شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
قاچاق تجهیزات نفتی از مناطق آزاد و ویژه پاشنه آشیل ساخت داخل
تیتر20 - احسان ثقفی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در بخشی از یادداشت منتشر شده در فارس آورده است:

البته در کنار آثار مثبت، مناطق آزاد می‌توانند اثرات منفی نیز بر تولید داخل داشته باشند که این موضوع از طریق پدیده قاچاق قابل توضیح است. در واقع به دلیل وسعت زیاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور و گاها ناتوانی در مرزبندی و محصور کردن کامل و درست این مناطق، امکان نظارت بر واردات کالاها توسط دستگاه‌های نظارتی نظیر گمرک امکان‌پذیر نخواهد بود و کالاها می‌توانند به‌صورت قاچاق وارد کشور شوند. البته بخشی از کالاها نیز به صورت کاملاً رسمی از مناطق آزاد و ویژه وارد کشور می‌شوند که در این حالت، کارفرمایان کالاها و تجهیزات نفتی را با اسامی دیگری ثبت سفارش کرده و وارد کشور می‌کنند.

با توجه به اینکه در صنعت ساخت کالاها و تجهیزات صنعت نفت، بخش زیادی از کالاها قابلیت ساخت در داخل دارند، عدم نظارت کافی و مؤثر بر واردات کالاها از مناطق آزاد، می‌تواند واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند را افزایش و از این طریق بر شرکت تولیدکننده داخلی آسیب وارد شود. لذا نظارت مستمر بر این مناطق برای جلوگیری از واردات کالاهای مشابه یک ضرورت انکارناپذیر برای حمایت از ساخت داخل تجهیزات است.

همچنین لازم است که با شناسنامه‌دار کردن واردکنندگان تجهیزات از این مناطق، از آن‌ها تعهد دریافت شود که علاوه بر واردات کالاها و تجهیزات، تکنولوژی تولید آن‌ها را نیز وارد کنند و در یک دوره زمانی مشخص، اقدام به بومی‌سازی تجهیزات وارداتی نمایند.


ارسال نظرات
موضوعات روز