جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20:
عباس هاشمی گفت: در شرایط کنونی نهاده های تولید گران هستند و اگر تقاضای برای افزایش قیمت لوازم خانگی وجود دارد، تحت تاثیر این عامل است و اگر چنین مساله ای وجود نداشت دلیلی برای گرانی نبود زیرا رقبای زیادی برای عرضه محصول در بازار وجود دارند و مصرف کننده قدرت انتخاب دارد.
کد خبر: ۵۳۲۰۲
گرانی تولید عامل افزایش قیمت، نه گرانفروشی
تیتر20 - دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20 با اشاره به چالش تولید و قیمت گذاری لوازم خانگی در کشور، گفت: باید توجه داشت که در شرایط کنونی تورم بالاست و مشکلات معیشتی مردم مانع از تعویض لوازم خانگی آنها می شود، زیرا آنها اولویت خود را تامین سبد غذایی خود می دانند، به همین دلیل رکود در بازار لوازم خانگی همچنان وجود دارد و تولید کننده ها هم با هزینه های سربار و کاهش سرمایه در گردش همین رکود مواجه هستند.

عباس هاشمی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید لوازم خانگی بالاست و افزایش قیمت طبیعی است افزود: در شرایط کنونی نهاده های تولید گران هستند و اگر تقاضای برای افزایش قیمت لوازم خانگی وجود دارد، تحت تاثیر این عامل است و اگر چنین مساله ای وجود نداشت دلیلی برای گرانی نبود زیرا رقبای زیادی برای عرضه محصول در بازار وجود دارند و عملا پیشنهاد افزایش قیمت برای تولید کننده تاثیر منفی داشت، زیرا مصرف کننده مجبور نیست که کالای مورد نیاز خود را از یک تولیدکننده بخرد و قدرت انتخاب دارد و از شرکتی می خرد که ارزانتر می فروشد.

او با اشاره به ضرورت تامین هزینه های تولیدکنندگان، گفت: در شرایط کنونی برخی واحدهای تولیدی طرح های توسعه ای یا ظرفیت خالی دارند که به دلیل نبود سرمایه در گردش زمین مانده است، زیرا مردم قدرت خرید بالایی ندارند. بنابراین دولت برای اینکه بتواند بخشی از مشکل را حل کند باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خریداران قرار دهد تا از یک سو تقاضا تحریک شود و از سوی دیگر نیاز مردم برطرف شود. این مساله کمک می کند که با رشد تولید هزینه های سربار هم کاهش پیدا کند و به نوعی مانع از افزایش قیمت تمام شده ای تولید لوازم خانگی در کشور شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر اینکه اقدام دولت برای  سرکوب قیمت ها هیچگاه نتوانسته راهگشای بازار باشد، گفت: وقتی قیمت ها سرکوب می شوند در شرایطی که هزینه  تولید بالاست عملا بسیاری از شرکت ها فعالیت خود را کاهش می دهند یا متوقف می کنند و این مساله مغایر با سیاست خودکفایی تولید است، زیرا بعد از مدتی مجبور هستیم برای تامین نیاز داخلی دوباره اقدام به واردات کنیم به همین دلیل بسترسازی برای تولید به صرفه یکی از ارکان حمایت از تولید داخلی است.

هاشمی با اشاره به اینکه لوازم خانگی کالایی مصرفی نیست، گفت: در حال حاضر مردم به خرید لوازم خانگی نیاز دارند اما بسیاری توان خرید ندارند و این یک مشکل ملی است، به همین دلیل برخی تولیدکننده ها آماده عرضه محصول با چند درصد قیمت پایین تر هستند و این مساله باید به فال نیک گرفته شود و دولت زمینه خرید کالا با کارت های خرید تسهیلاتی را فراهم کند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با نگاهی به دیگر عواملی که به رکود بازار لوازم خانگی دامن زده است، گفت: وقتی مردم به دلیل کاهش توان خرید به سمت خرید لوازم خانگی دست دوم می روند این مساله روی تولید تاثیری نمی گذارد و باعث می شود همچنان بازار در رکود باقی بماند، حالا اگر دولت قدرت خرید مردم را بالا ببرد به طور قطع به نفع تولید خواهد بود و این سیکل افزایش قیمت هم از بین می رود.

هاشمی با اشاره به اینکه یکی از دلایل گرانی لوازم خانگی در کشور این است که بخشی از قطعات تولید با استفاده از ارز آزاد واردات می شوند، گفت: این بخش از تولید با نوسان ارز گران می شود و روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد که به نسبت سهم آن در قیمت تمام شده خواهد بود. از طرف دیگر بخش مواد اولیه داخلی و ... با نرخ فوب خلیج فارس محاسبه می شوند که به صورت روزانه با تورم ارز افزایش قیمت پیدا می کنند، به همین دلیل قیمت لوازم خانگی هم در کشور بالا می رود و این گرانی ها ارتباطی به گران فروشی ندارد.
ارسال نظرات
موضوعات روز