پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
تیتر 20 بررسی می‌کند؛
بررسی سوابق و کارنامه بانک ملت در تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نشان می‌دهد، حوزه انرژی یکی از اولویت‌های این بانک برای تعریف روش‌های مختلف حمایت مالی اعم از پرداخت تسهیلات ویژه، صدور ضمانتنامه‌ها و گشایش ال‌سی بوده است.
کد خبر: ۵۲۷۲۹
نقش بانک ملت در تأمین مالی حوزه انرژی با استفاده از ابزارهای نوین
تیتر 20 - مدیران بانک ملت از دیرباز حمایت از حوزه انرژی کشور را به عنوان مهم‌ترین حوزه پیشران اقتصاد در قالب برنامه «توسعه ظرفیت بازار پول و بیمه در تامین مالی پروژه های انرژی» دنبال کرده و می‌کنند تا جایی که بیراه نخواهد بود اگر بانک ملت را بانک انرژی نیز نامید.

این برنامه که با درک ضرورت توجه ویژه به حوزه انرژی کشور طرح‌ریزی شده با مطالعه و بررسی روش‌های موفق و ناموفق دنیا به دنبال تعریف و به کارگیری ابزار مالی و پولی متناسب با صنایع فعال در حوزه انرژی است. 

بررسی فهرست اقدامات بانک ملت در حوزه تأمین مالی انرژی نشان‌می‌دهد طی سال‌های اخیر میلیاردها تومان و میلیون‌ها دلار و یورو از سوی بانک ملت به پروژه‌های نفتی کشور تخصیص یافته است؛ پالایشگاه گازی بیدبلند، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندرعباس، آبادان، اصفهان، نفت و گاز صبای کنگان، نفت و گاز پارس و ... از جمله این پروژه‌ها هستند که بی‌اقرار هریک از آن‌ها نقشی راهبردی در تامین انرژی پایدار کشور در بخش صنعتی، کشاورزی و خانگی دارند.

به عنوان یکی از نمونه‌های راهبردی در میان موارد فراوانی که در حوزه انرژی با ورود بانک ملت مشکل تأمین سرمایه لازم در شرایط تحریمی و فقدان سرمایه‌گذاری خارجی، توانسته گره‌گشای پیشبرد طرح‌های ملی کشور باشد، می‌توان به تأمین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد؛ تامین سرمایه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از جمله نمونه‌های بارزی است که نقش سرمایه بانک ملت در آن انکار نشدنی است.

 تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سوی بانک ملت از آن جهت حائز اهمیت است که این پالایشگاه جهت توسعه و راه‌اندازی فازهای خود بارها با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده است. همین تحریم‌ها، تامین سرمایه این پالایشگاه را با مشکلات اساسی مواجه کرد. نیاز روزانه کشور به بیش از 100 میلیون لیتر بنزین، اهمیت تامین مالی این پالایشگاه را دو چندان کرده بود. با این درجه از اهمیت راهبردی و در شرایطی که به گفته مدیران این پروژه بزرگ ملی، بزرگترین مانع توسعه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کمبود منابع مالی بود بانک ملت تمام تلاش خود را مبذول داشت تا ضمن کنار زدن اثرات مخرب تحریم، سرمایه مصوب ۶۵۰ میلیون یورویی را در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دهدو سرانجام این اتفاق مبارک با حمایت بانک ملت و به دست پرتوان متخصصان داخلی به نتیجه نهایی رسید.

با توجه به تنوع و گستردگی صنایع و حوزه‌های مختلف در بخش انرژی کشور و همچنین تجربه و سابقه موفق بانک ملت در حمایت از صنایع انرژی ایران، این بانک اولویت‌های تازه‌ای در قالب برنامه توسعه ظرفیت بازار پول و بیمه در تأمین مالی پروژه‌های انرژی تعریف و تعیین کرده که از جمله مهمترین آن‌ها تأمین مالی واحدهای فعال در حوزه پتروشیمی است. 

این آمادگی را در سخنان چندی قبل مدیرعامل سابق بانک ملت می‌توان به وضوح دید؛ بیگدلی گفته بود «این بانک آمادگی دارد تا  با توجه به تجربه و تخصص و  داشتن کارشناسان خبره و زبده در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی، برای تامین نیازهای مشتریان این بخش ها ابزارهای مناسب را تعریف کند.  بانک ملت آماده تامین مالی کوتاه مدت برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود، تامین مالی برای توسعه پتروشیمی ها و همچنین تامین مالی برای ایجاد پتروشیمی های جدید در کشور است». 

با توجه به رویکرد بانک ملت می‌توان گفت پیمانکاران بخش پتروشیمی می‌توانند در هر زمانی، این اعتبارات اسنادی را نزد بانک ملت در کمتر از ۲۴ ساعت به پول یا تسهیلات تبدیل کنند و بانک بدون نیاز به نقدینگی از سوی دارنده ال سی، بدون توجه به معدل حساب یا مسدودشدن سپرده نقدی، وجه آن را در اختیار دارنده اسناد قرار می دهد و در سررسید با کارفرما تسویه حساب می کند.
یکی دیگر از نکاتی که در حمایت مالی بانک ملت از بخش‌های مختلف خصوصا بخش انرژی کاملا مشهود است، تنوع‌بخشی این بانک به ابزارهای تأمین مالی است.

 این تنوع‌بخشی البته در بانک ملت از سابقه‌ای طولانی برخوردار است؛ بانک ملت حدود 17 سال پیش برای اولین بار با تأسیس صندوق انرژی نقش مؤثر و متفاوتی در تأمین مالی حوزه انرژی کشور ایفا کرد. اکنون نیز به نظر می‌رسد این آمادگی را با استفاده از ابزارهای گوناگون، تامین مالی بلندمدت و با رقم‌های بالا را هم از طریق بانک و هم بازار سرمایه انجام دهد.

 در همین راستا نیز شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان یکی از بزرگ ترین تامین سرمایه‌های موجود کشور است با تجربه و تخصص خوبی در زمینه های مختلف تامین مالی این توان را دارد تا  برای تامین منابع مورد نیاز واحدهای پتروشیمی از محل بازار سرمایه اقدام کند. پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران از سوی بانک نیز پیشنهاد دیگری است که این موضوع در بانک ملت و در تعامل با حوزه نفت انجام شده و می توان آن را عملیاتی کرد که در این حالت، هلدینگ پس از تایید صورت وضعیت پیمانکاران، آن را به بانک ارائه و بانک نیز مبلغ را به حساب پیمانکاران واریز و در زمان مقرر تسویه حساب می کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز