پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
تیتر20 بررسی می‌کند؛
عدم دسترسی به منابع مالی کافی یا وجود موانع فراوان برای تأمین این منابع همواره یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مخترعان و صاحبان ایده‌های نوآورانه است. بانک دی تلاش دارد با پرداخت تسهیلات به مخترعان کشور، این مشکل را کاهش دهد.
کد خبر: ۵۳۱۷۰
پرداخت تسهیلات به مخترعان کشور، گام مؤثر بانک دی برای کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها
تیتر20 - تجاری‌سازی تحقیقات و اختراعات یا فرایند تبدیل ایده‌های جدید به محصولات موفق تجاری از مباحثی است که در این سال‌ها با توجه به شعار حمایت از تولید داخلی بسیار موردنظر قرار گرفته چرا که به این طریق تولید ملی از پژوهش، فناوری و ایده‌های ملی سرچشمه می‌گیرد و رابطه‌ای مولد شکل خواهد گرفت.

نبود پیوند مناسب میان دانشگاه و صنعت، ضعف حمایت از مخترعان و صاحبان ایده، فقدان نگاه جامع برای کمک مالی به اختراعات از جمله چالش‌هایی است که طی ده‌های اخیر همواره در آسیب‌شناسی‌های انجام‌گرفته توسط کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است اما اگرچه تاکنون اقداماتی برای رفع این موانع انجام‌گرفته اما هنوز کشور در این بخش با چالش‌هایی مواجه است که باید برای رفع آن‌ها اقدام و تدابیر اصولی اتخاذ شود.

تعریف فرایند مناسبی برای حمایت از اختراعات و مخترعان باوجود منافع و مزایای فراوانی که به دنبال دارد با موانعی روبه‌رو است که گاه به دلسردی فعالان در این حوزه می‌انجامد به‌طوری‌که نوع مشکلات و هزینه‌هایی که مخترعان با آن درگیر هستند، بقا و روند نتایج آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند به‌طوری‌که کمتر از پنج درصد ایده‌ها با موفقیت، تجاری می‌شوند.

شواهد نشان می‌دهد دولت‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به‌رغم توجه مشترکشان به مقوله حمایت از مخترعان و صاحبان ایده، از برخی جهات ابزار و اطلاعات لازم را برای پایش عملکردها، تحلیل روندها و ارزیابی راندمان و یادگیری از تحقیقات برای اقدامات برتر و سیاست‌گذاری مناسب را در اختیار ندارند بنابراین هنوز انجام این مهم با موانعی همچون مسائل درون‌سازمانی یا عوامل مربوط به فرستندگان یا انتقال‌دهندگان فناوری و مشکلات برون‌سازمانی مربوط به مصرف‌کنندگان فناوری همچون بخش صنعت مواجه است.

در این میان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به نبود حمایت‌های مالی لازم از مخترعان و صاحبان ایده‌های نوآورانه برمی‌گردد؛ مراحل مختلفی که یک صاحب ایده برای تحقق بخشیدن به ایده‌ای که در ذهن دارد و ثبت آن ایده در قالب یک اختراع باید طی کند قطعاً بدون حمایت‌های مالی مناسب و به‌موقع دچار توقف و تأخیر می‌شود بنابراین لازم است نهادها و ارگان‌هایی که توان این حمایت را دارند وارد عمل شوند. 

بانک دی نیز با درک این ضرورت و اهمیت و در راستای حمایت و پشتیبانی از تولید علم و گسترش توان مخترعان کشور، تفاهم‌نامه همکاری با انجمن مخترعین کشور منعقد کرده است. هدف این تفاهم‌نامه ارائه تسهیلات و خدمات بانکی به جامعه نخبگان و مخترعان کشور و با اولویت مخترعان عضو خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان اعلام شده است.

در این تفاهم‌نامه تأکید شده است که مخترعان عضو انجمن می‌توانند با دردست‌داشتن معرفی‌نامه رسمی از انجمن مخترعین کشور به شعب بانک دی مراجعه و در قالب کارت اعتباری، تسهیلات دریافت کنند.

نکته مهم اینکه انتظار می‌رود در کنار این حمایت‌های ارزشمند، اقدامات دیگری نیز در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی انجام شود. اقداماتی مانند استقرار واحدهای مشاوره حقیقی و حقوقی فعال در مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، برگزاری کلینیک‌های مشاوره کسب‌وکار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در شهرستان‌ها. علاوه بر آن حمایت از برگزاری دوره‌ها و سمینارهای آموزشی به‌منظور ارتقای سطح علمی و فنی مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی، حمایت از اعزام هیئت‌های تجاری و بازاریابی به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حمایت از تأمین مالی طرح‌ها و واحدهای تولیدی، تضمین و تسهیل در تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری به واحدها از طریق معرفی به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با بخش صنعت نیز باید انجام گیرد که قطعاً بدون حمایت مالی بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه بانکهای کشور به تحقق این اقدامات و حمایت‌ها چندان امیدی نیست.

ارسال نظرات
موضوعات روز