ، افزایش ظرفیت تولید ، گسترش فعالیت ها و ... نیاز به نقدینگی دارد، توزیع سود سهام نقدی، شرکت را با کمبود نقدینگی مواجه می کند در نتیجه  شرکت  تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از محل سود انباشته انجام بدهد.
 
وی تصریح کرد:  با این کار منابع جدید مورد نیاز شرکت تامین می شود. پس در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نمی شود، بلکه جلوی خروج نقدینگی از شرکت گرفته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد:  در این روش شرکت با تخصیص سهام جایزه ، این فرصت را برای سهامدارایجاد می‌ کند که  با دریافت سهام جایزه و درصورت نیاز احتمالی، با فروش سهام تخصیص یافته، نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کرده و از سویی دیگر شرکت نیز نقدینگی خود را حفظ کند.

الهی فرد با اشاره به این که در این روش تغییری در درصد مالکیت ایجاد نمی کند، گفت: مزیت دیگر اين روش این است که  به  سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند و نیاز به هیچگونه اقدامی برای رسیدن به دارایی سهام خود ندارند. در روش سود انباشته درصد مالکیت شما در شرکت تغییری پیدا نمی کند. یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت زیاد می شود تعداد سهام شما نیز افزایش پیدا می کند. 

وی بیان کرد: از نظر تئوریک میزان دارایی شما نیز تغییری نمی کند، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما زیاد می شود قیمت سهام کاهش پیدا می کند.

بطور خلاصه  نقاط قوت افزایش سرمایه از محل سود انباشته:
۱-جلوگیری از خروج وجه نقد از شرکت
۲-امکان تامین وجه نقد مورد نیاز سهامداران از طریق اعطای سهام جایزه به آنان
۳-سهامداران برای رسیدن به دارایی وسهام جدید خود نیاز به هیچ اقدامی ندارند.
۴-امکان ثبت افزایش سرمایه در فاصله زمانی کوتاه مدت
۵-منابع مالی ناشی از افزایش سرمایه بلافاصله در دسترس شرکت جهت عملیات وفعالیتهای توسعه ای جدید قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف نیز گفت: این روش نقاط ضعفی را در خود جای داده است که شامل موارد زیر می شود: 
۱-احتمال کاهش قیمت سهام پس از بازگشایی.
۲-ممکن است  بخاطر نقد شوندگی پایین سهام جایزه در بازار بورس  سهامدار قادر به تامین وجوه نقد مورد نیاز خود نشود.

وی در پایان تاکید کرد:‌ مولفه های موثر در ایجاد سود انباشته هر شرکت عبارتند ازنوع صنعت ،اندازه شرکت، به روز بودن شرکت، نسبت سرمایه به دارایی، هزینه تبلیغات، چگونگی تقسیم سود سهام نقدی و ... بوده که شرکت ملی مس نیز با استفاده از این مولفه های موفق به افزایش سود انباشته خود شد. 

حال با چنین اقدامی شرکت ملی مس بیش از پیش به تحقق برنامه های خود در حوزه توسعه نزدیک می شود و می توان به افزایش بهره برداری از ذخایر مسی کشور و تولید محصول نهایی امیدوار بود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز