جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
سالی که گذشت، برای اهالی مد و لباس سال چندان همواری نبود و پای درد و دل هر یک از آنها که می نشستیم، گلایه هایی داشتند.
کد خبر: ۵۴۵۸۳

تیتر۲۰- فعالیت‌های دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بر اساس اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسناد بالادستی مشتمل بر یازده ماده و سه تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ دوازدهم دی ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۰/۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسید و بنا به پیشنهاد شماره ۱/۴۵۴۳ مورخ ۱۳۸۶/۲/۲۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۱۱) قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۳۸۵‌، هیأت وزیران آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس تصویب و جهت اجرا ابلاغ شد.

دستگاه‌های اجرایی در آئین‌نامه اجرایی قانون کارگروه ساماندهی مد و لباس عبارتند از:

وزارت فر‏هنگ و ارشاد اسلامی
وزارت بازرگانی
وزارت صنایع و معادن
وزارت آموزش وپرورش
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

حال با توجه به این قانون رسانه لباس پارسی عملکرد ۱۵ ساله کارگروه را بررسی می‌نماید؛ عملکردی که بیشتر به کشتی در گل نشسته بی شباهت نباشد و ضعف در سیاست گذاری و مدیریت پویا در این مجموعه و ناکارآمدی در میدان فرهنگ سهم به سزایی در عقب گرد فرهنگی پوشش جامعه و ایجاد سازمانی بی ضابطه که بایسته است به جای ساماندهی مد و لباس، ابتدا به ساماندهی سیاست‌های ناکارآمد خود بپردازد، گرچه سازمان‌های دیگر نیز به عنوان متولی در این امر سهیم می‌باشند اما چون مسؤلیت اصلی و اجرایی با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد می‌باشد، به عنوان رئیس و تعیین کننده دبیر لاجرم می‌بایست پاسخگوی تمام کم کاری‌ها و مشکلات باشد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی مصوب هیأت دولت وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را برعهده دارد.

شروع فعالیت کارگروه مد و لباس با علیرضا حسین زاده به عنوان بیان گذار بنیاد مد و لباس کشور در سال ۸۸ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ افرادی همچون عیسی کشاورز، کیوان سهرابی، عیسی کلانتری، حمید قبادی دانا و سیده مرضیه شفاپور سکان دار این کشتی فرسوده بودند.

سیده مرضیه شفاپور با حکم معاونت هنری سکان این کشتی فرسوده را روز چهارم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به مریم پورشبهابی تحویل داد؛ ماحصل این سیر مدیریتی در کارگروه غیر از ساماندهی طراحان لباس و ارائه کد شیما و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، نسبت به شرح وظایف اصلی خود، به مثالی چون دور تسلسل بوده و پوپولیسم فرهنگی را نماین می‌کند.

کارنامه ناموفق کارگروه مد و لباس که بازتاب از هم گسیختگی سازمان‌ها و اعضای اصلی، مافیای پوشاک و عدم سیاست‌گذاری های صحیح که کارنامه بصری آن در جامعه مشهود است، به‌خصوص در نسل جوان‌، در حجاب استایل‌های که با اصل عفاف و حجاب متضاد است و نوع پوشش جامعه که در نهایت نه تنها بیانگر کارفرهنگی نیست، بلکه بیشتر از هرچیزی باعث دافعه جامعه‌ی مخاطب آن شده است و با از هم گسیختگی مدیریتی که در سایه‌های مدیریتی کارگروه وجود دارد، هزینه‌های فرهنگی بسیاری را به‌کشور تحمیل می‌کند که باعث ایجاد انواع بزه و دوری از فرهنگ ایرانی-اسلامی می‌گردد و در نهایت قوه قضائیه و نیروی انتظامی برای ساماندهی تمامی این فرهنگ‌زدایی‌ها، مجبور به قوه قهریه خواهد شد و این ماحصل عملکرد اشتباه مدیریتی در کارگروه است و در همین کارگروه افرادی بوده‌اند که از ابتدا به‌همین دغدغه‌ها اشاره نموده، ولی با عزل و نصب‌ها سدی در برابر برنامه‌های زیربنایشان ایجاد کرده‌اند، شاید خوشایند سایه‌های پنهان نبوده‌اند.

اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته مهر ماه سال ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد

این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۳ مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود و به نوعی بزرگترین رویداد پوشاک از طراحی و ایده‌پردازی تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده است. اهداف این نمایشگاه عبارتند از ارائه آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌ها در زنجیره صنعت ارزش پوشاک، مد، طراحی، ماشین‌آلات و تجهیزات نگاه ویژه به طراحی و ارزش‌های بومی و ملی کشور در هویت و پوشش اقوام، نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای و صادرات محصولات تولیدی به ایران با توجه به کیفیت و استانداردهای ایران، ارائه تکنولوژی و فناوری‌های نوین، ایجاد گسترش و همکاری‌های مشترک در سطح بین‌المللی و آینده‌پژوهی در صنعت پوشاک است.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با حکم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس ۲۲ خردادماه سال ۱۴۰۰، در حکمی صدیقه پاک بین را به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر منصوب کرد. صدیقه پاک بین از هفتمین دوره تاکنون دبیر جشنواره بین المللی مد و لباس فجر است.

صدور ۱۹۵۰ مجوز شناسه شیما و مالکیت معنوی

در ۵ ماه اول سال جاری ۱۹۵۰ طراح نشان شیما و مالکیت معنوی را از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دریافت کردند؛ از این تعداد طرح ۱۷۰۵ طرح شناسه شیما و تعداد ۲۴۵ طرح حائز دریافت مالکیت معنوی شده است.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور "شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی" با عنوان نشان "شیما"، را به استناد وظایف و آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس در راستای ترویج الگوهای ملی و بومی و هدایت بازار تولید و نیز ترغیب مردم در پرهیز از انتخاب الگوهای بیگانه صادر می‌نماید.

طرح‌های حائز دریافت نشان شیما از سوی هنرمندان، طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس ایرانی ارائه شده و با شرایط بهره گیری آثار از نمادها و شاخص‌های هنری طراحی و تولید لباس، این نشان به ثبت نام کنندگان و متقاضیان اعطا می‌شود.

طراحان با دریافت ۱۰ نشان شیما می‌توانند با درخواست از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به صندوق هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت بیمه هنرمندان معرفی و بیمه شوند. همچنین از تسهیلات این صندوق نیز استفاده نمایند.

طراحی لباس برای بانوان ناجا در آستانه روز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

در آستانه سالروز پرافتخار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و توسط یکی از طراحان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، لباسی ویژه بانوان ناجا طراحی شد.
سیزدهم مهرماه در تقویم رسمی کشور به نام پرافتخار روز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. به همین مناسبت و در آستانه سالروز ناجا، لباسی ویژه بانوان ناجا طراحی شد.

ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار رودکی برگزار شد و این رویداد با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، مدیران حوزه مد و لباس و طراحان و تولیدکنندگان، برگزیدگان خود را شناخت.

آئین اختتامیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، چهارشنبه هفتم مهر با حضور محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی اکبر صفی‌پور مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، محبوبه الهی دبیر بخش علمی نمایشگاه و جمعی دیگر از فعالان عرصه مد و لباس کشور به میزبانی تالار رودکی برگزار شد.

نمایش آثار ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در رویداد تهران مدکس

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اعلام جزئیات نمایش آثار ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در رویداد تهران مدکس ۱۴۰۰، از ارائه معرفی‌نامه دریافت جواز کسب برای طراحان لباس در این نمایشگاه خبر داد.
وی افزود: یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه، ایجاد فرصت ارتباط بیشتر طراحان با بخش صنعت و استفاده از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه در فرایند تولید پوشاک است و در همین راستا، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش با اتحادیه پوشاک منعقد کرد، تسهیلاتی را برای طراحان فراهم آورده تا بر اساس آن، طراحانی که علاقه‌مند هستند در رده صنفی قرار گرفته و جواز کسب داشته باشند، با ارائه معرفی‌نامه مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور البته با تکیه بر برخی دستورالعمل‌ها و شرایط و ارائه آن معرفی‌نامه به اتحادیه پوشاک، جواز صنفی خود را دریافت کند.

صدور ۱۵۶۱ مجوز شناسه شیما و مالکیت معنوی

در مهر ماه سال جاری ۱۵۶۱ طراح نشان شیما و مالکیت معنوی را از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دریافت کردند؛ از این تعداد آثار، ۱۲۱۲ طرح شناسه شیما و تعداد ۸۹ طرح حائز دریافت مالکیت معنوی شده است. قابل ذکر است از ۸۹ اثری که مالکیت معنوی را دریافت کرده‌اند، ۵۸ طرح مربوط به لباس اجتماع بانوان و ۱۱ طرح نیز در بخش لباس مجلسی صادر شده است. همچنین در بخش‌های زیور آلات ۷ اثر، ۵ اثر طراحی پارچه و شال و روسری (ملزومات حجاب) ۹ اثر توانستند مالکیت معنوی دریافت نمایند.

صدور مجوز ۱۵ همایش و جشنواره و نمایشگاه در ۶ ماه اول ۱۴۰۰

طی ۶ ماه اول سال جاری، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برای ۱۵ جشنواره، نمایشگاه و همایش مجوز صادرکرد؛ تعداد مجوز برای ۵ همایش ،۱۰ جشنواره و نمایشگاه صادر شده است. همچنین ۲۲ مؤسسه تک منظور نیز مجوز فعالیت خود را دریافت نموده‌اند.

از مزایای دریافت مجوز برای تأسیس مؤسسه تک منظوره، دریافت مجوز فعالیت قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان فعالیت در قالب فعالیت‌های خانگی، امکان فعالیت در حوزه طراحی و تولید محصولات حوزه مد و لباس، امکان اخذ شناسه شیما برای آثار تولید شده، امکان دریافت گواهی مالکیت معنوی ثبت اثر، استفاده از بیمه هنرمندان، امکان حضور در رویدادهای مختلف هنری در حوزه مد و لباس در سراسر کشور، امکان ثبت برند و لوگو، کمک به تجاری سازی محصولات، ارتباط مستقیم با طراحان و تولیدکنندگان، حمایت مادی و معنوی از خانه‌های مد برتر و فعال، امکان حضور در دوره‌های آموزشی رایگان از سوی کارگروه، می‌باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب شد

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوم آذرماه سال ۱۴۰۰، در حکمی طیبه عزت اللهی نژاد را به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد؛ طیبه عزت اللهی نژاد متولد ۱۳۵۷ دارای دکتری پژوهش هنر از دانشگاه الزهرا و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و تاکنون مقالات و کتاب‌های متعددی از او منتشر شده که کتاب خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسان شناسی زیبایی شناسی از جمله آثار عزت اللهی نژاد است.

امامی مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور شد

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی ۱۱ آذرماه سال ۱۴۰۰، سیدمجید امامی را به عنوان مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منصوب کرد؛ سیدمجید امامی دارای مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات بوده و از تالیفات وی می‌توان کتاب‌هایی چون فرازوفرودمدرن، پیوست فرهنگی، از رنسانس تاجنگ سرد، امید و رسانه پژوهشی در مبانی ابعاد و راهبردهای امید آفرینی اجتماعی در رسانه ملی، پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی؛ درسنامه تخصصی، را نام برد. وی همچنین دبیری شورای فرهنگ عمومی کشور را نیز به عهده دارد.

دستورالعمل لباس اجتماع بانوان در مسیر تصویب قرار گرفت

در چهلمین جلسه شورای سیاستگذاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دستورالعمل لباس اجتماع بانوان در مسیر تصویب قرار گرفت.

این دستورالعمل در ۴ صفحه که شامل ۵ بخش و ۴۳ بند است، که مواردی چون کلیات و تعاریف، اصول و قواعد، ساختار کلی پوشش و ملحقات آن، پارچه و مواد اولیه، نظام تبلیغ، ویترین، فروش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را شامل می‌شود. این دستورالعمل پس از ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم‌الاجرا می‌باشد.

شیوه نامه اجرایی صدور مجوز رویداد / نمایشگاه / جشنواره مد و لباس تصویب شد

در سی و نهمین جلسه شورای سیاستگذاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور شیوه نامه اجرایی صدور مجوز رویداد / نمایشگاه / جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی تصویب شد؛ این شیوه نامه در ۳ صفحه که شامل یک مقدمه، ۱۱ ماده و ۲ تبصره است تصویب و پس از ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم الاجرا می‌باشد.

ارائه پیش نویس سند ملی پوشش اسلامی ایرانی

سید مجید امامی رئیس کارگروه مد و لباس گفت: سند ملی سبک پوشش اسلامی ایران یکی از جامع‌ترین اسنادی است که در حوزه ساماندهی مد و لباس کشور مطرح شده و ما به دنبال برنامه ریزی و سیاستگذاری‌های مشخص در این خصوص هستیم؛ یکی از مهمترین عوامل تحقق این سند، مشارکت دستگاه‌های مختلف در بخش اجرایی است، از سوی دیگر وجود نهادهایی در این حوزه به ویژه در ایجاد زمینه ممانعت ورود غیر قانونی پوشاک امری ضروری است، در پایان نیز اعضای حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای توانمندی و اجرایی شدن سند ملی اظهار داشتن
طراحی میانگین بیش از ۳ هزار الگو در سال

در راستای توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، موضوع الگوسازی و ارائه نمونه‌های جدید منطبق بر شاخص‌های پیش‌بینی‌شده مانند زیبایی، کیفیت، ترکیب و تلفیق و مطابق با ضوابط تعیین شده در کمیسیون ماده ٤ به‌طور میانگین در سال‌های گذشته سالانه بیش از سه هزار مدل جدید از سوی جامعه طراحان کشور ارائه و بسیاری از آنها به تولید انبوه رسیده و وارد جامعه شد./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز