پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
دبیر کل انجمن صنفی لوازم خانگی ایران در گفتگو با تیتر20 :
دبیر کل انجمن صنفی لوازم خانگی معتقد است قیمت گذاری لوازم خانگی در صورتی می تواند به نفع مردم باشد که از کارخانه برچسب قیمت مصرف کننده بخورد نه اینکه در هر حلقه با یک محاسبه جدید قیمت گذاری شود.
کد خبر: ۵۲۹۷۸
مصوبه قیمت گذاری لوازم خانگی ابهام دارد / سود صاحب برند مانند عمده فروش دیده شده است/ باید کارخانه قیمت مصرف کننده را درج کند تا مشکلات بعدی را کاهش دهد
تیتر20 - عباس هاشمی ، دبیر کل انجمن صنفی لوازم خانگی ایران در گفتگو با تیتر20 درباره مزایا و معایب قیمت گذاری اجباری بر روی لوازم خانگی ، گفت: طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت گذاری اجباری که برای تولیدکننده، عمده فروش و مصرف کننده تعیین می شود با نیت ساماندهی بازار هست، اما دارای ابهامات زیادی است، هرچند طی نامه ای برای سازمان حمایت نوشته ایم که معایب این طرح بیشتر از مزایای آن است ، زیرا با در نظر گرفتن نرخ ارز، قیمت نهاده های تولید و ...که به روز هستند و با نرخ های جهانی محاسبه می شوند.

هاشمی افزود:  قیمت گذاری لوازم خانگی برای دراز مدت مقدور نیست، به طوری که هم اکنون هم با مشکلات عدیده ای مواجه است و اگر با قیمت عمده فروشی هم در نظر گرفته شود بازهم چالش برانگیز است اما تولیدکننده می تواند با درج قیمت مصرف کننده همه این مشکلات را برطرف کند.

او درباره اصلاحیه لازم برای اجرای طرح قیمت گذاری لوازم خانگی ، تصریح کرد:  باید کارخانه قیمت مصرف کننده را درج کند تا مشکلات بعدی را کاهش دهد، به علاوه اینکه نزدیک به 40 درصد از تولیدکننده های لوازم خانگی کشور شبکه های به صورت «او یی ام» کار می کنند. به عبارت دیگر فرد صاحب کارخانه نیست، اما صاحب برند هست ودر بازار داخلی و صادرات سبد کاملی دارند از نظر قانونی هم مجوز دارند، اما در حال حاضر تکلیف این تولیدکننده ها معلوم نیست، برای نمونه یک برند به یک تولیدکننده می گوید 5 هزار یخچال، 5 هزار تلویزیون،5 هزار ماشین لباسشویی و ... با فلان برند می خواهم خدمات پس از فروش آن را هم ارائه می دهد و از این طریق به بازار کمک می کند اما با مصوبه وزارت صنعت سود آنها دیده نشده است.

هاشمی افزود: مساله اینجاست که این صاحب برند مانند عمده فروش دیده شده و این مصوبه در بازار مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد حالا با توجه به اینکه صاحبان برند از ظرفیت های خالی خطوط تولید بهره برداری می شوند و کمک به گردش مالی واحدهای تولید می کند و از طرف دیگر بخشی از نیاز بازار را پوشش می دهند بنابراین نباید از بازار حذف شوند.

 دبیر کل انجمن صنفی لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه واحد های تولیدی لوازم خانگی شبکه با وجود برندها ایجاد کرده اند اظهار کرد: برای نمونه شرکت ها با سفارش محصول علاوه بر برندسازی و پر کردن ظرفیت تولید شرکت ها به تقاضای بازار هم توجه می کنند. بنابراین این طرح قیمت گذاری دستوری روی لوازم خانگی در هر حلقه ابتدایی است و منافع تولید کننده و مصرف کننده هم ندیده است. از این رو معتقدم دولت اگر به دنبال منافع مصرف کننده است باید قیمت روی کالاها هم به قیمت مصرف کننده تغییر دهد نه اینکه قیمت در هر حرحله ای دستخوش تغییر بگیرد.

هاشمی با نگاهی به مشکلاتی که هم اکنون در بازار لوازم خانگی کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر باید بازار لوازم خانگی شفاف شود تا مشکلات کمتر شود، در وضعیتی که  الان بر این بازار حاکم است سازمان حمایت و وزارت صنعت در بخش لوازم خانگی نقش مداخله گر دارند، این در حالی است این نهادها به عنوان متولی وقتی که شکایتی از سوی مشتریان علیه تولیدکننده وجود داشته باشد باید وارد مساله شوند نه اینکه در تمام اتفاقات بازار از قیمت گذاری و ... نقش داشته باشند.

دبیر کل انجمن صنفی لوازم خانگی ایران در استدلال اینکه چرا لوازم خانگی را نمی توان مانند سایر کالاها دارای قیمت مشخص شود، اظهار کرد: کالاهایی مانند یخچال، تخم مرغ و ... در یک مصوبه توسط وزارت صنعت قیمت گذاری شده، در حالی که لوازم خانگی جزو کالاهای سرمایه ای محاسبه می شوند و مابقی کالاها مصرفی هستند، از این رو نمی توان همه آن ها را از یک جنس دانست و این تفاوت ایجاب می کند از نظر قانون قیمت گذاری هم دارای مصوبات متفاوتی باشند و باید با در نظر گرفتن اقتضائات دستورالعمل و مقررات تدوین شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز