پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
فصل ثمردهی پروژه‌های گروه مالی گردشگری
تیتر20 - طبیعتا برای رونق گردشگری در کشور وجود زیر ساخت‌ها برای جذب توریست حرف اول را می‌زند، هرچند در این سال‌ها در این حوزه کارهایی انجام شده، اما برای تکمیل کردن کار، نیاز به انجام سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این رابطه است، که خوشبختانه در این راستا گروه مالی گردشگری در کشور به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری در کشور اقدامات عظیمی را برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری طی سال‌های گذشته انجام داده که به نوعی سال 1401، موسم به ثمر نشستن این اقدامات خواهد که به نوعی میوه این پروژه‌ها در سال جاری چیده خواهد شد.

دلیل اینکه گروه مالی گردشگری به نوعی پیشران توسعه زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری کشور محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی این گروه در پروژه‌های مختلف است که تاکنون برای ۱۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که این رقم در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۸ هزار نفر خواهد رسید.

بر این اساس در سال جاری گروه مالی گردشگری چند پروژه از جمله فاز نخست پروژه سرزمین ایرانیان (آیلند)، پروژه‌های میکامال کیش، هتل پرستیژلند اصفهان، هتل‌های نجف، کربلا و کاروانسرای وکیل افتتاح را تکمیل و به بهره‌برداری خواهند رساند. 

آیلند؛ نخستین تجربه شهر خصوصی در کشور
پروژه سرزمین ایرانیان (آیلند)، که یکی از پروژه‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور است به عنوان نخستین تجربه شهر خصوصی در کشور رقم خورده است. مجموعه ۱۴۰۰ هکتاری در دل کویر که در حال تبدیل شدن به نگینی جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

داشتن دریاچه تفریحی گردشگری، استانداردترین پیست موتورکراس ایران، تنها پیست فرمول یک کشور، مجموعه گلف با بالاترین استاندارد روز، کارتینگ، نخستین پیست های آفرود محیط شهری ایران، مجموعه سوارکاری و چوگان، بزرگترین پیست کورس اسب کشور، پارک آبی، دهکده‌های سلامت، دانش و پرواز، "آیلند" را به عنوان شهری به سبک فردا معرفی می‌کند.

سرزمین ایرانیان(آیلند) به عنوان بزرگ‌ترین شهرک بین‌المللی اقامتی، تفریحی، تجاری، ورزشی وآموزشی در ایران، نخستین مجموعه در کشور است که به طور همزمان سه عنوان منطقه نمونه گردشگری بین ‌المللی (مصوبه هیات دولت)، شهرک نمونه گردشگری (مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری) و منطقه ویژه اقتصادی (مصوبه مجلس شورای اسلامی) را دارد.

آیلند، دقیقا به عنوان پروژه ای که گردشگری کشور به آن نیاز دارد، شناخته می‌شود، درحالی که کشور از لحاظ آثار تاریخی و به نوعی ظرفیت‌های گردشگر کلاسیک بسیار غنی است، اما به لحاظ جذابیت‌های مدرن گردشگری کشورمان از کمبودهای فراوانی روبرو است که باعث می‌شود، ایرانیان برای استفاده از تفریحات مدرن که گروه مالی گردشگری آن‌‌ها را در «آیلند» کنار هم فراهم آورده ، سالانه میلیاردها تومان را از کشور خارج کنند. بنابراین این پروژه در وهله اول از خروج میلیاردها تومان از کشور جلوگیری کرده و باعث رونق گردشگری داخلی خواهد شد. از سویی دیگر توریست‌های خارجی پر شماری نیز با توجه به جذابیت‌های آیلند، می‌توانند به ایران سفر کنند و ارزآوری و اشتغالزایی مناسبی را برای کشورمان به همراه داشته باشند.

در وهله دوم نیز، با توجه به جذابیت‌های «آیلند» می‌توان میزبان مسابقات قاره‌ای و جهانی در رشته‌های نظر اتومبیل‌رانی، موتور‌سواری،سوارکاری و چوگان و گلف را کسب کرد که می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. به عنوان نمونه ساخت پیشت فومول یک در «آیلند» یک اتفاق شگفت‌انگیز است که با توجه به اینکه کشورمان در حال حاضر دارای دو راننده حرفه‌ای در سطح فرمول یک و رده‌های پایین‌تر است، می‌تواند میزبانی این رویداد بزرگ را کسب کنند که می‌تواند اگر این مسئله محقق شود، میلیاردها دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان بیاورد که بسبار بی‌نظیر خواهد بود و در کنار آن اشتغال‌زایی برای ده‌ها هزار نفر را فراهم خواهد کرد و با توجه به اینکه مسابقات اتومبیل‌رانی به صورت سالیانه و پیوسته انجام می‌شود، این چرخه برای هر سال در کشور تکرار خواهد شد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، در مورد سایر رشته‌هایی که «آیلند» نیز امکان برگزاری آن را دارد، این موضوع صئق می‌کند.

میکامال کیش، نگینی در دل خلیج فارس آماده پذیرایی از مسافران جام جهانی
پروژه میکامال کیش یکی دیگر از پروژه های بااهمیت گروه مالی گردشگری است که با همه تلاطم‌های اقتصادی، اکنون به اتمام رسیده و مراحل تکمیل طراحی(دیزاین) را طی می‌کند. این پروژه آماده بهره‌برداری رسمی است و با بهره‌برداری از آن حداقل ۵۰۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند. میکا مال کیش با داشتن زیر بنای حدود 190 هزار متر مربع که 15 هزار متر مربع آن تنها به امکانات تفریحی جزیره کیش اختصاص دارد ، از بزرگترین مراکز خرید و تفریحی کیش شناخته می‌شود. 

از امکانات میکا مال در جزیره کیش می‌توان به تله کابین، تونل باد، سالن اسکی روی یخ، بزرگترین آکواریوم خاورمیانه، شبیه سازی جنگل‌های بارانی اشاره کرد. در واقع این مجتمع تفریحی گردشگری با داشتن امکانات رفاهی درجه یکی که دارد می‌تواند در طی سال‌های آینده و بیشتر شناخته شدن گردشگران و مسافران، به یکی از مهم ‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شود و از هزاران هزار میهمان ، میزبانی کند.

با توجه به اینکه در پاییز و زمستان امسال جام جهانی 2022 در قطر برگزار خواهد شد و تفاهم‌نامه‌هایی بین ایران و قطر برای سفر اسکان تماشاگران جام جهانی بسته شده، بدون شک میکا مال می‌تواند یکی از جذابیت‌های کیش برای مسافران جام جهانی باشد که، آن‌ها بعد از این رویداد فوتبالی در سال‌های بعد دوباره به کیش و ایران سفر کنند. همچنین با توجه به بازتابی که جام جهانی در رسانه‌های جهانی دارد، سفر تماشاگران جام جهانی  و اسکان آن‌ها در قطر می‌تواند بهترین تبلیغ برای صنعت گردشگری ایران در جهان باشد که گروه مالی به عنوان بزرگترین هلدینگ گردشگری در ایران سهم بسزایی در این باره دارد.

گروه مالی گردشگری، پیشران توسعه گردشگری در کشور 
بدون شک امروز مهم‌ترین دغدغه دولتمردان در کنار تحقق ساخت رشد اقتصادی در کشور، افزایش اشتغالزایی برای جوانان این مرز و بوم است. در این باره بخش خدمات می‌تواند بیشتر میزان اشتغال را در کشور ایجاد کند، که در این رابطه صنعت‌گردشگری با توجه به ظرفیتی که در کشورمان دارد می‌تواند به عنوان یکی از لوکوموتیو‌های اشغالزایی در کشور قلمداد شود.

البته در این رابطه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال به منظور جذب توریست‌های داخلی و خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است، همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری 80 هزار میلیارد تومانی گروه مالی گردشگری برای ایجاد این زیرساخت‌ها، هم اشتغالزایی در کشور ایجاد خواهد شد و هم با احداث زیرساخت‌های مناسب گردشگری، موجبات حصول درآمد ارزی و ریالی برای اقتصاد کشورمان محقق می‌شود.

این درحالیست که شیوع کرونا و خسارت‌های ناشی از آن به صنعت گردشگری از یک‌سو و نیاز این صنعت برای تامین مالی پروژه‌های ناتمام گردشگری از سوی دیگر، باعث شده است تا مسئولان مربوطه، راهکار تامین مالی از طریق بازار سرمایه را پیشنهاد دهند. چراکه تأمین منابع مالی مورد نیاز زیرساخت‌های صنعت گردشگری از طریق بازار سرمایه، دارای مزایای فراوانی است.

از دیگر مزایای بازار سرمایه برای صنعت گردشگری، به‌روزرسانی خودکار ارزش دارایی‌های این بخش است. خرید و فروش سهام در بازار بورس همانند سایر بازارها دارای دو بخش مهم عرضه و تقاضا است و کارکرد اقتصادی این دو بخش موجب به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت‌ها با توجه به وضعیت روز صنعت گردشگری می‌شود.

صاحبان سرمایه در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری می‌توانند مالکیت و یا منافع خود را پس احراز شرایط عمومی و اختصاصی در سازمان بورس و اوراق بهادار به‌صورت سهام عرضه و منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند.

شرکت‌های بزرگ که به‌صورت زنجیره‌ای یا هلدینگ اداره می‌شوند، امکان بیشتری جهت ورود به این بازار دارند اما شرکت‌های سرمایه گذاری کوچک‌تر هم می‌توانند با تشکیل هلدینگ در قالب برندهای مختلف فعال شده و بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند.

در این رابطه نیز گروه مالی گردشگری به عنوان بزرگترین هلدینگ گردشگری در کشور پیشقراول حضور در بازار سرمایه است، به طوری که ۸ شرکت زیرمجموعه گروه مالی گردشگری در صف ورود به بورس قرار دارند، که پروژه‌های پرستیژلند، میکامال کیش و  مجموعه تفریحی گردشگری آیلند از جمله این زیر مجموعه‌ها هستند.
ارسال نظرات
موضوعات روز