جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تیتر20 گزارش می دهد:
لوازم خانگی میانگین امسال 15 درصد افزایش تولید داشته، اما رکود هم عمیق تر شده، زیرا از یک طرف قدرت خرید مردم کمتر شده و از طرف دیگر لوازم خانگی قاچاق به سادگی در دسترس هستند، به همین دلیل شرکت ها برای فروش محصولات خود مجبور شده اند به تبلیغات بیشتر روی بیاورند.
کد خبر: ۵۲۴۹۵
تولید تلویزیون بیشتر اما رکود هم عمیق تر!
تیتر20 - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفتگو با تیتر20 با اشاره به اینکه تورم منجر به عمیق شدن رکود بازار لوازم خانگی نسبت به سال گذشته شده است، گفت: هرچند میزان مصرف تلویزیون در ایران سالانه میانگین به 2200 هزار دستگاه در سال می رسد و حتی در زمان محدودیت های کرونایی مصرف آن را بیشتر کرد و تا 2400 هزار دستگاه هم افزایش مصرف داشته ایم، اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم میزان تقاضا در یک سال گذشته هم کمی افت داشته یا حداقل با توجه به اینکه رشد قیمت محصولات لوازم خانگی کمتر از تورم بوده تقاضا در این بخش هم تحریک نشده است.

محمدرضا شهیدی با تاکید بر اینکه تولید لوازم خانگی در یک سال گذشته به طور میانگین بین ده تا 20 درصد رشد داشته است، افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال یک میلیون و 500 هزار دستگاه تلویزیون تولید شود که در مقایسه با سال گذشته رشد 15 درصدی ثبت خواهیم کرد، از طرف دیگر میزان قاچاق تلویزیون نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و حدود 900 هزار دستگاه تلویزیون قاچاق به کشور وارد می شود.

او با تاکید بر پیشرفت لوازم خانگی در سال های اخیر تصریح کرد: در شرایط کنونی حدود 150 مدل تلویزیون در کشور تولید می شود که تنوع و کیفیت، اندازه و ... این محصولات نسبت به گذشته بیشتر شده و گارانتی برای تمام محصولات وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به اینکه موجودی کالای لوازم خانگی نسبت به ده ماهه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته متوسط افزایش قیمت لوازم خانگی 15 درصد بوده و از طرف دیگر تیراژ تولید لوازم خانگی هم بالا رفته، به همین دلیل گران فروشی در محصولات لوازم خانگی ممکن نیست و امروز حاشیه سود شرکت ها به زیر 15 درصد رسیده است.

شهیدی درباره دلایل کاهش قدرت خرید مردم، تصریح کرد: با توجه به افزایش نقدینگی که در جامعه رخ داده که به تورم دامن می زند قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده و در نهایت مردم بیشتر سرمایه خود را برای خرید کالاهای اساسی اختصاص می دهند و تعویض لوازم خانگی به اولویت چندم تبدیل شده، به همین دلیل شرکت ها هم نمی توانند قیمت را خیلی بالا ببرند، از طرف دیگر تبلیغات در صنعت لوازم خانگی افزایش یافته و این مساله حکایت از این دارد که شرکت ها برای فروش محصولات خود مجبور هستند رقابت کنند و این مساله خود مانعی برای گران فروشی است بر همین مبنا در یک سال گذشته با وجود تورم بالا در جامعه لوازم خانگی در ایران حدود 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به اینکه افزایش تولید و کاهش تقاضا تاثیری در میزان قاچاق لوازم خانگی به کشور نداشته است، گفت: شرکت ها خارجی محصولات خود را بدون پرداخت تعرفه های گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و ... به بازار ایران می فرستند و به راحتی می توانند در بازار ایران محصولات خود را عرضه کرده و بفروشند، در چنین شرایطی که بازار با رکود همراه است و قدرت خرید کاهش یافته و هزینه تولید هم بالا رفته عملا تقاضای بازار به سمت محصولات قاچاق می رود و این روند در یک سال گذشته هم تغییری نکرده با وجود اینکه در ماه های گذشته دولت و دستگاه های نظارتی تاکید زیادی بر ممنوعیت واردات کالاهای خارجی داشتند، هرچند این ممنوعیت از سال ها پیش وضع شده بود، اما تاثیری هم بر بازار لوازم خانگی نداشته است.

ارسال نظرات
موضوعات روز