پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
از همان ابتدای خلق بیت کوین به عنوان اولین ارز رمزگذاری شده، هویت ناشناس او که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به جوامع علمی معرفی شده، مجهول بوده است.
کد خبر: ۵۲۴۴۶
تیتر 20 - از همان ابتدای خلق بیت کوین به عنوان اولین ارز رمزگذاری شده، هویت ناشناس او که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به جوامع علمی معرفی شده، مجهول بوده است. اما از سال 2016 یک برنامه‎نویس بازنشسته انگلیسی به نام کریگ رایت مدعی شد که ساتوشی ناکوتو خود اوست. با این حال خانواده همکار متوفی او به نام دیو کلیمن نیز مدعی شدند که او خالق بیت کوین بوده است. اما شب گذشته (به وقت ایران) در دادگاهی بالاخره رأی نهایی صادر شد. اما چرا مشخص شدن خالق بیت کوین تا این حد مهم است؟
از سال 2008 که اولین زمزمه‌ها در مورد رمزارزی به نام بیت کوین و فلسفه آن در مجامع علمی منتشر و شنیده می‎شد، بنا بر دلایلی خالق یا خالقان آن تصمیم گرفتند که با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو کار را ادامه دهند.

هویت ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار نویسنده مقاله سفید با عنوان "Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System" در سال 2008، همچنان یک راز باقی مانده است. تئوری های مختلفی مطرح شده است اما تا به امروز هیچ کس نمی داند ناکاموتو کیست.

اما همانطور که اعلام شد این قضیه تا پیش از سال 2016 مسکوت مانده و همیشه بحث این موضوع مطرح بود که بالاخره خالق بیت کوین کیست. در آن زمان همچنین موضوع مالکیت یک میلیون بیت کوین (به ارزش روز بیش از 50 میلیارد دلار) مطرح شد و کریگ رایت، برنامه نویس 51 ساله استرالیایی که در لندن زندگی می‌کند، چندین بار مدعی شد که بیت کوین را خود او ایجاد کرده است. با این حال، این ادعاها توسط اکثر جامعه بیت کوین به شدت رد شده و مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همین حال یک پرونده قضایی به جریان افتاده که در آن خانواده یک مرد متوفی به نام دیوید کلیمن از شریک تجاری سابقش، کریگ رایت، به دلیل کنترل دارایی های مشترک خود شکایت کرده است.

طبق گزارش‌ها، خانواده کلیمن دادخواستی را در دادگاه فلوریدا مطرح کردند تا با ارائه شواهد ملزوم نشان دهند رایت و کلیمن از زمان پیدایش این ارز دیجیتال با هم کار کرده‌اند.

ول فریدمن، وکیل خانواده کلیمن پیش از برگزاری دادگاه به وال استریت ژورنال گفته بود که خانواده کلیمن معتقدند که بر اساس شواهد، مشارکتی برای ایجاد و استخراج بیش از یک میلیون بیت کوین وجود داشته است.

هدف وکیل مدافع در این پرونده آن بوده که ثابت کند رایت به تنهایی خالق بیت کوین است. اما در طرف مقابل وکیل رایت نیز در مصاحبه‎های خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام نموده که آنها نیز معتقدند که دادگاه متوجه خواهد شد که هیچ چیزی برای نشان دادن یا اثبات اینکه رایت و کلیمن شراکت داشته‌اند، وجود ندارد.

برخی از کارشناسان ارزهای دیجیتال هنوز در مورد اینکه آیا رایت یا کلیمن واقعاً دانش لازم برای ایجاد برجسته ترین رمز ارزهای جهان را داشتند یا خیر، تردید دارند.
بنابر گزارش بلومبرگ در نهایت دادگاه مدنی فلوریدا روز گذشته جلسه دادرسی به شکایت خانواده کلیمن به دلیل کنترل دارایی‎های آنها توسط کریگ رایت را برگزار و در نهایت اعلام کرد که ادله ارائه شده توسط آنها مورد پذیرش قرار نگرفته است.

در این دعوی خانواده کلیمن در 7 مورد از رایت شکایت کرده بودند که هر کدام موضوعات متفاوتی را در بر می‌گرفت. با این حال بنابر اعلام هیئت منصفه، دادگاه به جز یک مورد، شکایات وارده را در 6 ردیف، رد کرده و این بدان معناست که اگرچه هیئت منصفه دریافتند که دیو کلیمن هیچ نقشی در پروژه ساتوشی ناکاموتو بازی نکرده است، دکتر رایت به اشتباه بر دارایی موسسه‌ای موسوم به W&K که با همکاری کلیمن تأسیس کرده، کنترل داشته است. برای این رایت محکوم به پرداخت مبلغی برابر با 100 میلیون دلار به W&K، و نه املاک دیو کلیمن شده است.

با این حال، حتی کاملاً مشخص نیست که مالک W&K کیست یا ایرا کلیمن (برادر دیو که این شکایت را مطرح کرده) حتی حق داشته باشد از دکتر رایت از طرف دیو کلیمن شکایت کند. جالب است که حتی این موضوع نیز مطرح می‌شود که ایرا کلیمن که امیدوار بود از ساتوشی ناکاموتو حقوق کلان خود را بازستاند حالا برای او بسیار مشکل ساز شده است. در واقع مشکلات حصر وراثت نیز در این زمینه مطرح است که ناتمام باقی مانده و خود در یک دادگاه دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت./ اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز