جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
تیتر20 به بهانه 50 سالگی ذوب آهن بررسی می کند؛
ذوب آهن اصفهان لقب مادر صنعت فولاد را از آن خود کرده است. مجموعه ای که پایه گذاری این صنعت استراتژیک از آن در کشور سرچشمه گرفت در 50 سالی که گذشت نقش مهمی در صنعت فولاد کشور ایفا کرد.
کد خبر: ۵۳۱۵۵
فراز و نشیب های ذوب آهن
تیتر20- اما این تمام ماجرای ذوب آهن نخواهد بود. در پشت این موفقیت ها و نقش آفرینی ها فراز و نشیب هایی بوده که ذوب آهن با پشت سر گذاشتن آنها امروز در جایی است که ایستاده و در تولید ریل ملی به خودکفایی رسیده و کشور را از واردات بی نیاز کرده است. 

با نگاهی به سال هایی که گذشت ، مشکلات بزرگی در ذوب آهن به چشم می خورد که هر کدام می توانست بر نحوه عملکرد این مجموعه اثر گذار باشد. شاید در سال های اخیر تحمیل نیروی انسانی به ذوب آهن اتفاقی بود که توانست به یکباره مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. اولین مشکل و شاید بزرگترین آن در بحث  تامین مالی باشد. 

مازاد 3  هزار نیروی انسانی می تواند بر کاهش بهره وری موثر باشد اما ذوب آهن هیچگاه بدنبال تعدیل آنها نرفت و منصور یزدی زاده مدیر عامل این شرکت توصیف زیبایی از این تحمیل داشت و این بودکه امروز سفره ذوب آهن بزرگتر شده و خانواده های بیشتر بر سر آن قرار گرفتند. 

این موضوع  شاید یکی از دلایلی بود که ذوب آهن تصمیم گرفت با قدرت به سمت توسعه محصولات تولیدی برود و سبد محصولات خود را توسعه دهد اما در آغاز این مسیر نیز مشکلات دیگری وجود داشت که نمی توان آن را نادیده گرفت.

تامین مواد اولیه از اصلی ترین دغدغه های این مجموعه برای تولید فولاد بود. تامین سنگ آهن و زغالسنگ پاشنه اشیل افزایش تولید است زیرا ذوب آهن با توجه به تکنولوژی تولید چندان در بحران گاز با مشکل همراه نخواهد شد امادر صورت عدم تامین مواد اولیه می تواند شاهد کاهش تولید باشد. 

از سویی دیگر در بحث برق نیز این مجموعه در صورت تامین آب با مشکلی همراه نمی شود و برق مورد نیاز خود را تولید می کند. 

آن طور که پیداست مشکلات ذوب آهن بیشتر به موارد زیرساختی باز می گردد که نیازمند همت دولت برای حل آن است. ذوب آهن با سیاست های درون سازمانی سعی بر آن داشته تا در کنار سختی ها و موانع در کنار توسعه تولید، به روز رسانی تکنولوژی و نوسازی خطوط تولید را در دستور کار قرار داده است.

لجستیک و حمل و نقل از دیگر مشکلاتی این مجموعه است که در قیمت تمام شده می تواند اثر گذار باشد. همانطور که اشاره شد بخش عمده ای از مشکلات ذوب آهن برون سازمانی است. 
اما در این سال هایی که گذشت شاید خودکفایی در تولید ریل ملی و گام برداشتن به سوی صادرات را باید نقطه عطف کارنامه 50 ساله ذوب آهن دانست.  با واردات ریل سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌ شد که با دستیابی به دانش داخلی سازی آن این میزان ارز به چرخه اقتصادی بازگردانده شد.

خودکفایی ذوب آهن در تولید ریل ملی اتفاقی بزرگ است که همانطور که اشاره شد سالانه از ارز بری بسیاری جلوگیری می کند. ذوب آهن با تکیه بر توانایی های خود در حوزه صادرات ریل نیز قدم برداشت و اولین مقصد آن افغانستان بود اما متاسفانه تغییرات سیاسی در این کشور فعلا این تفاهم نامه را از مسیر اجرایی شدن خارج کرده است. 

از سویی دیگر این مجموعه بزرگ امروز خود را برای همراهی دولت در پروژه ساخت مسکن ملی آماده می کند تا با تامین فولادهای ساختمانی در این پروژه ملی سهمی داشته باشد. 

اینکه مجموعه ای همچون ذوب آهن اصفهان در آستانه 50 سالگی با چنین مشکلاتی همراه است نشان از عدم حمایت دولت در سال های گذشته از این مجموعه دارد که باعث شده از ذوب آهن اصفهان از پتانسیل های خود آن طور که باید استفاده کند. امروز 50 سالگی ذوب آهن می تواند شروعی برای این همراهی و حمایت در دولت جدید باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز