پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
با توجه به ناقص بودن اسامی بانک‌ها، انتظار می رود بانك مركزي با رفتار و تدبیری یکسان و مشابه در اسرع وقت اسامي تسهيلات گيرندگان ساير بانك ها را نيز منتشر کند تا اولا رفتار يكسان خود را با بانك ها نشان دهد و در ثاني عملكرد بانك‌ها با يكديگر قابل قياس شود.
کد خبر: ۵۵۰۸۸
دلیل عدم انتشار نام بدهکاران همه بانک‌ها چیست؟
تیتر20 - در چند روز اخیر شاهد انتشار فهرست بدهکاران بانکی از سوی بانک مرکزی بودیم. هر چند که این کار با حواشی و چالش‌های بسیاری همراه بود اما نفس عمل قطعاً درست و موجب شفافیت بیشتر در نظام اقتصادی و مالی کشور خواهد شد. با این وجود نکته جالب و تامل برانگیز اینجاست که در این لیست نام بسیاری از بانک‌های بزرگ کشور دیده نمی‌شود.

بهتر بود علاوه بر انتشار لیست ها بانک ها نیز از جنبه کیفی که همان موضوع اعتبارسنجی علمی، بهداشت اعتباری و اخذ وثایق و تضامین است مورد بررسی قرار می‌گرفتند تا مشخص شود کدام بانک‌ها در این زمینه که حلقه مفقوده زایش مطالبات معوق است سربلند هستند.

بر این اساس شاید بهتر بود بانک مرکزی به  بررسی و انتشار پرونده افراد و شرکت‌هایی می پرداخت که بدون گذراندن فرآیندهای صحیح تسهیلات دهی از برخی بانک‌ها تسهیلات قابل توجه گرفته‌اند و معوق شده است.

در این میان قطعاً مطالبه واقعی  مردم و رسانه‌ها از بانک مرکزی این است که علاوه بر انتشار لیست ها، برای شناخت بانک‌های با عملکرد اعتباری صحیح، با ساز و کاری مشخص وضعیت سلامت و صحت و درستی فرایند اعتباری همه بانک‌ها را در قالب یک رتبه‌بندی مشخص اعلام کند تا سپرده‌گذاران و سهامداران خود به قضاوت بنشینند که کدام بانک امانت‌دار بهتری نسبت به سرمایه‌های آنهاست.

در روی دیگر سکه با توجه به ناقص بودن اسامی بانک‌ها، مردم و رسانه‌ها انتظار دارند بانك مركزي با رفتار و تدبیری یکسان و مشابه در اسرع وقت اسامي تسهيلات گيرندگان ساير بانك ها را نيز منتشر کند تا اولا رفتار يكسان خود را با بانك ها نشان دهد و در ثاني عملكرد بانك‌ها با يكديگر قابل قياس شود.

با این رویکرد تا کنون به نظر می‌رسد بانک هایی که اسامی آنها در لیست بانک مرکزی هست در آزمون شفافیت و حمایت از فعالان واقعی تولید و صنعت سربلند بیرون آمده‌اند و باید منتظر ماند تا ببینیم سایر بانک‌ها هم تمایلی به ورود به این لیست دارند یا خیر؟

ارسال نظرات
موضوعات روز