سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح شد
اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ضمن بررسی دلایل برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی، خواستار ترویج و آموزش مصرف سموم کشاورزی شدند.
کد خبر: ۵۳۲۴۷
تیتر 20- چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی در نشست اخیر کمیسیون کشاورزی بررسی شد. در این بین عقب ماندن تجارت ایران از فعالیت‌های تجاری که در منطقه شاهد هستیم مورد انتقاد قرار گرفت.
از طرفی صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، ممنوعیت‌های صادراتی یکباره و  ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی در حذف ارز ترجیحی موضوعات دیگری بود که به عنوان دغدغه اصلی از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد.
امکان بهره‌گیری از معافیت‌های صادراتی، حل مشکلات ارزی و رسیدگی به وضعیت کارت‌های تعلیق شده، بسترسازی برای احیای صادرات هوایی محصولات کشاورزی و انواع گل، برقراری زمینه همکاری بیشتر با وزارت کشاورزی، ایجاد بازارهای جدید، حذف ممنوعیت صادرات کاه حبوبات که بازار داخلی ندارد، توجه به همسایگانی که از آنها غافل هستیم و جلوگیری از صادرات میوه‌های نارس از جمله مطالباتی بود که در این نشست از سوی فعالان حوزه کشاورزی مطرح شد.
در این بخش محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب که نحوه ایفای تعهدات ارزی در بخش کشاورزی باید متفاوت از سایر حوزه‌ها باشد و پیشنهاد واردات در برابر صادرات را در این عرصه ارائه دادیم، گفت: سیستم حمل‌ونقل در این بخش نیز شرایط مناسبی ندارد. این دو مسئله موجب شده تا سطح صادرات در بخش محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند. در رابطه با حمل هوایی در صادرات محصولات کشاورزی نیز اقداماتی را آغاز کردیم و امیدواریم نهایی شود.
او به لزوم تقویت نظارت‌ها بر کیفیت سم و کود وارداتی، توسعه ضوابط صادرات انواع محصولات کشاورزی و نظام‌مند کردن تجارت در این وادی تاکید کرد. به اعتقاد او سامان‌دهی به این حوزه و توجه به استانداردهای کشورهای هدف از لازمه‌های صادرات محصولات کشاورزی است و باید زمینه آشنایی تجار با این بخش مهیا شود.
دلیل برگشت محصولات صادراتی ایران، سموم باقی مانده نبود
محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی و زراعت وزارت کشاورزی، بازاررسانی، تکمیل زنجیره‌ها و سیاست‌گذاری حوزه کشاورزی را ماموریت اصلی این وزارت‌خانه دانست و برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌هایی که امروز توسط وزارت‌خانه انجام می‌شود را از جمله اولویت‌های این دستگاه عنوان کرد.
به اعتقاد او تمام زحمت تولید و صادرات برگردن بخش خصوصی است و دولت باید تلاش کند تا بسترهای لازم برای فعالیت تجار و تولیدکنندگان مهیا شود.
این مقام مسئول کیفیت محصولات ایرانی را به دلیل شرایط آب‌وهوایی، بسیار بالا ارزیابی کرد و علت برگشت خوردن برخی بارهای صادراتی ایران طی هفته‌های اخیر را توضیح داد.
بر اساس گفته‌های او چهار سمی که در روسیه رجیستر نشده تسن، موجب شد تا بخشی از فلفل‌های صادراتی برگشت بخورد، بنابراین در این رابطه با باقی ماندن درصدی از سموم در محصولات کشاورزی روبه‌رو نیستیم. درباره کیوی که به هند صادر شده بود نیز مسئله مربوط به باری است که از امارات رفته بود. چون امارات سختگیری نسبت به برخی گواهی‌های استاندارد ندارد، محصول کیوی ایران با شپشک به امارات صادر شد اما هند مانع از واردات کیوی با این مشخصات می‌شود واگرنه در صادرات مستقیم محصول ایرانی به هند کلیه ضوابط را رعایت می‌کنیم.
برومندی خاطرنشان کرد: از تولید و صادرات حمایت می‌کنیم و این رویکرد اصلی دولت در همه بخش‌هاست.
غفلت متولیان از آموزش و ترویج مصرف سموم کشاورزی
شاهپور علائی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است علت مشکلات اخیر درباره برگشت محصولات کشاورزی صادراتی به نحوه مصرف سم و کود برمی‌گردد. بر اساس گفته‌های او ۴۰ درصد تولید محصولات کشاورزی به کمک آفت‌کش‌هاست و از سویی مصرف سرانه سم در ایران ۴۰۰ گرم به ازای هر نفر در یک سال است و میانگین مصرف آن در هر هکتار نیز ۲ کیلوگرم ابرآورد می‌شود. این ارقام نسبت به سایر کشورها ارقام بسیار پایینی است بنابراین مشکل به نبود فرهنگ استفاده از آفت‌کش‌ها برمی‌گردد.
این مقام مسئول از دست رفتن مرکز خدمات کشاورزی در استان‌های مختلف را مشکل جدی عنوان کرد و گفت: چالش اینجاست که کشاورز نمی‌داند چگونه از سم استفاده کند برای همین صادرات کشور به مشکل برمی‌خورد. نه اضافه مصرف سم داریم و نه سم و کود غیراستاندارد مصرف می‌کنیم.
به اعتقاد او آموزش و ترویج در حوزه استفاده از سم و کود موضوعی است که به شدت مغفول مانده و متاسفانه از این منظر آسیب‌های جدی متوجه صادرات محصولات کشاورزی شده است.
به گفته مقدم بالغ بر ۷۱ درصد تاثیرگذاری سموم به شیوه استفاده از آن مربوط می‌شود. پس باید برای ترویج و شیوه مصرف فکری کرد.
عبدالله سجادی، مدیرعامل و رئیس هات مدیره صندوق ضمانت صادرات به مجموعه خدماتی که این صندوق می‌تواند در اختیار صادرکنندگان بخش کشاورزی قرار دهد، پرداخت.
مشکلات صادرات محصولات کشاورزی را ریشه‌ای حل کنیم
عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به مجموع اقداماتی که از سوی مجلس در مواجه با موضوع برگشت محصولات کشاورزی صادراتی انجام شد، اشاره کرد و خواستار برخورد جدی با عاملان اصلی این ماجرا که به صادرات کشور آسیب زد، شد.
بر اساس اظهارات او  باید این نشست‌ها به صورت تخصصی ا‌دامه پیدا کند.
این نماینده مجلس فضای تامین سموم در کشور را نامناسب خواند و از واردکنندگان و تولیدکنندگان این بخش خواست مشکلات و چالش‌ها را شناسایی کنند و با نمایندگان مجلس در میان بگذارند تا بتوان فضا را به نفع تولید و صادرات بهبود بخشید. / روابط عمومی اتاق ایران
ارسال نظرات
موضوعات روز