چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
سریال مشکلات شرکت تولی پرس، پس از خصوصی‌سازی در سال ۱۳۹۰ ، باعث شد تا این شرکت، سرانجام پس از ۵۷سال فعالیت در صنایع شیمیایی ایران، منحل شود.
کد خبر: ۵۲۳۳۴
تیتر 20 - دادگستری کل استان تهران در روز شنبه (۶ آذر) با انتشار دادنامه‌ای، حکم انحلال و تصفیه شرکت تولی پرس را صادر کرد. بر این اساس، تولی پرس، از شرکت‌های فعال در بورس تهران، به علت عدم تشکیل مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام، جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و همچنین شکایت از هیات مدیره شرکت، پس از ۵۷سال فعالیت در زمینه صنایع شیمیایی، منحل خواهد شد. اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با یک حقوقدان بازار سرمایه، به بررسی علت انحلال شرکت و سرنوشت سهامداران آن می‌پردازد.

پستی و بلندی‌های فراوان در مسیر تولی پرس
شرکت تولی‌پرس در سال ۱۳۴۳ و تحت عنوان واحد دترجنت، تاسیس شد. این شرکت که در زمینه تولید محصولات شیمیایی و انواع شوینده‌ها فعالیت می‌کرد، در سال ۷۵ و با نماد «شتولی» در فهرست پذیرفته‌شدگان سازمان بورس قرار گرفت. شتولی که تا اسفند ماه سال ۹۲، در بازار دوم بورس معامله می‌شد، از شهریور ماه سال ۹۳، به بازار پایه نارنجی فرابورس منتقل شد.

تولی‌پرس که زمانی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده در ایران و خاورمیانه بود، در گذر زمان، در مسیر نابودی قدم گذاشت. از سال ۹۵ به بعد، بسیاری از کارگران شرکت به مرخصی اجباری فرستاده شده و یا اخراج شدند و این شرکت، بارها تا آستانه ورشکستگی پیش رفت. 

شرکت تولی‌پرس، از سال ۹۰ و همزمان با واگذاری به بخش خصوصی، همواره متحمل زیان شده است. به طوری که زیان انباشته این شرکت در پایان سال مالی ۹۹، به ۷۱۷میلیارد تومان رسید. لازم به ذکر است که این رقم ۲۹برابر سرمایه ثبت شده شرکت است. با این وجود، شرکت در این مدت برای فرار از ورشکستگی، دست به دامن فروش املاک و دارایی‌های ثابت شد. تا جایی که دارایی‌های ثابت ثبت شده در ترازنامه تولی پرس، از ۱۸میلیارد تومان در سال ۸۹ به حدود چهار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید. 

روند انحلال و تصفیه شرکت
حمید اسدی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، درمورد آنچه که سبب انحلال شرکت تولی‌پرس شد، گفت: از آن‌جا که شرکت تولی‌پرس، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده بود، باید مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت برگزار می‌شد تا سهامداران، نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه شرکت تصمیم‌گیری می‌کردند که این مجمع تشکیل نشد.

وی افزود: در ذیل ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت، به هر ذینفع اختیار قانونی واگذار شده تا در صورت عدم تشکیل مجمع فوق‌العاده، انحلال شرکت را از دادگاه درخواست کند. درمورد شرکت تولی‌پرس هم همین اتفاق افتاده و دادگاه هم با توجه به شرایط شرکت، این دادخواست را پذیرفته و حکم بدوی صادر کرده‌است.

اسدی در ادامه اظهار کرد: اگر این حکم قطعی شود، شرکت وارد فرآیند تصفیه می‌شود. در این فرآیند، اموال شرکت ارزش‌گذاری شده و به فروش می‌رسند تا پول سهامداران پرداخت ‌شود؛ ممکن است این روند چند ماه و یا چند سال به طول انجامد.

مرثیه‌ای برای اقتصاد ایران
تولی‌پرس همانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایرانی که در مسیر ورشکستگی قرار گرفتند، قربانی سیاست‌های نادرست خصوصی‌سازی و سوء مدیریت شد. با این وجود به نظر نمی‌رسد که این تجربه‌ها، درس عبرتی برای مسئولان باشند. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشور در مسیری حرکت می‌کنند که تولی پرس در سال‌های گذشته در آن قرار داشت. تنها سهامداران شرکت‌ها نیستند که از ورشکستگی آن‌ها زیان می‌بینند. در پایان سال ۹۹، ۲۸۱ کارمند و کارگر در شرکت تولی پرس مشغول به کار بودند که تعطیلی این شرکت به معنای بیکاری ۲۸۱ نفر در شرایط سخت معیشتی حال حاضر است.

باید دید در سال‌های اخیر که بر تولید داخلی تاکید فراوان شده است، چرا هیچ‌گونه تمهیداتی برای حمایت از شرکت‌های بزرگ تولیدی در نظر گرفته نمی‌شود تا درهای این شرکت‌ها، یکی پس از دیگری بسته نشوند؟/ اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز