شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
اگرچه هنوز چند فیلم از اکران سال ۱۴۰۰ روی پرده هستند، ولی با آغاز اکران چهار فیلم‌ باقی‌مانده‌ی اکران نوروز از ۲۵ اسفند، تقریبا پرونده‌ی امسال سینمای ایران را با آماری ناموفق در فروش و جذب مخاطب باید بست.
کد خبر: ۵۴۳۸۰

تیتر۲۰- از آنجا که شیوع کرونا هنوز فروکش نکرده، به طور طبیعی بررسی و تحلیل هر مسئله‌ای بدون توجه به تاثیر مهلک پیامدهای این بیماری ممکن نیست و عرصه‌ی هنر بویژه سینما هم از این قاعده مستثنی نمی‌شود. میزان فروش فیلم‌های اکران شده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع کرونا) که سینما ۲۶ میلیون نفر مخاطب و بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان عایدی  داشت، قابل مقایسه نیست، گرچه فیلم‌های بهتری اکران می‌شدند اختلاف این دو سال می‌توانست خیلی کمتر شود تا فروش حدود ۱۵۲ میلیارد تومانی با تماشاگر کمتر از هفت میلیون نفری برای سال ۱۴۰۰ ثبت نشود.

سال ۱۴۰۰ برای سینمای ایران با شکست سنگین فیلم‌های نوروزی آغاز شد و پنج فیلم «خورشید»، «لاله»، «خون شد»، «تکخال» و «هفته‌ای یکبار آدم باش» نتوانستند تا پایان تعطیلات نوروزی روی هم بیش از ۵۰۰ میلیون تومان بفروشند.

فیلم‌های اکران نوروزی طبق روال هر سال بعد از چند هفته با فیلم‌های دیگری باید جایگزین می‌شدند که به دلیل استقبال نکردن مردم از سینما و تعطیلی پی‌درپی سالن‌ها در روزهای جولان کرونا برای مدتی طولانی روی پرده سینماها باقی ماندند؛ البته تنها در سینماهایی که همچنان آماده حضور تماشاگران بودند.

سینماگران و سینمادارها در آن مقطع تاکید داشتند که باید یک فیلم مخاطب‌پسند که بتواند فروش خود را تضمین کند روانه اکران شود وگرنه بهتر است سینماها تعطیل باقی بمانند. در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان «دینامیت» از تیرماه روانه اکران شد تا با نمایش طولانی در یک بازه زمانی نزدیک به هشت ماه پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۰ لقب بگیرد.

اگر چه این فیلم کمدی توانست جانی تازه به گیشه بی‌رمق سینما بدهد، باز هم آن طور که توقع می‌رفت رونق به سینما برنگشت، ولی تقریباً از آغاز پاییز و با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شرایط بهتر شد و فیلم های بیشتری راهی اکران شدند. بعد از این که سینماهای بیشتری فعالیت خود را از سر گرفتند صاحبان فیلم‌هایی که پیش‌تر در نوبت اکران بودند اما جرأت نمایش فیلم خود را در شرایط کرونایی نداشتند تصمیم گرفتند برای این که اسیر صف پرترافیک اکران در سال ۱۴۰۱ نشوند هرچه سریع‌تر فیلم‌های خود را روی پرده ببرند و به این ترتیب بیش از ۲۰ فیلم در ماه‌های گذشته اکران شدند. البته تعداد آن‌ها طبق اعلام شورای صنفی نمایش باید بیشتر می‌بود ولی صاحبان بعضی از آن‌ها در لحظه‌های آخر از اکران پشیمان شدند.

با این حال سال ۱۴۰۰ در جای خود شاهد ثبت رکوردهای مختلفی در سینما بود از جمله اینکه فیلمی از مسعود کیمیایی حتی ۲۰۰ میلیون تومان هم توانست بفروشد و این قطعاً یکی از شکست‌های سنگین کارنامه این فیلمساز بزرگ سینما است. همچنین در نگاهی آماری به تعداد مخاطبانی که در این سال به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند و فروشی که به دست آمده، فیلم‌های «دینامیت»، «گشت ۳»، «قهرمان»، «بی همه چیز» و «آتابای» به ترتیب پنج فیلم پرفروش امسال بودند.

بجر فیلم‌هایی که در اکران اصلی سینماها نمایش داده شدند، گروه هنر و تجربه هم چند فیلم را اکران کرد که به «دشت خاموش»، «آیدین»، «آبجی»، «بوتاکس»، «تا ۱۰ بشمار»، «پسر»، «وضعیت قرمز»، «بی سر»، «گیتی همسر علیرضا»، «شکست زمان»، «من یوسفم مادر»، «چهارراه»، «کاغذ پاره‌ها»، «مرد حلزونی»، «تک نوازی روی یخ‌های شناور»، «سرانگشتان فرشته»، «سینه‌ ما رکس»، «فوق ماراتن»، «پنهان»، «برندگان»، «ماه در تکه آینه»، «هفت»، «رنج زیر پوست»، «سمفونی حمید» و «پنج گان کوتاه» می‌توان اشاره کرد.

در بین فیلم‌های هنر و تجربه تعدادی از آثار اکران شده کمتر از ۱۰۰ نفر تماشاگر داشتند، اما پرمخاطب‌ترین آن‌ها بهشت خاموش، مستند آیدین، آبجی، بوتاکس و تا ده بشمار بودند.

در ادامه فروش و تعداد مخاطب فیلم‌هایی که در سال ۱۴۰۰ روی پرده رفتند به ترتیب فروش مشاهده می‌شود. آمار این گزارش با  فروش مجموع بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان و تعداد مخاطب حدود ۶ میلیون و ۷۷۴ هزار نفر تا پایان روز ۲۲ اسفندماه براساس اطلاعات سامانه سمفا است./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز